Hoppa till innehåll

Välkommen till Jeepsweden
I vårt forum kan du prata med andra Jeepintresserade och få hjälp med svar på dina frågor, eller kanske hjälpa andra! För att få tillgång till alla funktioner i forumet krävs att du registrerar ett konto hos oss, det är gratis och tar bara ett par minuter! Väl inloggad så kan du: posta nya ämnen, svara på andras ämnen, redigera dina inlägg, skapa en personlig profil, skicka privata meddelanden till dina jeep-kompisar och mycket mer.

Har du redan ett konto? Logga in här, annars klickar du vidare för att skapa ett konto!
Foto

rätt lufttryck?

• Vänligen logga in för att kunna svara
21 svar till detta ämne

Cippi

Cippi

Rookie

• Medlemmar
  • PipPip
  • 175 inlägg
  • Kön:Man
Jag undrar lite vad man ska ha för lufttryck i däcken när man kör till vardags respektive i terräng. Jag har Mudzilla 31/11,5/15 låter som terrängbilarna man hade i lumpen när man kommer åkandes:) jag har 2 bar i nu tror jag. Har inte gett mig ut i terrängen än, det tar i lite när det flexar innan höjningen. :D
Jeep Eagle YJ 92 svart original.
Gamla bilen: Grand Cherokee V8 95 Cragar Blackspoke med General Grabber AT2. 3" med DrKellers bb-puckar.

bjrin

bjrin

Forumberoende

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 416 inlägg
  • Intressen: 4x4
jag hadde 3.5 på landsvägen och 1 i skogen i mina 31or

Jeep Wagoneer Limited xj 1990 14" höjning,

Cippi

Cippi

Rookie

• Medlemmar
  • PipPip
  • 175 inlägg
3,5? Det är lite mer än 2 som jag har. :unsure:
Gamla bilen: Grand Cherokee V8 95 Cragar Blackspoke med General Grabber AT2. 3" med DrKellers bb-puckar.

bjrin

bjrin

Forumberoende

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 416 inlägg
mm det lär nog märkas på brensleförbrukningen

PelleC

PelleC

Forumberoende

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 721 inlägg
  • Intressen:jeeep!
Jag brukar köra på 2,5 kg på väg och 0,7 till 0,8 kg i skogen. Har inte krängt av nåt däck än o de är inte monterade med lim eller nåt..

Bar.. Jo det har vi en uppe i centrum.. Jag brukar gå dit o dricka en bärs ibland. Inte så ofta men ibland händer det faktiskt. :blush:

/PelleC

Cippi

Cippi

Rookie

• Medlemmar
  • PipPip
  • 175 inlägg
japp ska ta och fylla i lite när jag kommer hem i morgon dags att tanka igen såg jag på väg till jobbet. Jag fyller i lite kilo då sparar baren till kvällen B)

PelleC

PelleC

Forumberoende

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 721 inlägg
  • Intressen:jeeep!
:lol:

Sorry.. Jag har för mig att bar o kg är samma men jag har alltid pratat om kilon i däcken så allt prat om bar gör mig bara törstig..

Lycka till iaf, hoppas du fick svar på din fråga?

Om bar och kilo är samma så tycker jag nog att 3,5 är på tok för mycket. Vissa däcktillverkare vet jag tillåter inte mer än max två kilo i sin däck. Men 2,5 kg är lagom tycker jag. Inte alltför obekvämt och sparar lite soppa pengar. Men i skogen ska du definitvt sänka neråt 0,7 - 0,8. Då får du fin anläggningsyta och däcket stannar kvar.

/PelleC

Cippi

Cippi

Rookie

• Medlemmar
  • PipPip
  • 175 inlägg
ja bar och kg är samma tror jag med. Jag är nöjd med svaren, tror jag håller mig till 2.5 på vanlig väg. Man vill ju inte bara slita i mitten på däcket. Jag var bara lite osäker eftersom man inte hållit på med så stora däck innan. Man är van att hålla på med så lite gummi i profil som möjligt inte tvärt om.

bjrin

bjrin

Forumberoende

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 416 inlägg
har alltid haft 3-3.5 mina däck och har inte hafft punktering ogämt slitet mm
men det har syns på soppa förbrukningen (posetift)

offroad11

offroad11

Veteran

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 1 230 inlägg
Jag kör på 1,8 på vägen och 0,8 i skogen
Körde tidigare på 2 - 2,5 kg på vägen men min XJ tappar stabilitet med det och blev spårig
Det blir olika med olika däck.
En bra sak att göra om Jeepen står i veckorna är att fylla på med högre tryck för att slippa få platta däck ( stå sula ) dom blir lätt platta om det är mjukt gummi i däcken.

