Sign in to follow this  
Followers 0
KingCon

Är Jeepsweden snabbare och duktigare på Land Rover än vad deras egna forum är?

11 posts in this topic

Eftersom det står att man kan posta inlägg som inte är modellspecifika här så undrar jag om nån här har kunskap om Land Rover Diesel modeller? Har en fråga kring matarpumpen och har ställt den på LR klubbens forum men där diskuterar de mest grusvägar och vilka sorters te som passar bäst till vilken bilmodell osv. Går veckor innan man får svar och det är frustrerande när man är van vid detta forum. Vore ju kul om jeepforumet kan lösa problemet före LR forumet.

1

Haha! Och vad är frågan då? Inte för att jag kan svaret men alltid intressant att höra :-)

1

Får diesel fram till insprutningspumpen när jag pumpar för hand men inte när jag kör på startmotorn. Har plockat av pumpen och den verkar fungera när jag trycker för hand på vipparmen. Mellan matarpumpen och blocket sitter det en plastdistans på ca 1 cm. Kollar man på reservdelar så finns det två olika pumpar. Nu när jag inte får igång den efter att jag körde slut te på diesel så funderar jag på om distansen är till för den andra pumpen och inte till den jag har, vilket gör att min pump kommer lite för långt ifrån kam/vevaxel och inte pumpar så bra som den ska. Funkade kanske så länge det fanns diesel och tryck i systemet men inte nu längre när jag kört tomt. Vågar inte prova utan distansen då kanske vipparmen kommer för långt in i motorn, bryts av och försvinner ner i tråget om jag provar starta. Försöker hitta bilder på nätet men hittar ingen som tydligt visar om distansen ska sitta eller inte. Kanske nån som allmänt vet om en pump kan fungera för hand men inte via vipparmen i motorn för då kan det ju likväl vara det som är felet och inte distansen (om den nu ska sitta där).

0

Det ska ju höras ett tydligt tickande från pumpen när motorn är igång, tickandet är alltså när armen blir påverkad utav axeln som driver den.

mät hur långt armen sticker ut från pumpens anliggningsyta från blocket, sedan kan du kolla från blockets yta om armen går tillräkligt långt in.

Ytterligare en sak som kan krångla är strypningen(eller "dödaren") som inte släpper när tändningen slås på.

Kolla så du har ström fram till solenoiden, testa sedan om solenoiden klickar när tändningen slås på.

Edit: läste för snabbt, det är alltså förpumpen som krånglar, inte spridarpumpen, då är det bara att kolla så att armen når tillräckligt långt in...

Edited by klenis
0

Vet inte hur pumparna funkar på dessa men jag vet att på gm 6,2 så måste man lufta på ledningen hela vägen fram till spridaren för att motorn ska sparka igång. Utan att tömma luften i spridaren så går den aldrig igång. Kan set vara lika på dessa, då du kört den tom så har du ju luft överallt.

0

1 timma sedan, mattilacken said:

Vet inte hur pumparna funkar på dessa men jag vet att på gm 6,2 så måste man lufta på ledningen hela vägen fram till spridaren för att motorn ska sparka igång. Utan att tömma luften i spridaren så går den aldrig igång. Kan set vara lika på dessa, då du kört den tom så har du ju luft överallt.

Det gör dom visst, om dom har en elektrisk bränslepump istället för en mekanisk
När jag körde slut på diesel i min C20 med 6.2,an så räckte det med att att jag öppnade luftningen på bränslefilterhållaren och lät tändningen stå på tills det kom ut diesel från filtret.
Efter det så var det bara till att köra med startmotorn 5-6 gånger tills den hoppade igång.
Den gick ju lite ojämnt men jämnade ut sig när den hade varit igång någon minut.

Samma med 6.5td maskinerna.
Men den lyckades jag få igång utan att öppna luftningen på filtret.

Så det går att få igång dom utan att öppna till spridarna.

Om nån undrar varför jag lyckades få slut på diesel i båda så är det för att tankmätaren är kass i dom

1

Köpte ny matarpump men samma problem. Plockade bort plastdistansen, provade att snurra motorn för hand. Inget tog emot så började köra på starten och då pumpar den diesel så nu kommer det fram till insprutningspumpen men ännu inget i spridarna. Har tömt ett batteri och även provat med startgas ett par gånger men ingen diesel till spridarna. Tittade av en händelse in i luftintaget och gasspjället, så då att det är fullt öppet vid ungerfär halvgas och vid mer gas så börjar spjället stänga igen. Vet ju inte om det ska vara som på en bensinare men känns märkligt.

Edited by KingCon
0

På våra maskiner på jobbet så får vi ofta lossa spridarrören för att lufta ordentligt, man behöver inte lossa helt utan bara så att man känner att röret släpper från spridaren, därefter maler man tills diesel sölar ur ledningarna och drar åt snabbt som attans.

0

Har haft löst både en och två spridare och sen både kört på starten och även bogserat runt bilen igen men får inte fram det till spridarna. Finns det nåt "standardfel" eller nåt troligt fel jag ska kolla efter på insprutningspumpen. 

0

Har nu lyft av locket på pumpen och där innanför finns en asymmetrisk bricka med ett kors i mitten. Denna står stilla när jag kör på starten och jag förmodar att den ska snurra. Så nåt under den har slutat driva. Nån som har nån idé vad jag ska göra härnäst? Pumpen är väl inställd på ett visst sätt så är väl inte bara att lyfta av?

0