Sign in to follow this  
Followers 0
Theo

Theo's fattigmans-XJ

12 posts in this topic

Efter nästan två år i min ägo är det kanske dags att skapa en projekttråd. Bilen blev ju trots allt ett projekt.
Det var hösten 2016. Jag såg på jobbets internwebb att en jobbarkompis sålde sin nybesiktade XJ -91. Jag klämde, kände och slog till.
Så vad gör man med en Jeep egentligen? Började köra runt på alla gamla banvallar och skogsvägar hemmavid tills jag kände att det var dags att ta tag i alla småfel som fanns.

Vad som hänt hittills:

Ett grenrör i rostfritt köptes in och byttes till, eftersom det gamla var sprucket. Avgassystemet byttes i ett senare skede i sin helhet.
Jag lessnade på att det smällde rätt fint i drivlinan, så alla knutkors byttes (både i framaxeln mot spindlarna och i kardanerna).
Köpte ett 3" höjningskit på eBay som bestod av puckar fram och iläggsblad bak. Monterades och jag blev rätt nöjd med höjden.

Det läskiga Bendix-bromssystemet började spöka efter lite körningar i vätan tidigt 2017. Efter felsökning konstaterades det att reläet som slår till vakuumpumpen hade packat ihop.
Som tur är var reläets funktion som ett vanligt enkelt relä av typen man har till extraljus t.ex. Ett nytt relä med sockel handlades på biltema och skarvades på kablarna.
Packar reläet ihop igen är det numera bara att stoppa dit valfritt extraljusrelä.

Den senaste av allt som gjorts är E85-konvertering (byte av spridare och tändstift) enligt tråden nedan.

Framledes då?

Det som står på tur nu är 33" däck (lika bra att gå all-in), nya längre bromsslangar och en "Hack N' Tap" modifiering, så jag kan köra med främre XJ-kardan bak och slippa knasiga vinklar på knutkors och annat. Ska även slänga bort bakre krängningshämmaren som jag helt missade att ta bort vid höjning.

Lite bilder på härligheten :)

Omodifierad, ca 6 månader efter inköp:
398066-3800572.jpg

398066-3800570.jpg

Utförande just nu (höjd 3"), bilder tagna i maj:
398066-3874661.jpg

398066-3874663.jpg

Mer uppdateringar att komma strax. Har ju semester nu ;)

Edited by Theo
2

Ser fram emot bilder med 33” på bilen!! ;)

0

Fälgarna är inte dom vackraste, så jag ska lägga på nåt lager färg innan dom hamnar på bilen. Men det kommer ;)

Bilder på hela målningsfaderullan kommer också :)

1

Lite bilder på de nya sulorna då! Fick även med spacers :). Som ni ser behöver fälgarna lite kärlek. Funderar på att köpa 8" eller 10" breda plåtfälgar istället. Vilken bredd på fälgen och ET är vettigt till 33x12.5" däck?

42434-ffae98a6dd2a7c894b86262fc41bdd0f.j

42434-746b0659120999f51277edbf83af93cf.j

Provade även till slut en typ av "motor flush" mirakelmedel.
Har läst runt en del om dessa medel och kände mig nyfiken, så jag handlade en flaska när det ändå var dags för oljebyte.
Följde instruktion till punkt och pricka och tyckte inte det blev någon märkbar skillnad ljudmässigt på motorn. Det jag märkt är att oljetrycksmätaren numera står på strax under 3 bar vid tomgång med varm motor och strax över vid belastning. Alltid nåt antar jag.

42434-176cc2bd7f43d3ef9736d05058221723.j

Edited by Theo
0

Lite sent nu att varna för motortvätt...

All skit som lossar under tvätten riskerar sätta igen oljekanaler om man har otur. Bättre då att byta olja med täta mellanrum och gradvis köra på bättre och bättre olja.

Modig som jag är har jag bytt till syntetolja rakt av i alla mina bilar de sista 10+ åren utan problem ( ännu ).

Som tillägg kan sägas att olja som körts 2 minuter i en motor blir tydligt svart/mörkt brunfärgad om motorn inte är nyrenoverad eller flång ny, dieselmotorer ger becksvart olja på en gång vid motorstart efter oljebyte. Etanolkörda motorer sotar inte alls, utan oljan ser ut som ny även efter 1500Mil om än med en lätt rödaktigt ton.

Fälgarna bör ha ett ET på -20 vid 31-33" för att inte riskera att däcket tar i vid sväng.

1

Jo, jag vet riskerna med motortvätt, men kände att den som inte provar kan inte veta. Vill prova på egen hand och skapa mig erfarenheter. Bytet gick fint i alla fall och motorn lever än. Ska ge mig på att byta olja igen nästa vecka tänkte jag. För sinnesfriden om inte annat.

Angående fälgarna. Är det ET 20 eller -20? Antar att det blir skärmbreddare av bushwacker-typ framledes för att få plats med dom i hjulhusen. Vill ju ha bilen besiktningsbar ;)

0

-20 skrev jag ju :P

Tveksamt, besiktningen är ganska mänskliga när det handlar om entusiastfordon om det handlar om små "regelbrott"

Jag besiktade med 33" och fälgar med ET -20 på sist.

0

Får leta upp lämpliga fälgar att handla så man kommer ut i skogen någon gång :P

0

1 timma sedan, Theo said:

Får leta upp lämpliga fälgar att handla så man kommer ut i skogen någon gång :P

Jag har två uppsättningar alufälgar till salu.. Vid rätt pris ingår en 97a Grand cherokee diesel..

0

2 timmar sedan, Iznogoud said:

Tyrelia.com har allt du behöver...

Tack för tipset. Ska kika :)

0