Hoppa till innehåll

Välkommen till Jeepsweden
I vårt forum kan du prata med andra Jeepintresserade och få hjälp med svar på dina frågor, eller kanske hjälpa andra! För att få tillgång till alla funktioner i forumet krävs att du registrerar ett konto hos oss, det är gratis och tar bara ett par minuter! Väl inloggad så kan du: posta nya ämnen, svara på andras ämnen, redigera dina inlägg, skapa en personlig profil, skicka privata meddelanden till dina jeep-kompisar och mycket mer.

Har du redan ett konto? Logga in här, annars klickar du vidare för att skapa ett konto!
Foto

Vanliga grov däck på vinter fast med 4WD?

• Vänligen logga in för att kunna svara
18 svar till detta ämne

young_matthewd

young_matthewd

Nykomling

• Medlemmar
  • 12 inlägg
hej,

Hur upplever ni vanliga grovdäck på vinter när man kör med 4WD? Har nämligen tänkt att köpa en begagnad jeep (97 Sahara) som har inga dubbdäck och grovdäcken på bilen är minst 3 år gamla. Undrar bara om jeep var designad att köra långa sträckar med 4WD påkopplade? Eller brukar folket sätta på dubbdäck på vinter?

Brezzz

Brezzz

Rookie

• Medlemmar
  • PipPip
  • 52 inlägg
4-hjulsdrift eller inte, jag väljer dubbdäck för att korta bromssträckan.
/Fredde

JonasC

JonasC

Användare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 364 inlägg
  • Intressen:Frugan
Grova däck är ju inte samma som riktiga vinterdäck men funkar hyffsat ändå tycker jag. Det är bara att ta det lite lugnare och börja bromsa lite tidigare.

Det där med fyrhjulsdriften inkopplad en längre tid på landsväg (räknas 3 mil som en längre stäcka?). För längre än så har jag alldrig behövt åka med fyrhjulsdriften ikopplad hela tiden (till jobbet). Det ända som jag märkte var en ökning i bränsleförbrukning, men var gör det när man kan stanna i uppförsbacken och fråga dom som har fastnat om dom behöver hjälp :D
Jep Wrangler JKUR

Black Jeep Club, Member #10
JCS member #230

VW Golf 1,6FSI

Lejdebo

Lejdebo

Användare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 270 inlägg
Här diskuteras samma sak ang dubb eller inte http://www.jeepswede...opic.php?t=6234
Vinröd xj-91
höjd 4"
BF Goodrich 33x10,5x15
kofångaren fram home made 4mm plåt
bilder m,m http://www.a-t-f.se/
http://gallery.jeepc...x.php?cat=10163

young_matthewd

young_matthewd

Nykomling

• Medlemmar
  • 12 inlägg
precis körde upp en ny köpt jeep från Örebro till Sundsvall utan dubbade däck...

inte särskild kul i vissa läge. fick mycket snö senaste dar och grova (vinter godkända) däck passar ej för isfläckar på E4 i 120 klick. Nej tack...aldrig igen.

Bakhjuls driven fördon upp i norr borde ha dubb i min uppfattning...

William

William

Forumberoende

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 712 inlägg
  • Kön:Man
mina sommardäck är m+s och de är enligt mig ren skit när det kryper mot 0 grader. vinterdäcken, trots att de är gammla, biter mycket bättre i både grepp för framkommlighet och framförallt bromsning.

så min rekomendation är en uppsättning vinterdäck som är gjorda för vinter ;)

stellan

stellan

Gröngöling

• Medlemmar
  • Pip
  • 37 inlägg
Att grovmönstrade terrängdäck inte är jätebra på is har ni ju redan konstaterat, men vad ni inte verkar ha koll på är att det inte räcker att däcken är MS märkta för att räknas som vinterdäck!
Under den period som det är lagkrav på vinterdäck gäller följande enligt vägverket:
"Däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller 'Mud and Snow".
För att veta om ett däck är "särskilt framtaget för vinterbruk" finns en lista på däck sammanställd av STRO: http://www.stro.se/w...inter061001.pdf

Observera att t ex Cooper STT inte längre är godkännt (gäller dom tillverkade efter mars 06).

Förvänta er ingen ersättning från försäkringen om ni krockar utan godkända däck, i alla fall inte om ni har ett grinigt bolag.
/Stellan

Willys MB -44 orginal
Jeep Grand Cherokee -93 I6 4,5" höjning 33X12.50-15 Milemarker H12000 OBA mm
Suzuki Sj 413 -86 33" mm mm

wolv

wolv

Rookie

• Medlemmar
  • PipPip
  • 61 inlägg
ang. 4-hjulsdriften, nog kan man väl köra med fulltime-läget inkopplat under hela vintern om man skulle känna för det?

William

William

Forumberoende

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 712 inlägg

ang. 4-hjulsdriften, nog kan man väl köra med fulltime-läget inkopplat under hela vintern om man skulle känna för det?

sålänge det inte är asfalt så funkar det ju rätt bra iaf, annars vill min iaf släpa nåt hjul vid svängar...

Edit: fulltime, innebär det att mittdiffen är öppen?, min -97 har nog ett annat system där mittdiffen alltid är låst, både vid hög och lågväxel.

Tobbebobbe

Tobbebobbe

Guru

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1 971 inlägg
  • Intressen:Jeep
Fulltime kan du köra jämnt på. Parttime kan du köra med bara på halt underlag, grusväg och liknande där hjulen kan slira.
Jeep Wrangler -89 4.2l Aut /Rubicon Express 4" suspension/Cooper Discovery STT 33x12,5-15/Dotz Dakar 8,5x15 ET -20/Howells TBI/H.E.I/Bushwacker cut out flares/Mooser Rock Sliders
Red Jeep Club # 1
WWW.4X4XTREME.SE
JCS#261

wolv

wolv

Rookie

• Medlemmar
  • PipPip
  • 61 inlägg
En annan fråga när det gäller detta ämne: Tidigare har jag hört att däcken måste vara jämnt slitna när man har 4wd. Det vill säga, att byta bara ett av hjulparen inte är att rekommendera. Gäller detta även Jeep? Min gissning utan att veta är att detta är viktigt om man använder part time läget?

Tobbebobbe

Tobbebobbe

Guru

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1 971 inlägg
Att däcken ska vara jämnt slitna gäller mer GC som har den förrädiska Viscon som lätt går sönder om den måste jobba hela tiden, men i Cherokees fördelningslåda så är ju allt uppbyggt med drev, så har du ojämna däck och kör på fulltime så kommer dreven jobba mer, och i parttime, som du ändå bara kan köra på när det är halt/grusväg så kan ju däcken slira, så jag vill påstå att det har inte så stor betydelse på en Jeep med Select-trac lådan (NP242), men det är bara mina tankar, inget att sätta pengar på :lol: :lol:
Jeep Wrangler -89 4.2l Aut /Rubicon Express 4" suspension/Cooper Discovery STT 33x12,5-15/Dotz Dakar 8,5x15 ET -20/Howells TBI/H.E.I/Bushwacker cut out flares/Mooser Rock Sliders
Red Jeep Club # 1
WWW.4X4XTREME.SE
JCS#261

kaell

kaell

Gröngöling

• Medlemmar
  • Pip
  • 44 inlägg
Borde vara viktigare att ha EXAKT lika lufttryck i däcken isåfall när det är så hög profil.

Har ingen betydelse hur slitna däcken är, bara du inte använder blankt på ena sidan och nytt på andra... osv :D

Tobbebobbe

Tobbebobbe

Guru

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1 971 inlägg
Inte viktigast att ha EXAKT lika tryck, men den petnoge mäter från mark till navcentrum för att få samma rullomkrets på däcken, vilket då kan innebära skillnad beroende på hur du lastat bilen.
Red Jeep Club # 1
WWW.4X4XTREME.SE
JCS#261

wolv

wolv

Rookie

• Medlemmar
  • PipPip
  • 61 inlägg
Aha, så det är de system med visko som är känsliga. Tack för era svar.

Westcoast

Westcoast

Forumberoende

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 487 inlägg
Kör själv med fulltime under vintern och det funkar fint.

Får se nu i vinter hur mina General Grabber AP funkar!

Lovar att återkomma.
Westcoast kör en Xj-92 HO
31x10.5x15 , 2" Rubicon Express
Bullbar samt K&N-filter på en short ram.

Peugeot MI16 4X4- 90 till salu. Sugen?

William

William

Forumberoende

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 712 inlägg

Fulltime kan du köra jämnt på. Parttime kan du köra med bara på halt underlag, grusväg och liknande där hjulen kan slira.

.....då har jag nåt annat i min ;) ..den beter sig precis likadant på hög/låg, bara utväxlingen som skiljer... (brukar bli att den släpar ett bakhjul när man svänger)

Tobbebobbe

Tobbebobbe

Guru

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1 971 inlägg
Ja du har Command-trac (NP231) i din Wrangler. Låser mittdiffen direkt när du lägger i 4H.
Red Jeep Club # 1
WWW.4X4XTREME.SE
JCS#261

William

William

Forumberoende

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 712 inlägg

Ja du har Command-trac (NP231) i din Wrangler. Låser mittdiffen direkt när du lägger i 4H.

aah, tack. tänkte väl det :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar