Sign in to follow this  
Followers 0
Tomasumeå

Dana 30 high pinion på alla xj?

5 posts in this topic

Hej, ska åka och titta på en cherokee xj limited -96. Tanken var att den skulle få donera lite prylar till min zj v8 -94, bla framaxel kardaner och fördelningslåda.

Min fråga, sitter det d30 high pinion på alla xj eller är det olika axlar olika år?

0

Tänk på att främre XJ kardanen är för kort om du har en V8 i din, du måste ta en från en annan V8 bil -95<, efter -96 är det lika längd på kardanerna på I6 och V8.

Vet ej om en HP axel kompenserar längdskillnaden, troligen inte.

0

12 timmar sedan, Iznogoud said:

Tänk på att främre XJ kardanen är för kort om du har en V8 i din, du måste ta en från en annan V8 bil -95<, efter -96 är det lika längd på kardanerna på I6 och V8.

Vet ej om en HP axel kompenserar längdskillnaden, troligen inte.

Jo min zj är en V8 318.  Jaså , jag hade läst någonstans att de passade rakt över men så fel man  ha. Hur mycket skiljer i längd Behövs det något mer när man byter axel?

Det blev iallafall affär på denna cherokee, OK drivlina , 20 tusen mil, höjd, lite grövre däck, safaritakräcke men rost i infästningen bladfjädrar och golv. Ska plocka det jag ska ha sen blir det väl skrota eller ställa på hög :D 

0

Tror det skiljer 6cm om jag minns rätt, så det blir mycket trådlös överföring s.a.s...

Dock, är kardanen frisk och du vill sälja den inkl, medbringaren på framaxeln som behövs om man ska byta ut CV kardanen, så är den värd ca, 1500Kr

I övrigt passar axeln rakt av vad jag vet, ska byta en LP30 mot en HP30 själv, vilket År som helst... Axeln har i alla fall kommit in i garaget...

0