Stenjohan

Metallspån mm i automatlådan

10 posts in this topic

Hej

Jag har nyligen köpt en Grand Cherokee 5.9 från -98 med en lite slirande automatlåda. Nu har jag tömt lådan på olja, som var ganska svart och lite sträv (enligt uppgift ska oljan inte ha varit där särskilt länge), men när jag plockade ned tråget så hittade jag en hel del metallspån, och även ganska stora bitar av vad som varit någon form av bussning.

Jag antar att jag måste riva lådan, men är det värt att renovera själv eller blir det ungefär samma sak att köpa en renoverad? Bilen har gått ca 24000 mil.

0

Du vet det säkert, men tänk på att det är en annan låda till 5.9:an om du ska köpa en utbytes/renoverad bara. Tror vanliga 5.2 har 44RE, medan 5.9 har 46RE som ska vara starkare. Tror den sitter på vissa Dodge Ram pickup också med bensin V8 i mitten av nittiotalet. Dock inte Diesel och V10, de har 47RE och 48RE som är ännu starkare.

Edited by Jonte_malmö
0

Jo, det är en 46RE som sitter i. Min fundering gäller egentligen kvaliteten på ursprungslådan. Är den tillräckligt bra för att man ska våga köpa en begagnad på lite färre mil? Är delarna i renoveringssatserna bättre än originallådan? Var hittar man bra renoverade lådor, och vad är ett rimligt pris på en sådan?

Fungerar lådorna från Dodge Ram att montera i Jeepen utan modifierningar? Det skulle ju öka möjligheterna att hitta en bra låda i så fall.

0

Jag hade renoverat befintlig låda, att köpa en begagnad kan resultera i samma problem direkt eller snart...

En bekant köpte en ZJ med trasig låda som köpts av den ökända jeepskroten som "fungerande", det gjorde den inte varpå ägaren tröttnade på att byta låda och sålde bilen.

Ska du köpa en begagnad låda, köp av en trovärdig säljare OCH spola alla rör och kylare ordentligt innan uppstart för att sanera systemet från skräp.

0

Det verkar som en renovering av den befintliga lådan blir bästa lösningen. Efter att ha kollat lite instruktioner om hur man gör har jag kommit fram till att jag kanske ska låta någon som har gjort det förut göra jobbet. Så jag tar tacksamt emot tips på duktiga växellådsverkstäder i Uppsala-trakten, inte så mycket mer än tio mil härifrån i alla fall.

0

Brynäs transmission utanför Sandviken, de har reparerat och förstärkt  min låda i skogsjeepen, och har bra rykte.

0

3 timmar sedan, Iznogoud said:

Brynäs transmission utanför Sandviken, de har reparerat och förstärkt  min låda i skogsjeepen, och har bra rykte.

Kan rekommendera dom jag med. 

0

Tack för tipset! Jag har pratat med dem, och det låter som att de har koll på sina lådor. Eventuellt till ett överkomligt pris också, så jag hoppas kunna ta dit bilen och få den i skick igen.

0

Jag betalade 15K för 3-4År sedan, då lämnade jag bilen hos dom och de gjorde allt demonterings och monteringsarbete inkl, renovering.

Vissa säger att det var billigt, jag vet inte men det var värt varenda krona med tanke på hur bökigt det är att byta låda på dessa bilar.

1