Hoppa till innehåll

Välkommen till Jeepsweden
I vårt forum kan du prata med andra Jeepintresserade och få hjälp med svar på dina frågor, eller kanske hjälpa andra! För att få tillgång till alla funktioner i forumet krävs att du registrerar ett konto hos oss, det är gratis och tar bara ett par minuter! Väl inloggad så kan du: posta nya ämnen, svara på andras ämnen, redigera dina inlägg, skapa en personlig profil, skicka privata meddelanden till dina jeep-kompisar och mycket mer.

Har du redan ett konto? Logga in här, annars klickar du vidare för att skapa ett konto!
Foto

Jeep cherokee liberty vs Mitsubishi pajero sport

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

Jeager

Jeager

Nykomling

• Medlemmar
  • 2 inlägg
Jag har en Mitsubishi pajero sport som jag är nöjd med, förutom servicekostnader, och har börjat snegla på en Jeep :) Så jag undrar hur dyra servicekostnader det är på en Jeep cherokee liberty (sport, limited) och hur hållbarheten är? Mvh Jocke

Jidetorp

Jidetorp

Guru

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1 981 inlägg
  • Kön:Man
  • Intressen:offroad, jakt, fiske
Mmm...
Nu har ju jag en -05 2,8 CRD, servicekostnaderna skiljer nog en del mellan bensin o diesel eftersom i alla fall 3,7 l V6 motorn har kamkedja.
Jag utför all service själv, faktiskt inte svårt alls. T.o.m. kamremsbytet klarade jag av själv.
Dieselmotorn vill ha oljebyte mm var 2000 mil, eller 1000 mil om man kör under "krävande förhålladen".

Kvallitét... Det brukar ju mest handla om sådant man är missnöjd med. Det finns ju en del har jag kommit på, men så utsätter jag den för lite påfrestningar som dom flesta liknande bilar förmodligen inte är i närheten av.
Framdiffen är av gjuten aluminium, vilket inte är det starkaste när det blir lite vridmoment.
Turboslangarna är av usel kvallitét. Dom håller bara 6000 mil enligt amerikansk expertis, så mina höll länge med sina 8000 mil innan dom sprack.
Sedan finns det en luftmassemätare som kleggar igen av oljereturens slagg. Den måste rensas var 2000 mil ungefär, annars stänger den av turbon. Superenkelt att göra, men i mitt tycke onödigt...

Kolla gärna igenom min blogg, där står allt om vad jag utsatt stackars Spud för.
Märk väl att det jag skrivit handlar om just mitt exemplar, som är en diesel med optimeringsbox för högre effekt o vridmoment.
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
Jeep Cherokee Limited 4,0 -92 "Greepen" Till salu.
http://jeepetorp.blogg.se
JCS #586

Jeager

Jeager

Nykomling

• Medlemmar
  • 2 inlägg

Mmm...
Nu har ju jag en -05 2,8 CRD, servicekostnaderna skiljer nog en del mellan bensin o diesel eftersom i alla fall 3,7 l V6 motorn har kamkedja.
Jag utför all service själv, faktiskt inte svårt alls. T.o.m. kamremsbytet klarade jag av själv.
Dieselmotorn vill ha oljebyte mm var 2000 mil, eller 1000 mil om man kör under "krävande förhålladen".

Kvallitét... Det brukar ju mest handla om sådant man är missnöjd med. Det finns ju en del har jag kommit på, men så utsätter jag den för lite påfrestningar som dom flesta liknande bilar förmodligen inte är i närheten av.
Framdiffen är av gjuten aluminium, vilket inte är det starkaste när det blir lite vridmoment.
Turboslangarna är av usel kvallitét. Dom håller bara 6000 mil enligt amerikansk expertis, så mina höll länge med sina 8000 mil innan dom sprack.
Sedan finns det en luftmassemätare som kleggar igen av oljereturens slagg. Den måste rensas var 2000 mil ungefär, annars stänger den av turbon. Superenkelt att göra, men i mitt tycke onödigt...

Kolla gärna igenom min blogg, där står allt om vad jag utsatt stackars Spud för.
Märk väl att det jag skrivit handlar om just mitt exemplar, som är en diesel med optimeringsbox för högre effekt o vridmoment.

Ursäkta att de har dröjt innan jag svarat.
OK, har läst din blogg, den är väldigt bra! Har funderingar på antingen en 3,7 V6 eller en 2,4. Är de dyrare servicekostnader när de är kamkedja? Så en annons på blocket på en 2,4 som dom hade servat för 17 000! Det var hemskt dyrt, tyckte de var dyrt när jag servade pajeron för 12 000. Men är de ungefär såna kostnader som gäller för jeep?
Vad är de du är missnöjd med förutom framdiffen? Har inte tänkt terrängköra med den utan ha den som jaktbil, och bor på landet så då skadar de inte med lite "tåligare" bilar. Läste här på forumet om bränsleförbrukningen på bensinmodellerna och vissa säger att dom drar uppåt 2 liter milen medan andra säger runt 1,3 typ. du har ju diesel men vad tror du om förbrukningen på en 3,7 V6?

