Offroad77

Bromsar vid halft styrutslag.

29 posts in this topic

Bilen bromsar och låter illa i styrningen vid halft styrutslag och blir värre ju mer jag vrider på ratten efter att det börjar. Känns nästa som nåt håller på att skära ihop. Nån som vet vad det kan vara för fel?

0

Bilmodell?

Inte en ZJ med kass/kärvande visco?

0

Jo Grand cherokee zj 

0

Prova sväng på asfalt och sedan grus/gräs och se om du märker skillnad, om skillnad så har du standardfel 1A på ZJ = defekt viscokoppling.

Mest irriterande, inget som förstör bilen i första taget.

0

Tror det du känner är hur drivningen kärvar då din mittdiff låser(för mycket)  när du svänger, därför många av oss byter fördelningslåda. Går även att byta visco, det har @Iznogoud skrivit om.

Står massor om detta här på forumet om du söker runt lite. 

Är det bara bak det ”låser” eller är det som hela bilen ”låser sig”?

0

Upplever att det låser sig mest fram. Känns som att det går lättare att svänga på grus iaf. Och så upplever jag oxå att det kärvar mer när när bilen gått ett tag. Och igår luktade det bränt när jag klev ur bilen. Så jag kände på i mitten på båda fälgarna fram och de va riktigt varma. Så jag spottade på "trumman" framför bromsskivan och det fräste till som fan. Nånting kärvar som fan eller ligger bromsen i när jag svänger. Nån som bor nära Borlänge? 😉 

0

Många bor nära Borlänge, vad det nu hjälper mot anliggande bromsar... :rolleyes:

Är det främre bromsen som ligger i har du det klassiska med midja på bromskolven vilket gör att den inte går tillbaka ordentligt efter att bromspedalen släppts.

Med tur kan du motionera igång oket igen, men troligast behöver du byta kolven mot en ny, helst i stål..

0

Jag tänkte om bromsarna tar i när jag svänger eller om det är viscon som är felet eller fördelarlådan. Anledningen till att jag frågar om nån bor nära Borlänge är om nån av er Jeepgurus kunde titta lite på bilen och provköra den för att identifiera problemet/problemen.

0

Du får göra en utflyktsresa mot de djupa sandvikenskogarna isåfall.

Att det skulle göra skillnad vid sväng, bromsmässigt är jag tveksam till. Där tror jag mer på viscon i all min okunnighet...

0

Om du är okunnig om Jeep, vad fan är jag då 😂. Kan absolut åka till Sandviken nån dag. Har du tid nästa helg?😉

0

Nästa helg är det ju lekstuga i skogen med jeepklubben, du får komma imorgon om det passar. Då är ju bilen fixad till nästa helg ;)

0

Hmm, låter jävligt frestande. Men jobbar till 16 imorgon. Hur lång tid tar det att fixa och vad kostar det?

0

Jobbar... :unsure: På en Söndag... Är du präst eller...?

Vet ej och vet ej, beror ju på vad som är fel... Typ...

0

Nej inte direkt,  jobbar i hemtjänsten.😂 Men kan det fixas utan att behöva köpas några delar? Eller har du delar till salu?

0

Diverse delar finns ja, men beror som sagt på vad som felar.

Finns en hel. körklar V8 bil till salu ju, så hem kommer du alltid... :lol:

0

:lol: Det känns ju tryggt iallafall. Men hemtjänstlön blir man inte fet på😂.         Vad kostar en begagnad visco om nu hela måste bytas?

0

Finns inget som heter begagnad visco, en sådan köper man ny om man ska byta.

Någon sådan har jag inte, utan den får du söka på ebay eller liknande om du vill byta. Kostar väl mellan 4-8000Kr och ger ändå ingen garanti för att den fungerar då 2 på forumet bytt utan skillnad.

0

Ok. Men om jag har fattat rätt så kan det finnas en chans med massa tur och jävaranamma att du kan fixa problemet? Kan komma imorgon om jag lyckas lösa lite saker först.

0

Är det bromsproblem bör det gå att fixa till det för stunden, är det viscon får du leva med det eller chansa på begagnad f-låda alt, ny visco i befintlig låda.

I vart fall bör det gå att reda ut vad som felar.

0

Passar inte.

Du måste ha en låda från -93 till -95 och från samma motortyp som du har, d.v.s har du en V8 passar bara lådor från andra V8or då I6orna har en annan ingående axel i f-lådan och vice versa...

-96 till -98 är nästa generation och samma sak gäller här, samma motortyp...

http://www.jeepforum.com/forum/f13/transfer-case-swap-info-np249-np231-np242-685644/

0

Raggar du jobb på forumet @Iznogoud :lol:

@Offroad77 du har rätt, den där ”okunniga typen” är Jeepguru och kommer säkert kunna reda ut vad som felar.

Akta dig bara så du inte åker hem med en ny Jeep!! :P

0

Är det f-lådan så kan denna ju ev vara funkis. Får väl flytta över ingående axel från den gamla f-lådan.

Tips: "Fördelnigslåda jeep"

https://www.blocket.se/vi/79070808.htm

Edited by Lars 9k
0

Kan man alltså plocka ihop min f-låda med den även fast det är en 231j? Hört att man skulle göra det med en 242a

0

Ja, men du behöver även växelstaget från donatorlådan för att få det att fungera.

Sedan bör tilläggas att jag tillhör den bakåtsträvande generationen som tycker det är onödigt att byta låda då en 249 är starkare än övriga lådor + att enda fördelen med en 242 eller 231 är att du kan burna med bilen efteråt. 249 lådan är "konstant" 4wd och var enda alternativet till V8 p.g.a sin styrka.

0