Lycka till med träng brytningen och däcktryck ;)
For Jeeps are built not bought!

spjutet

spjutet

Användare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 202 inlägg
  • Intressen:Har väl samma intressen som de flesta pojkar har i min ålder....
Åsså har vi detta med lufttryck i däcken igen då..

Ni pratar om Maxxis Mudzilla, Maxxis-däcken är DIAGONAL-däck avsedda för ganska tuff & krävande terräng..
Ett DIAGONAL-däck blir "toppigt" när du pumpar detta för hårt. För hårt enligt min mening är 3,5 kg / bar. När däcket blir "toppigt" sliter det betydligt MERA i MITTEN på slitbanan. Försök att hålla ett ringtryck på ca 1,8 -2,2 kg / bar så ska du se att du får ett däck som håller betydligt fler mil.

Sen finns det ju även RADIAL-däck.. T ex BF Goodrich A/T eller M/T. De däcken behåller formen även om man pumpar så hårt som 3,5 kg / bar. Och sliter därmed inte på mitten. För att man ska få ett RADIAL-däck att slita på mitten så måste man ha ett ringtryck som ligger MYCKET HÖGRE är 3,5 kg / bar.

Däremot så kan för LÅGT ringtryck på RADIAL-däck orsaka just ovan nämda fenomen, det sliter för hårt på MITTEN..

Varför då? Jo, det är så här: Har man för lågt ringtryck och kör mycket längre sträckor i högre hastighet så UTVIDGAS däcket av "centrifugal-kraften" och sliter då hårdare på mitten. För LÅGT ringtryck resulterar ÄVEN i att däcket blir VARMT.. VÄRME är en stor bov i dramat när det gäller däckslitage..

Är det nån som har några däckfrågor är det bara att fortsätta i denna tråden...

/ Daniel,

Jobbat med däck i 11 år..
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Stillfors

Stillfors

Rookie

• Medlemmar
  • PipPip
  • 142 inlägg
Härligt Spjutet :)

Nya General Grabber AT2 265/75-16 på ZJ originalfälg och en -96 ZJ V8.

Rekommenderat lufttryck för landsväg? Jag har fått rekommendationer från 1,9 bar - 3,6 bar och börjar känna mig luddig i huvudet av alla olika tryck.

/Stillfors

Jeep Grand Cherokee 4,7 -05

spjutet

spjutet

Användare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 202 inlägg

Härligt Spjutet :)

Nya General Grabber AT2 265/75-16 på ZJ originalfälg och en -96 ZJ V8.

Rekommenderat lufttryck för landsväg? Jag har fått rekommendationer från 1,9 bar - 3,6 bar och börjar känna mig luddig i huvudet av alla olika tryck.

/Stillfors

På en sådan hade jag själv lagt ca 2,0 kg för att få en så bekväm upplevelse som möjligt.

För att åka så ekonomiskt som möjligt lägger man ca 2,5 kg. Ska du åka långt med mycket packning / last / ev släpkärra lägger man ca 3,0 kg.

Lufttrycket kan man prova sig fram till lite grann. Beroende på hur man vill åka.. (hade en Cheva pickis som jag låg på 1,6 kg för att få en så bekväm bil som möjligt)

Hoppas du blir nöjd med mitt svar.

/ Daniel
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Knegolf

Knegolf

Veteran

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 1 043 inlägg
  • Intressen:Gissa!

Åsså har vi detta med lufttryck i däcken igen då..

Ni pratar om Maxxis Mudzilla, Maxxis-däcken är DIAGONAL-däck avsedda för ganska tuff & krävande terräng..
Ett DIAGONAL-däck blir "toppigt" när du pumpar detta för hårt. För hårt enligt min mening är 3,5 kg / bar. När däcket blir "toppigt" sliter det betydligt MERA i MITTEN på slitbanan. Försök att hålla ett ringtryck på ca 1,8 -2,2 kg / bar så ska du se att du får ett däck som håller betydligt fler mil.

Sen finns det ju även RADIAL-däck.. T ex BF Goodrich A/T eller M/T. De däcken behåller formen även om man pumpar så hårt som 3,5 kg / bar. Och sliter därmed inte på mitten. För att man ska få ett RADIAL-däck att slita på mitten så måste man ha ett ringtryck som ligger MYCKET HÖGRE är 3,5 kg / bar.

Däremot så kan för LÅGT ringtryck på RADIAL-däck orsaka just ovan nämda fenomen, det sliter för hårt på MITTEN..

Varför då? Jo, det är så här: Har man för lågt ringtryck och kör mycket längre sträckor i högre hastighet så UTVIDGAS däcket av "centrifugal-kraften" och sliter då hårdare på mitten. För LÅGT ringtryck resulterar ÄVEN i att däcket blir VARMT.. VÄRME är en stor bov i dramat när det gäller däckslitage..

Är det nån som har några däckfrågor är det bara att fortsätta i denna tråden...

/ Daniel,
Jobbat med däck i 11 år..

Skitbra vetande!
Ett tips är kanske att skriva en liten FAQ ang. däck. Allt du skriver är ju självklart för dig som jobbar med det, men kanske inte för oss andra.
En FAQ om däck som blir klistrad hade inte varit fyskam! *Tummen upp*
Har: ZJ -97 (V8) - 3" puckar och Rough Country dämpare
Har haft: XJ -90 och XJ -91 - Lätt modifierade.

MickeAdmin

MickeAdmin

Jeeper

• SuperUser
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5 196 inlägg
  • Intressen:Jeep / Offroad / Foto / Data / Hemmabio / Poker

Skitbra vetande!
Ett tips är kanske att skriva en liten FAQ ang. däck. Allt du skriver är ju självklart för dig som jobbar med det, men kanske inte för oss andra.
En FAQ om däck som blir klistrad hade inte varit fyskam! *Tummen upp*

Det där var ingen dum idé! ** tummen up **
Jeep Wrangler JK Unlimited Rubicon | OME | 37" Cooper STT | G2 5.13 | AEV Procal | ARB bumper | Warn 9.5cti

Stillfors

Stillfors

Rookie

• Medlemmar
  • PipPip
  • 142 inlägg

På en sådan hade jag själv lagt ca 2,0 kg för att få en så bekväm upplevelse som möjligt.

För att åka så ekonomiskt som möjligt lägger man ca 2,5 kg. Ska du åka långt med mycket packning / last / ev släpkärra lägger man ca 3,0 kg.

Lufttrycket kan man prova sig fram till lite grann. Beroende på hur man vill åka.. (hade en Cheva pickis som jag låg på 1,6 kg för att få en så bekväm bil som möjligt)

Hoppas du blir nöjd med mitt svar.

/ Daniel

Absolut, helnöjd. En klistrad faq skulle vara kanon, nu har vi ju iaf klistret, bara infon som saknas :)

Jeep Grand Cherokee 4,7 -05

spjutet

spjutet

Användare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 202 inlägg
Tack för lite positiv feedback :blush:

Gör som så här:

Be Micke fixa en tråd, där vi alla kan ställa frågor om just däck..

Så ska jag (säkert nån mer med mycket kunskap) svara så gott jag kan.

/ Daniel
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

MickeAdmin

MickeAdmin

Jeeper

• SuperUser
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5 196 inlägg
  • Intressen:Jeep / Offroad / Foto / Data / Hemmabio / Poker
Så här tycker jag att vi gör :D

Vår "däck-mästare" Spjutet startar en tråd med "bra att veta info" om däck, i och med att Spjutet är trådskapare så kan han när som helst uppdatera tråden / första inlägget med mer info (skulle jag starta tråden så är det ju bara jag som kan lägga till info, och jag kan inte mkt om däck...)

Tror det skulle bli bra, med all vettig info samlad i det första inlägget, sen så kan vi andra kan disskutera och tycka till genom att posta inlägg. Hur låter detta upplägget?

//Micke
Jeep Wrangler JK Unlimited Rubicon | OME | 37" Cooper STT | G2 5.13 | AEV Procal | ARB bumper | Warn 9.5cti

Knegolf

Knegolf

Veteran

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 1 043 inlägg
  • Intressen:Gissa!

Vår "däck-mästare" Spjutet startar en tråd med "bra att veta info" om däck, i och med att Spjutet är trådskapare så kan han när som helst uppdatera tråden / första inlägget med mer info (skulle jag starta tråden så är det ju bara jag som kan lägga till info, och jag kan inte mkt om däck...)

Tror det skulle bli bra, med all vettig info samlad i det första inlägget, sen så kan vi andra kan disskutera och tycka till genom att posta inlägg. Hur låter detta upplägget?

//Micke

Såså, Spjutet. Verkställ ;)
Har: ZJ -97 (V8) - 3" puckar och Rough Country dämpare
Har haft: XJ -90 och XJ -91 - Lätt modifierade.

spjutet

spjutet

Användare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 202 inlägg

//Micke

Okej så kan vi ju göra..

Men under vilket subforum vill du ha den då??

/ Daniel
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar