Bengan 1953

Vad har du gjort för din Jeep idag ?

4,171 posts in this topic

5 timmar sedan, hassemeck said:

Vet inte om jag har tur el otur men jag har väl 249 med visco/visco i min zj -94 men har inga problem med fyrhkulsdriften i skogen å hon har gått ca 25 000 mil. Blir lika impad av lågen var gång :-)

Din är ju knappt inkörd än :P
Min 93:a har gått ca 36 000 och jag har inte varit snäll mot fördelningslådan på den.
Dragit bort träd,dragit upp bilar från diken, "rangerat" runt andra bilar som inte gått att köra av olika anledningar genom att putta/dra dom dit dom ska.
Dragit loss mig själv genom att redneck rigga stroppen i en eker på fälgen där däcket hade mest fäste och närmaste träd...
Trodde inte på det själv men det fungerade.

Men jag har ju en ny visco, lager,kedja och packningar liggandes till den dagen den ger upp.

1

1 timma sedan, Lars 9k said:

Kanske läge att börja med att kolla kedjan så det inte bara är den som blivit för lång.

Brukar visst bli värst när man backar och då är också risken stor att den kan kugga över.

Då kanske man får ta en titt på det! Tack för tipset!

0

9 timmar sedan, WJTD said:

Säg till ifall du behöver bli av med en av dem. Grabben har en ZJ med rasad 231 låda. Tror den är rasad iaf. den rasslar och skrapar någonting fruktansvärt när man lägger i part-time eller låg. Nog bör det väl gå att byta 231:an mot en 242?!

Bli av med... :huh::o

Någon 249 låda har jag nog dock över om det är till en I6a

Edited by Iznogoud
0

8 timmar sedan, Pierre_r said:

Din är ju knappt inkörd än :P
Min 93:a har gått ca 36 000 och jag har inte varit snäll mot fördelningslådan på den.
Dragit bort träd,dragit upp bilar från diken, "rangerat" runt andra bilar som inte gått att köra av olika anledningar genom att putta/dra dom dit dom ska.
Dragit loss mig själv genom att redneck rigga stroppen i en eker på fälgen där däcket hade mest fäste och närmaste träd...
Trodde inte på det själv men det fungerade.

Men jag har ju en ny visco, lager,kedja och packningar liggandes till den dagen den ger upp.

Bra å ha grejer liggandes är manlig å helt min grej...som jag alltid sagt "mest skit vinner" det är ju trots allt en oövervinnlig känsla och trygghet att veta att om nåt rasar så är det bara nåra timmars jobb att vara igång igen :-D

0

Upptäckte det här... Blir till att byta, hoppas på bara resten håller tätt 😂

http://20180106-100936.jpg

0

Besökt Arsenalen med min Rubicon.:P

0

On 2018-01-06 at 09:24, Iznogoud said:

Bli av med... :huh::o

Någon 249 låda har jag nog dock över om det är till en I6a

Ursäkta sent  svar... Nä, det är till en diesel. Är det ett problem?

0

isåfall ditt :P

Ingen aning om/hur/ner... det passar motorerna emellan.

0

1

2 timmar sedan, Iznogoud said:

:lol: Nåväl, tror ändå att han vill ha kvar möjligheten att köra med 2wd. Har ingen aaaaaning om varför.   :rolleyes:

0

2wd är ju roligt på Jeepar.
Fick många förvånade blickar när jag körde min XJ med totalt värdelösa bfg all terrain däck.
Var hur enkelt som helst att få upp ett fint ställ i en kurva eller gå på tvären genom en rondell.

Tror inte många förväntar sig att en höjd jeep med 31" och snorkel ska kunna göra nått sånt...
Det gjorde inte jag heller första gången som den gjorde så utan att jag var beredd på det....

Min C20 är likadan, trotts att den har en slö 6.2 diesel så är den lätt att få på tvären eftersom all vikt ligger över framaxlen och där bak väger den nästan ingenting.
Men var det fuktigt ute så var man tvungen att passa sig annars gjorde man en 180graders vändning när man bara trampade till lite snabbt...

0

13 timmar sedan, Pierre_r said:

2wd är ju roligt på Jeepar.
Fick många förvånade blickar när jag körde min XJ med totalt värdelösa bfg all terrain däck.
Var hur enkelt som helst att få upp ett fint ställ i en kurva eller gå på tvären genom en rondell.

Tror inte många förväntar sig att en höjd jeep med 31" och snorkel ska kunna göra nått sånt...
Det gjorde inte jag heller första gången som den gjorde så utan att jag var beredd på det....

Min C20 är likadan, trotts att den har en slö 6.2 diesel så är den lätt att få på tvären eftersom all vikt ligger över framaxlen och där bak väger den nästan ingenting.
Men var det fuktigt ute så var man tvungen att passa sig annars gjorde man en 180graders vändning när man bara trampade till lite snabbt...

Jo, det är skoj. Med 2,5 TD motorn är den ju ingen raket direkt, men det går mycket bra att dra upp ett bredställ på trean och hålla det i oändlighet. Den väger som sagt ingenting på baken. Jag har spänt fast två stycken 70 liters dunkar med vatten i bagaget på den för att få lite bättre fäste.

0

Plockade ner tanken idag, konstaterade att den är alldeles för kexig lite här och var för att det ska vara värt att ens försöka laga.

När jag släppte på muttern till ena bandet så vred sig bandet mot tanken och det blev ett ganska stort hål där. Ovansidan och sidorna av tanken är också ganska illa däran.

Ska försöka hitta någon vettig begagnad innan jag köper nytt.

0

30 minuter sedan, Iznogoud said:

Stort tack!! Satt nyss å letade där men inte lika bra som du :)

Ska ordna lösenordet till PayPal å beställa imorrn!

0

On 2018-01-01 at 18:43, Lars 9k said:

Inte idag men i går, dvs förra året.

Bytt styrstag och parallellstag.

F83AD701-F3A8-4C41-AB7F-ED3324A01866.jpe

Parallellstaget hamnade drygt en halv dm högre än det gamla och så är det betydligt kraftigare och inte krokigt!! :)  

2570C392-5390-489F-8668-12FBC701F0AF.jpe

Skall byta tillbaka från förlängd till standard pittmanarm, då vinkeln på styrstaget nu blev mindre bra gentemot pannhardstaget.

Idag åkte en original beg pitmanarm på. Den förlängda som satt där kunde jag vicka loss för hand, har tyvärr glappat sen den monterades. 

Nu blev vinklarna också betydligt bättre gentemot panhardstaget.

1

21 minuter sedan, Nordin said:

Stort tack!! Satt nyss å letade där men inte lika bra som du :)

Ska ordna lösenordet till PayPal å beställa imorrn!

Måste vara bättre än att kravla med en begagnad i okänt skick. Ett skapligt rostskydd på den så borde den hålla några År...

2

9 timmar sedan, Iznogoud said:

Måste vara bättre än att kravla med en begagnad i okänt skick. Ett skapligt rostskydd på den så borde den hålla några År...

Så är det! Nu ska jag ta och fixa lösenordet till PayPal :D

0

Börjat montera 1" puckar bak på skogsbilen för att få den jämnhög runt om. Fick dock tillverka nya höjningsblock till stötdämparen för att den inte ska bottna vid utfjädring.

Konstaterade också att k-hämmare bak gått av, och ingen "ny" finns lös :angry: Så det blir nog lättning av bilen genom att ta bort den helt då den är onödig i skogen.

0

Har själv demonterat bakre krängningshämmaren på ett par Jeepar.

Märktes ingen större skillnad.

Men fram - där behövs den i rondeller - om man ska åka 3/4-varv.:P

0

Fått på klossarna bak + nya stötdämpare, så nu är bilen i nivå fram/bak och med 51Cm tröskelfrigång runt om.

2

Ja nya tanken är på plats med en begagnad armatur. Visade sig att armaturen jag bytte till var tät men tankmätaren fungerar inte... Suck!

Har egentligen ingen lust att riva allt igen men tankmätare är nåt jag vill ha, framförallt nu i början och man inte riktigt känner bilen och dess törstighet:P

Edited by Nordin
0

Inte i dag, utan i går, besiktades min RUBICON med blankt papper.B)

1