StreetfighterGBG

Överhettningsproblem

42 posts in this topic

Nu när jordfelet är avklarat så börjar nästa☹️

Jag hoppas att det finns någon som har några tips på mitt problem att motorn överhettas efter några kilometers körning. Jag har renoverat hela kylsystemet så jag fattar bara inte vad som kan vara fel. Det som jag har bytt är: Vattenpump, termostat, kylare, kylarlock. Jag har dessutom spolat rent värmelementet samt alla kylkanaler. Viscosfläkten är ok, dock ett litet spel om man vickar lite på den.

Den ligger stadigt på ca 100grader för att sedan sticka iväg och när den når 110 grader så hörs det ett mekaniskt skärande ljud i låg fart. Min gissning är att det kommer ifrån vattenpumpen?

Tacksam för alla tips. 

0

Efter lite googlande så upptäckte jag att det finns 3 olika vattenpumpar. Vänster, höger eller båda hålen. Har tydligen att göra med hur multiremmen sitter?

Jag hade ett par nya vattenpumpar liggande i garaget och självfallet så nöp jag första bästa utan tanken på vilket håll den skulle snurra. Det kan ju potentiellt vara att den jag satte på snurrar åt fel håll så cirkulation uteblir?

Har beställt en som skall funkar åt båda håll.

0

Låter som om det skulle kunna vara boven i dramat.. 
Men du borde väl kunna klura ut vilken du ska ha egentligen?

0

7 timmar sedan, Engholm said:

Låter som om det skulle kunna vara boven i dramat.. 
Men du borde väl kunna klura ut vilken du ska ha egentligen?

Jo, jag skall kika på det idag. Borde vara enkelt  att se vilket håll pumpen och remmen snurrar.

0

Borde ju gå att se via serpentine belt diagram det borde ju vara det som är det som kan ändra vilket håll det snurrar??

Vilken årsmodell har du? Blir ju lite nyfiken har köpt en pump men inte kommit till att byta än så.. :-P

Svarade i en annan tråd att jag hittade den här sidan med bra filer..
https://xjjeeps.com/

0

Jag har inte monterat av pumpen ännu men kollade när motorn var igån och min snurrar höger.

Kollade på den extra vattenpumpen jag hade liggande och den var vänster så det är högst sannolikt att det är samma som den jag monterade.

Jag får min höger/vänsterpump nästa vecka och byter nästa helg.

Min XJ är en -97.

0

Nu har jag bytt vattenpump igen men den ser likadan ut som den jag monterade innan som också var ny. För säkerhetskull så monterade jag ytterliggare en ny termostat samt termostathus.

Dock så misstänker jag att det är viskosfläkten som spökar. Så en ny sådan är beställd. Ingen uppstart förrän jag har monterat den.

Har lagt en mindre förmögenhet på glykol redan😁

0

20 hours ago, StreetfighterGBG said:

Nu har jag bytt vattenpump igen men den ser likadan ut som den jag monterade innan som också var ny. För säkerhetskull så monterade jag ytterliggare en ny termostat samt termostathus.

Dock så misstänker jag att det är viskosfläkten som spökar. Så en ny sådan är beställd. Ingen uppstart förrän jag har monterat den.

Har lagt en mindre förmögenhet på glykol redan😁

Köp större förpackningar med dem.. :-)
20liters dunk är lagom ger myyycket bättre literpris.

Edited by Engholm
Skrev fel storlek
0

Eller återanvänd om den inte är äldre än 3-5År. Sila bort orenheter bara.

0

Ja idag fick jag en ny viscous fläkt samt packning till det nya termostathuset.

Iveigt så installerade jag allting och var extremt noga med att få ut all luft ur systemet. Fyllde i dyrbar glykol innan jag i ett lyckorus tog en provtur. Allting gick bra i början och temperaturen höll sig runt 98 grader.

Men sen så började jag pressa den lite och nog satan i gatan så börjar helvetet koka igen.

Vad fasen är det fråga om???☹️

Nu har jag bytt:

Kylare, vattenpump (2 ggr), termostat, termostathus, multirem, viscousfläkt , kylarlock och jag har spolar rent värmeelementet så all skit blev utspolat. Jag har dessutom spolat igenom blocket för att säkerhetställa att inget var blockerat. 

Vad kan jag mer göra?? Allvarligt så sänker jag snart skiten i Öresund👿

0

1 timma sedan, StreetfighterGBG said:

Ja idag fick jag en ny viscous fläkt samt packning till det nya termostathuset.

Iveigt så installerade jag allting och var extremt noga med att få ut all luft ur systemet. Fyllde i dyrbar glykol innan jag i ett lyckorus tog en provtur. Allting gick bra i början och temperaturen höll sig runt 98 grader.

Men sen så började jag pressa den lite och nog satan i gatan så börjar helvetet koka igen.

Vad fasen är det fråga om???☹️

Nu har jag bytt:

Kylare, vattenpump (2 ggr), termostat, termostathus, multirem, viscousfläkt , kylarlock och jag har spolar rent värmeelementet så all skit blev utspolat. Jag har dessutom spolat igenom blocket för att säkerhetställa att inget var blockerat. 

Vad kan jag mer göra?? Allvarligt så sänker jag snart skiten i Öresund👿

Spricka i toppen?

0

Kan det vara så illa??

Det finns inga avgaser i kylsystemet och inget vatten i oljan.

0

Har du noterat ifall den börjar ryka mycket (vit rök) när den varnar för hög temp? Eller mycket rök överhuvudtaget..

0

Har du fått ur all luft i kylsystemet? kan kanske vara en luftficka någonstans det kan ge sådan symtom.

0

Jag har kollat det men det kommer ingen rök alls ur avgassystemet inte ens när den kokar.

0

Sökte i forumet och fann en länk till topplock skillnader etc och där var en person som hade exakt samma problem som mig och som också skiftat ut allt.

Han hade haft inne den på verkstad där dem konstaterade att topplockspackningen var rökt. Dock var toppen ok.

Jag tror jag beställer en topplockspackning och lämnar in toppen för att checka efter möjliga sprickor och att det är plant.

0

12 timmar sedan, StreetfighterGBG said:

Sökte i forumet och fann en länk till topplock skillnader etc och där var en person som hade exakt samma problem som mig och som också skiftat ut allt.

Han hade haft inne den på verkstad där dem konstaterade att topplockspackningen var rökt. Dock var toppen ok.

Jag tror jag beställer en topplockspackning och lämnar in toppen för att checka efter möjliga sprickor och att det är plant.

Jag tror det är en bra idé. Borde inte vara så kostsamt att kolla toppen..

0

Nu har jag fått hem ny topplockspackning, topplocksbultar samt nya grenrör/insugsbultar.

Och har fått tillbaka toppen ifrån MMR i Malmö som har provtryckt kylkanalerna och ventilerna. Allt var tipp topp så det är tack och lov ”bara” topplockspackningen som har gått. När dem ändå hade topplocket så planslipade dem den. Dem fick ut dessutom en halv grenbult som tydligen hade gått av i sitt tidigare liv.

Kalaset att ta ur grenbult, provtrycka samt planslipa kostade 3400:-. 

Så nu skall jag börja monteringen.

0

Hoppas du får till det! Ska börja med ett liknande projekt som ditt idag på en kompis XJ. Hoppas innerligt att det är nåt enkelt fel så man slipper hänga av toppen. 

Edited by Theo
0

4 timmar sedan, StreetfighterGBG said:

Nu har jag fått hem ny topplockspackning, topplocksbultar samt nya grenrör/insugsbultar.

Och har fått tillbaka toppen ifrån MMR i Malmö som har provtryckt kylkanalerna och ventilerna. Allt var tipp topp så det är tack och lov ”bara” topplockspackningen som har gått. När dem ändå hade topplocket så planslipade dem den. Dem fick ut dessutom en halv grenbult som tydligen hade gått av i sitt tidigare liv.

Kalaset att ta ur grenbult, provtrycka samt planslipa kostade 3400:-. 

Så nu skall jag börja monteringen.

Skönt att det inte var några sprickor. Det var ju inte så farligt dyrt heller!  :)

0

😁 Allt är relativt. Förhoppningsvis så löser detta överhettningsproblemet?

0

Nu har jag plockat ihop allt igen men tyvärr så saknar jag motorfett men det är beställt och dyker upp på tisdag. Sen är det dags för uppstart.

Spännande😁

0

Sådärja nu var den nyplanande toppen på med nya toppbultar och topplockspackning samt åtdragen enligt konstens alla regler.

Den startade som en charm och gick faktiskt tystare än innan.

Alldeles nyss så varmkörde jag den säkert i 15-20 minuter stillastående. Motorn gick upp till ca 98 grader och låg där en stund innan den gick till strax över 100 grader. Efter ett par minuter så gick elfläkten igång. Men när den efter ytterliggare en stund så kom dn upp i ca 105 grader och då vågade jag inte fortsätta utan stängde av den. Ville ju inte blåsa en toppackning till. 

Så nu till frågan till er gurus hur varm vågar jag låta den gå? Och när jag hade stängt av den så kände jag på slangarna. Den grova slangen till termostathuset var riktigt varm och de gällde och slangen som går ifrån termostathuset till värmepaketet var också riktigt varm. Dock så noterade jag att slangen ifrån värmelementet till vattenpumpen inte alls var lika varm. Skall det vara så eller är den någon vajsing? Jag har spolat rent värmepaketet invändigt så där är rent och det är ett flöde därigenom. Och jag tvivlar på att jag har en luftficka då jag var noga med att fylla på glykol i kylaren, i slangen till värmepaketet ifrån termostathuset samt att fylla på i toppen genom termostathuset så det bör vara ok.

Vad tror ni? Jag är banne mig livrädd att köra den innan jag vet att det inte finns några lösa trådar.

Det som nu är gjort är:

- Ny vattenpump. Och ja den driver åt rätt håll.

- Ny termostat samt termostathus

- Nyplanan topp samt trycktestad i kylkanalerna och ventiler

- Ny toppackning

- Ny kylare samt nytt kylarlock

- Ny viscousfläkt

- Genomspolat system så jag vet att det inte är stopp någonstans

Edited by StreetfighterGBG
0

Hej

Om det är 4.0 liters sexan så är det en lång topp. Jag brukar ha ställt min i en slänt med nosen upp och fyllt på vart efter det försvunnit under varmkörningen.

//John

0