HRC

Svetsning funkar inte, är det jag eller Biltema som suger?

6 posts in this topic

Här huserar ju skickligt och svetskunnigt folk så jag kan lika gärna fråga. Tänkte jag skulle lära mig svetsa hjälpligt, bara för att kunna laga upp enkla grejer själv och slippa limma och klydda med kemisk metall jämt och ständigt. Köpte mig sålunda en simpel Biltema MIG-140 enfasare för 2000 spänn men resultatet blir ju bara skräp. Spelar ingen roll hur jag ställer in strömstyrkan och trådmatningen eller hur fort jag drar handtaget, antingen skvätter och sprätter det bara eller så bränner det rakt igenom godset.

Har letat på nätet efter nån slags onlinekurs för svetsning eller bra videoklipp som förklarar tekniken men hittar inget. Är det ens möjligt att få bra resultat med simpla enfassvetsar med tråd eller är det bara jag som har fel teknik? Skulle jag skaffat en pinnsvets istället? Är det viktigt att ytan är helt ren när man lägger fogen? "Måste" man köra med gas? Har provat lite olika material - vanlig stålplåt, bilplåt, förzinkat..... Allt går lika uselt! :ph34r:

http://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/17-173_xl_1.jpg

Edited by HRC
0

Kör själv med biltema och är självlärd. Har väl ingen teknik att lära ut men ju mer strömstyrka ju mer trådmatning. På min ska man koppla om en sladd på framsidan om man kör med eller utan gas. Kör du utan gas så ska du ha speciell tråd. 

0

14 minutes ago, KingCon said:

Kör själv med biltema och är självlärd. Har väl ingen teknik att lära ut men ju mer strömstyrka ju mer trådmatning. På min ska man koppla om en sladd på framsidan om man kör med eller utan gas. Kör du utan gas så ska du ha speciell tråd. 

Den levererades inställd för gaslös svetsning, med flussmedel i tråden. Så det är nog okej. Får väl bara öva mer och rengöra materialet bättre...

0

Dax för uppgradering av ny svetsen. :)

Byt ut jordkabeln, det är den som oftast är boven.

Du får inte ut önskad effekt hur du än gör med originalen.

Klen och dålig är den från början, kör en 50mm2 kable av god kvalitet så ska du se att det blir mycket bättre.

Det är rena magin för billiga svetsar. B)

Edited by Mhassic
1

Pinne är för grövre material, inte bilplåt mm.

köper man billigt får man billigt... kan man väl säga, men jag körde länge med en liknande svets för Clas Ohlson utan problem, fast jag hade då gått en svetskurs innan.

Att svetsa är inte enkelt utan kräver träning, öva på skräpbitar först tills känslan infinner sig. Och punktsvetsa hellre än helsvetsa tunnare material. Minskar genombränningsrisken och slagningen av omgivande plåt ( deformering/vågor ). Om du inte redan har så köp en svetsbok för dummies... för grundtips om svetsning. och en gastub. flusstråd från Biltema vet jag inte om jag litar på...

0,6 tråd är lättare att svetsa med än 0,8 eller 1,0 tråd i bilplåt, man får fylla mer förvisso men har bättre värmekontroll under arbetet.

2