Sign in to follow this  
Followers 0
PAL

Missljud

5 posts in this topic

Har ett skumt ljud i min xj 2,5TD. Trodde det var främre kardan så jag monterade bort den och provkörde. Det låter som ett högt däcksljud. Kommer framifrån. Börjar vibrera vid 100 km/h. Bytt kors i bakre kardan för ca 1,5 år sedan. När man hissar upp framhjulen och snurrar känns allt stumt och bra. Tacksam för tips vad det kan vara.

/Anders

0

Kan vara en drivknut. Det brukar kunna ge en del vibrationer och oljud. Har du provat att ge fullt rattutslag och backa (fullt åt båda hållen)?

0

Hade tid över i dag. Konstaterar att det är höger framhjuls lager som spökar. Kanske läge att byta knutkors samtidigt? Bultarna som håller hubben ser ut att kunna ge rejält motstånd. Har sprutat på ganska mycket rostlösare. Vad rekommenderas?

0

7 timmar sedan, PAL said:

Hade tid över i dag. Konstaterar att det är höger framhjuls lager som spökar. Kanske läge att byta knutkors samtidigt? Bultarna som håller hubben ser ut att kunna ge rejält motstånd. Har sprutat på ganska mycket rostlösare. Vad rekommenderas?

Om man ändå håller på och pillar så kan det vara idé att se över abs kransar (borsta rent och kolla efter sprickor) samt ge drivknutar en översyn.  Väldigt rostiga bultar/muttrar brukar jag värma ordentligt (helst glödga) där det går att göra det utan att elda upp hela bilen. Sedan är det bara att låta det hela svalna av sig själv (inte kyla med vatten tex) så brukar det gå bra att lossa.

0

Väntar hem delar som jag beställt från RBS-handel. Klart billigast på hub. Bultarna satt inte så grymt som jag trodde. Var dit och testade lite i dag och alla tre lossnade. PUST Köpte hem nya kors också. Kanske överkurs men har jag då isär allt så känns det rätt att byta dom.

1