Jidetorp

Jidetorp

Guru

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1 981 inlägg
  • Kön:Man
  • Intressen:offroad, jakt, fiske
Vad jag är missnöjd med??? Jeep är ju alltid Jeep, och det måste ju finnas en anledning till att dom kostar ca 150 000 kr mindre än Toyota för i stort sett liknande bilar...
Så jag brukar se det mesta som positivt i stället. Byte av framhjulslager på en Jeep redan efter 10 000 mil innebär ju den fördelen att det inte har rostat fast så förbannat, som om man hade en Toyota som behöver samma ingrepp efter 50 000 mil...

Eller för att uttrycka mig kort, detaljkvallién är i nivå med inköpspriset...

Övre spindelleden har jag upptäck är en svag punkt, speciellet på höjda KJ. Nya kostar 1995 kr/st på hansen racing, som har ca 2-3 månaders leveranstid. Inte så kul om det är en besiktningsanmärkning som måste fixas inom en månad.
Men till just den detaljen finns en eftermarknadsprodukt som i inledningskedet håller samma pris, men som senare har utbytningsbara kulleder. Orginal är det altså hela övre bärarmen som ska bytas. Helt sjuk konstruktion på en slitdetalj...
Jag har beställt sådana bärarmar, och dom kostade 4086 kr inkl frakt. Kommer förmodligen nu på måndag.
http://jeepinbyal.com

Men det är ju så mycket roligare att prata om det positiva med Jeep. Lättmekat, känslan av "The real deal", gemenskapen här och på JCS.
Att sedan slå andra på fingrarna när dom sitter i sin Suzuki och hävdar att dom åker Jeep...
Kort sagt, det ger så mycket endorfinframkallande upplevelser med en Jeep, ibland adrenalinframkallande.

Våra Nissan King Kab på jobbet kostade 460 000 kr/st.
Jag och Chefen stod vid våra bilar och samtalade med en kund. Han började förstå att vi behövde ta rejält betalt, med tanke på vilka bilar vi åker i, sade han o pekade på min KJ.
Jaha, sade jag. Det här är min privata bil som kostade 215 000 kr, belastar inte firmans ekonomi alls. Den där tråkiga pickupen däremot, som du knappt lade märke till, kostade 460 000 kr och är firmans bil...

Imige är inte att förkasta...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
Jeep Cherokee Limited 4,0 -92 "Greepen" Till salu.
http://jeepetorp.blogg.se
JCS #586

Christiannn

Christiannn

Nykomling

• Medlemmar
  • 14 inlägg
En liten tanke jag hade bara. De flesta toyota landcruiser som går i sverige och för den delen även de flesta jeep används väl mest på vanliga vägar som vilken annan personbil om helst. Om jag förstått det rätt så kör du väl ganska hårt i terrängen med din bil. Så frågan är ju hur tex en toyota skulle hålla för samma behandling. Är medveten om att tex toyota är väldigt driftsäkra, har en själv och den har fungerat väldigt bra. Men eftersom det är en stadsjeep så har den ju aldrig heller blivit utsatt för ngn riktigt hård körning.

Jämför jag farsgubbens liberty 07 med min toyota undertill tex så är ju jeepen betydligt grövre i det mesta. Förvisso är väl en landcruiser också ganska bastant i sina delar jämfört med min stadssuv.

Nissan har jag dock inget till övers för. På min svågers kingcab rasade lådan efter ca 5000 mil. Rostade ngt kopiöst. Motorn var totalt slut efter 20 000 mil. ( i o för sig fick den väl halvtaskig service )

En annan bekant hade en Nissan Patrol där reparationer på framaxeln för ca 15000 kr behövdes göras vid ca 16000 mil. Om den ens hade gått det, kan ha vait mycket mindre men kommer inte riktigt ihåg. En arbetskamrat till mig hade en mitsubishi pickup och han fick lägga stora summor på reparation stup i kvarten så det slutade med att han köpte in en skåpbil istället till företaget.

På min wolkswagen caddy ( min arbetsbil ) rasade ac pumpen vid ca 4000 mil. Skivorna bak var helt sönderrostade vid 5500 mil och avgassystemet byttes också. Som grädde på moset så låter det för jävligt om den nya burken fast den bara är ca 1,5 år gammal. Gångjärnen har nu börjat rosta på bakdörrarna och bilen är bara 6 år gammal.

Till och med min Toyota med sin berömda kvalité har haft fel. Vid ca 3000 mil så började det att droppa olja från ena drivaxeln på bakaxeln. Packningen eller vad det var fick bytas. Även låsen byttes på garanti samt att ena fälgen var fel på från början och gick aldrig att balansera så den fick ersättas med en ny. Sedan skall väl det erkännas att efter dessa ( måndagsfel ) så har bilen gått totalt felfritt och har strax gått 12000 mil på 5 år utan minsta bekymmer. Men jag är i o för sig ganska pedantiskt med den också.

Vad jag försöker säga är att det kan nog bli lite fel på alla bilar och undrar om nu jeep ( åtminstone de lite nyare, 80 och 90 talarna verkade inte så bra ) verkligen är sämre än några andra?

Mvh

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar