Startsida Fotoalbum Arkiv Länkar Sök efter gamla inlägg i vårt omfattande arkiv!
Färdig med sökningen? Surfa in på huvudforumet.
 Vanliga frågor  •  Sök  •  Medlemslista  •  Användargrupper
 4WD varianter Nästa ämne
Föregående ämne
Det här forumet är låst så du kan varken skapa, svara på eller ändra inlägg.Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.
Författare Meddelande
KRAN

Registreringsdatum: 15 maj 2002

InläggPostat: ons maj 15, 2002 08:36 Svara med citatTill överst på sidan

Hej,
Undrar om det är nån som vet vilket 4WD system som används på GC årsmodell 96 med V8?
Det finns ju ett par varianter; Selec-trac, Quadra-trac.
Vilken är enligt er mening bäst?
Hur ser man vilken system det är på bilen som man just står och tittar på i bilfirman?
Tack för ett bra forum.
snart så har jag också en.......
Användarens profilSkicka personligt meddelandeSkicka e-post
TOOLman

Registreringsdatum: 05 december 2001

InläggPostat: ons maj 15, 2002 08:56 Svara med citatTill överst på sidan

De flesta (alla?) Grand Cherokees som säljs i Sverige har Quadra-Trac.

Vilket system som är bäst beror nog lite på hur man använder sin Jeep. För en svensk "normalanvändare" (99,9999% landsvägskörning) är förmodligen Quadra-Trac bäst, särskilt efter -99, då framhjulen inte är inkopplade "i onödan", vilket spar bränsle.

För den som kör vid sidan av vägen ibland passar nog Selec-Trac bäst, eftersom den medger maximal kontroll av fyrhjulsdriften. Den som enbart använder sin Jeep som terrängfordon, alternativt ytterst sällan behöver 4WD, klarar sig med Command-Trac.

Mer information om skillnaderna mellan de olika lådorna och hur du ser skillnad på dem kan du få på min lilla [url="http://hem.passagen.se/suntool/se/jeep/xfrcase.html"]webbplats[/url]. Observera att den inte är 100% korrekt för närvarande (ska snart ändras). Det som står om Quadra-Trac II ska egentligen vara den vanliga Quadra-Trac fr.o.m. 1996. QT II finns från 1999 och använder en gerotorpump istället för viskokoppling som mittdiff. Den används tillsammans med Quadra-Drive.

/Tommy
Användarens profilSkicka personligt meddelandeSkicka e-postBesök användarens hemsida
alfcapone

Registreringsdatum: 02 april 2002

InläggPostat: tor maj 16, 2002 07:55 Svara med citatTill överst på sidan

har en lite undran där, har inget med ursprunget att göra men ändå, så fort du använder en visko koppling, så hävdar ju jag att du inte har en "riktig" 4wd, för en visco kan ju inte skicka över mer moment än den får in dvs har du en fördelning på 48% fram och 52% bak i max fall och den är på torr väg bakhjulsdriven till 96%, så kan du inte få mer än 48-52, du kan aldrig få en bil med visco i mellan fram och bakaxeln att skifta från 95 bak till 95 fram, i så fall måste du ha en mekanisk styrning i en fördelnings låda som i stort kopplar i från bakhjuls driften, finns det det på GC?
TOOLman

InläggPostat: tor maj 16, 2002 08:34 Svara med citatTill överst på sidan

Jag har inte tittat inuti VC:n, men Chrysler hävdar i alla fall att den kan överföra upp till 95% till en axel vid behov.

1993-1995 har en normalfördelning på 48/52% som alltså kan variera upp till 5/95% eller 95/5%.

1996-nutid har en normalfördelning på 0/100%, dvs ren bakhjulsdrift, men kan fördela upp till 5/95% eller 95/5%.

Detta gäller alltså bara NP249 (Quadra-Trac). Med NP247 (Quadra-Trac II) och Quadra-Drive blir ekvationen annorlunda, eftersom du där har gerotorpumpar även i axlarna. Där kan 100% vridmoment fördelas till ett enda hjul i extremfallet.

Jag tror att jag förstår hur en viskokoppling fungerar i princip, men jag har som sagt inte satt mig in i hur den praktiskt ser ut. Däremot vet jag inte riktigt hur en gerotorpump fungerar, ens i teorin. Allt jag vet är att viskokopplingen verkar fungera - i alla fall på min Jeep.
Användarens profilSkicka personligt meddelandeSkicka e-postBesök användarens hemsida
alfcapone

InläggPostat: tor maj 16, 2002 11:20 Svara med citatTill överst på sidan

Ja jo men har det jag har snappat upp sedan mitt förflutna på Vw sfären (dom hade ju visco innan) och efter att ha tjabbat om en santa fee f.låt men den har också visco, intressant..en visco funkar ungefär som en mekanisk diffbroms, när det skilljer i varv mellan in och utgång så blir silicon vätskan varm och tjocknar vilket gör att den tvingar med utgångs sidan så den håller samma (nästan) varv som ingången, när det inte skiljer i varv svalnar vätskan och utgången kopplas ifrån (nästan) det finns en tröghet i systemet..Det är ju ett riktigt budget system som funkar bra så tillvida att du inte tar ut den för långt utan för dålig väg, men varken vw eller santa fee har en fördelnings låda, vilket gör att dom inte kan förskjuta mer drivning till den axel som inte är den ordinarie drivaxeln än vad som är förutbestämt, har du 40-60 så är det det oavsett händelse du kan inte få 60-40. Därför är det extra intressant hur det funkar på en GC för dom har väl en fördelnings låda alla modeller, eller? I så fall måste ju hemligheten sitta i den, att den kan styra bort drivning ifrån den ordinarie drivande axeln, så att framaxeln kan ta upp till 95% av drivningen annars kan det inte funka..kanske sitter det en Torsendiff där imellan som Audis Qat, den kan reglera fritt 30-70, 70-30 eller någe liknande, men det är ju en helt mekanisk koppling, en dubbel diff ungefär, men istället för mellan hö/vä hjul blir det fram/bakaxel. Fan detta är mkt intressant var kan man hitta info om Gc olika system mer ingående tro....
TOOLman

InläggPostat: tor maj 16, 2002 11:53 Svara med citatTill överst på sidan

Jag har fått för mig att de system som många 'cute utes' (VW, TOYota etc) använder inte är lika sofistikerade som Jeeps viskokoppling. Jag har dock inga riktiga bevis för att så är fallet, utom att vissa (t.ex. Honda CR-V) har en oacceptabelt stor eftersläpning. Subarus är dock enligt uppgift mycket bra.

Jeepens fördelningslåda (det är bara NP249 Quadra-Trac som använder viskokoppling) är förmodligen svaret. Föregångaren kom ju redan på 1970-talet och var då helt överlägsen alla konkurrerande full-time-4WD-system, enligt vad jag har hört.

Det sitter väl ett gäng lameller på främre respektive bakre kardanaxeln, och dessa är inneslutna i en behållare med något slags viskös olja (viskokopplingen). När hjulen på en axel tappar fästet och motsvarande kardanaxel börjar rotera snabbare ändras viskositeten hos oljan (förmodligen på grund av en temperaturhöjning, som du säger). Den dras alltså också runt av de snabbt roterande lamellerna, och drar i sin tur runt lamellerna på den andra axeln och överför därmed mer vridmoment till den axel som har bäst fäste.

Nackdelen med en VC är att lamellerna slits med tiden och förr eller senare måste renoveras/bytas. Det lär visst inte vara alldeles gratis...

NP242 (Selec-Trac) har ju ett 4FullTime-läge också, men då är det en vanlig öppen differential mellan fram- och bakaxlarna. I 4PartTime-läget, liksom i 4Lo är den diffen låst.
NP231 (Command-Trac) har ingen central diff, utan i såväl 4Hi som 4Lo är axlarna ihoplåsta.

Torsendiffarna (Torque Sensing) är en listig uppfinning som kan överföra upp till 5 gånger så mycket vrid till det hjul eller den axel som har bäst fäste. Om ett hjul har noll fäste, t.ex. om det hänger i luften, gör den dock inte så stor nytta, eftersom 5x0=0. Man brukar dock kunna avhjälpa det genom att bromsa lite lätt, precis som på en Jeep med limited slip. Förutom Audi använder ju Hummer Torsendiffar, och det säger väl en del.
alfcapone

InläggPostat: tor maj 16, 2002 12:23 Svara med citatTill överst på sidan

Ja det måste ju vara förd,lådan som är grejen, sen kanske med fler visco kopplingar än vanligt,..hmm sant fee som exempel har två en för fram/bak och en som diffbroms i bakaxeln så den driver i bästa fall på 3 hjul, diffen fram va visst inget speciellt den är ju framhjulsdriven i första hand, men inga terräng egenskaper att tala om. Vi har ju även gamla Vw typ 2 transporter syncro, en visco fram och manuell spärr bak(terräng syncro även spärr fram) klättra som en Get, trodde man inte!! Men där plockade man med fördel bort kardan mellan bak/fram på sommar halvåret, viscon va så hårt ställd så den sudda så förbaskat vid parkering, den klara inte olika slitna däck heller det fick visst bara skilja 1-2 mm mellan fram bak, annars blev det dyrt, byte visco koppling ej renovering...
TOOLman

InläggPostat: tor maj 16, 2002 12:40 Svara med citatTill överst på sidan

Var det verkligen en viskokoppling i bakdiffen på VW? Det beteende du beskriver låter mer som en kraftig "locker", typ Detroit eller Lock-Right. Det är väl bara en lamellkoppling med fjäderbelastade 'spider gears' (vad det nu heter på svenska )?

Jag betvivlar inte att du har rätt, men det låter lite overkill att ha en hel viskokoppling i en axeldiff.
alfcapone

InläggPostat: tor maj 16, 2002 12:58 Svara med citatTill överst på sidan

Näe ingen diffspärrs visco bak på typ 2an, skrev jag det? viscon satt fram styrde framhjulsdriften, diffspärren bak och även fram va mekanisk. På Santa feen däremot, den har en visco diffspärr på bakaxeln, enligt dom själva ialla fall..
miljarrder

Registreringsdatum: 27 januari 2002

InläggPostat: tor maj 16, 2002 19:01 Svara med citatTill överst på sidan

VW, Volvo, Honda mfl använder viscokopplingen för i- och urkoppling av fyrhjulsdriften. När hastighetsskillnad uppstår kopplas bakhjulen in. Framhjulen hinner gräva ordentligt innan viscovätskan stelnar och lamellerna dras med.

Subaru (Hyundai Santa Fé?) har fördelningsväxellåda med konstant fyrhjulsdrift. Viscon används där som diffbroms i mittdiffen samt bakdiffen, dvs ett slags automatisk spärr. Där gör det mindre att det finns en tröghet, eftersom fyrhjulsdriften är konstant. Ett bättre system helt klart.

Torsendiff innebär att vridmomentet överförs till den sida som har mest fäste, vilket kan innebära viss inkonsekvens i köregenskaperna.

Det bästa systemet (och dyraste, mest komplicerade) tycker jag fanns i min MB 300TE 4-MATIC. Där fanns elektrohydrauliska differentialspärrar som kopplade in framhjulsdriften automatiskt när ABS-sensorerna indikerade hastighetsskillnader mellan fram- och bakaxeln. Kvarstod hastighetsskillnaden låstes mittdiffen, spann det fortfarande låstes bakdiffen (vi snackar tiondels sekunder). Fungerar utmärkt, men man undrar ju hur det blir om/när grejorna börjar krångla...

Jag antar att QuadraDrive har stora likheter med det systemet, med den skillnaden att fyrhjulsdriften är konstant, samt att man i princip kan låsa alla diffar och ta sig fram med grepp under ett hjul. Som att låsa fram-mitt- och bakdiff på MB G-Wagen eller riktiga (bushtaxin)Landcruisern och TGB 11 om ni minns den från lumpen. Skillnaden är att man inte riskerar att köra sönder grejorna eftersom de kopplar ur sig själva när de inte behövs. Det är ju _lite_ svårt att manövrera med rubbet låst.

Bäst i betydelsen enklast/mest konsekvent och hållbarast är naturligtvis ett helt manuellt system. I- och urkoppling medelst spak, manuella frihjulsnav (inga?) håller bäst, manuella diffspärrar. Det funkar alltid men man får ju bröta lite med spakar förstås.

Men om man inte gillar sånt kan man ju åka Nissan Almera. Bra bil har jag hört.
Användarens profilSkicka personligt meddelandeSkicka e-postBesök användarens hemsidaICQ
KRAN

Registreringsdatum: 15 maj 2002

InläggPostat: fre maj 17, 2002 02:56 Svara med citatTill överst på sidan

Tack för det snabba svaret på min fråga. Nu har jag fått en klarare bild av de olika varianterna.
Ett par följdfrågor på detta.
1. Hur avgör man på ett enkelt sätt att 4 hjuls driften fungerar som den ska, för t.ex. en GC med Quadra-Trac, i det fallet att det inte är vinter och snö utan sommar o sol?
2. Är det skillnader på GC som är svensk sålda och såna som är importerade (t.ex från Tyskland), då menar jag inte fördelningslådan utan rent allmänt vad det gäller utrustnings nivån?
/Krister
TOOLman

InläggPostat: fre maj 17, 2002 06:55 Svara med citatTill överst på sidan

miljarrder - tror inte du ska behöva några diffbromsar eller -spärrar med Quadra-Drive. Systemet överför ju automatiskt vridet till det eller de hjul som har bäst fäste. Till skillnad från Mercedes 4-Matic är QD helt mekaniskt, ingen elektronik som börjar krångla med tiden. Enda nackdelen (förutom priset) är att gerotorpumparna behöver priming, vilket innebär att det hinner slira en hel del innan de kopplar in första gången.

Nyare Quadra-Trac (1996-) fungerar enligt samma princip som leksaks-SUV:arnas. Jeepen är normalt bakhjulsdriven och framaxeln kopplas in så snart ett bakhjul börjar spinna. Till skillnad från de enklare konkurrenterna sker detta dock blixtsnabbt. Enligt uppgift hinner ett bakhjul spinna ungefär ett halvt varv innan framaxeln kopplas in!

KRAN - att avgöra att Quadra-Trac fungerar sommartid kan vara lite knivigt. Om du hittar en grusväg eller liknande med löst grus kan du alltid prova att stampa gasen i botten från stillastående och se om framhjulen spinner loss, men det är ingen garanti.

Oftast är det enklare att konstatera att QT inte fungerar. Om du kör i en snäv cirkel eller gör "åttor" med fulla rattutslag på asfalt, exempelvis på en tom parkeringsplats, märker du tydligt om viskokopplingen har gett upp. Då "hoppar" framhjulen och svängen blir ryckig och obehaglig.

De Jeepar som importeras till Sverige har oftast så gott som all lyxutrustning, eftersom målgruppen tycks vara östermalmsyuppies med mer pengar än förstånd. I Tyskland och andra europeiska länder finns nog alla varianter, från den enklaste Laredo till den mest fullmatade Limited. Förutom färgsättning och dekaler är ju en Limited i stort sett en Laredo med alla extratillbehör. Min ZJ är importerad från Tyskland, och har trevligt nog alla finesser utom taklucka, öppningsbar bakruta och automatiskt avbländande ytterspegel.
alfcapone

InläggPostat: fre maj 17, 2002 08:26 Svara med citatTill överst på sidan

Millijarder,, Santa fee har ingen konstant fyrhjulsdrift, den är som gamla Vw och dom andra med visco. En Santa Fee är framhjulsdriven normalt med en visco som kopplar in bakhjulsdriften, när hastighets skillnader uppstår, sen har den även en visco diffspärr på bakaxeln. allt enligt berörd person på Huyndai Sverige. Den har allså inte heller en normal fördelnings låda som på GC och andra "riktiga" terrängfordon
Toolman, det där med att viscon skulle vara paj när bilen hoppar vid snäv kurvtagning, ställer jag mig tveksam till ialla fall när det gäller Typ 2 syncro den suddar rejält även som ny, men den är ju som sagt rätt hårt ställd, behövs inte mkt skillnad i hastighet mellan fram och bak innan den kopplar in, annars skulle ju ja nästa ta det som ett bevis för att den funkar...
TOOLman

InläggPostat: fre maj 17, 2002 11:57 Svara med citatTill överst på sidan

En väl fungerande viskokoppling på en Jeep med Quadra-Trac är silkesmjuk. Det är hela vitsen med att använda en viskös koppling, just att den inte ger de obehagliga effekterna av en diffbroms eller locker.

Om viskokopplingen (lamellerna i den) blir sliten fungerar den inte längre mjukt, utan tenderar att bli mer "binär" (full kontakt eller ingen alls). Ibland får man då ingen drivning alls till framhjulen och ibland uppför den sig som en spärrad differential och fördelningslåda och axlar riskerar att knyta sig.

Om du kör en Grand Cherokee med frisk VC i snäv cirkel på asfalt ska du inte känna några som helst tendenser. Om du gör det är VC:n förmodligen på väg att ta slut. Om den är helt slut går det nästan inte att svänga så tvärt. Detta enligt dussintals personer med egen erfarenhet av saken på diverse amerikanska jeepforum. Jag har alltså inte känt av det själv, men med tanke på hur otursförföljd min Jeep varit är det väl nästa katastrof som väntar runt hörnet.
miljarrder

Registreringsdatum: 27 januari 2002

InläggPostat: fre maj 17, 2002 12:26 Svara med citatTill överst på sidan

Provkörde faktiskt Santa Fén i vintras. Jag fick aldrig bakhjulen att driva så det märktes, så det förklarar ju saken... Den har diffbroms (lamell) bak i GLSpaketet vad jag vet(enligt säljaren), men det kan ju vara visco förstås. Terminologin kan vara svår för icke4x4kunniga.

VW typ 2 hade mycket riktigt visco för själva inkopplingen, sedan riktiga spärrar fram och bak. Klart undervärderad som terrängbil enligt en polare som hade en i jobbet.

TOOLman- det bukar snarare vara mekaniken som ger upp med tiden snarare än elektroniken. Finessrika mekaniska lösningar med ventiler och slangar, fjädrar osv brukar slitas vilket elektronik inte gör på samma sätt. På det viset är nog systemen (MB&JEEP) lika känsliga.

Håller därför en slant på mekaniska helmanuella lösningar, åtminstone för tredje ägaren och framåt.
Användarens profilSkicka personligt meddelandeSkicka e-postBesök användarens hemsidaICQ
Visa inlägg nyare än:      
Det här forumet är låst så du kan varken skapa, svara på eller ändra inlägg.Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.

Hoppa till:   

Nästa ämne
Föregående ämne
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet