Sign in to follow this  
Followers 0
bart112

Handbroms som vägrar ta ordentligt på en WJ -00

15 posts in this topic

Min WJ -00 fick underkänt på handbromsen vid besiktning.

Har bytt båda bakre vajrarna, nya skivor och belägg. Både till oken och till trummorna.

Trots det så får jag inte till handbromsen. Justerar jag upp den i trummorna så att den börjar ta, så slutar det med att den ligger på istället.

Jag har lyft ut handbromsspaken ur bilen för att se om det går att göra något med den, men det ser mörkt ut där med. Börjar bli något less på fanskapet.

Någon som har liknande erfarenheter och idéer kring hur jag borde gå vidare?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Släpp ev, justering vid spak och bromstrummor helt, kontrollera att hävarmarna löper fritt vid beläggen/trummorna samt går tillbaka som de ska fjädringsmässigt, montera de nya beläggen och justera så att de nästan ligger an mot trumman. Justera spaken sist så ska det fungera ok

Missar man att släppa någon justering. kommer det aldrig fungera som tänkt vid montering av nya belägg.

1

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan, Iznogoud said:

Släpp ev, justering vid spak och bromstrummor helt, kontrollera att hävarmarna löper fritt vid beläggen/trummorna samt går tillbaka som de ska fjädringsmässigt, montera de nya beläggen och justera så att de nästan ligger an mot trumman. Justera spaken sist så ska det fungera ok

Missar man att släppa någon justering. kommer det aldrig fungera som tänkt vid montering av nya belägg.

Exakt så.. Fick göra så på min WJ och då funkade allt tillslut!

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, WJTD said:

Exakt så.. Fick göra så på min WJ och då funkade allt tillslut!

 

49 minutes ago, Iznogoud said:

Släpp ev, justering vid spak och bromstrummor helt, kontrollera att hävarmarna löper fritt vid beläggen/trummorna samt går tillbaka som de ska fjädringsmässigt, montera de nya beläggen och justera så att de nästan ligger an mot trumman. Justera spaken sist så ska det fungera ok

Missar man att släppa någon justering. kommer det aldrig fungera som tänkt vid montering av nya belägg.

Hävarmarna har jag haft bort och ser till så att dom går fritt.

Men spaken går det väl inte att justera nåt på? Är väl en självjusterande fjäder i den, eller har jag missat nåt? (Vilket jag hoppas på att jag har=)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns videos på Youtube hur man spänner upp den självjusterande fjädern framme vid spaken. (Alltså ser till att den justerar sig själv).

Finns en viss justerbarhet under baksätet också. Alltså där kabeln från spaken fäster i en klyka som sen fäster i de två vajrarna som går till bakhjulen. Lyft bort baksätet och pilla undan golvmattan så ser du. Ett tag sen jag gjorde det, men du fattar när du ser.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Justerbarhet under baksätet? Det enda jag kan se att man kan göra är att vända på själva fördelaren, men vad det hjälpa har jag svårt att se?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepp, ska gå om det inte går att få spänn nog. Har sett video på Youtube om det, plus det var gjort på min WJ.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men om bromsen ligger på tyder väl det mer på att den inte går tillbaka som den ska än att den inte spänns upp ordentligt?

Med allt monterat känn efter i spaken om den är "stum" eller fjädrande vid åtdragning av p-broms, spaken, eller "vajrarna", ska fjädra kännbart vid åtdragning samt vara slappa vid urläggning av p-bromsen.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Iznogoud said:

Men om bromsen ligger på tyder väl det mer på att den inte går tillbaka som den ska än att den inte spänns upp ordentligt?

Med allt monterat känn efter i spaken om den är "stum" eller fjädrande vid åtdragning av p-broms, spaken, eller "vajrarna", ska fjädra kännbart vid åtdragning samt vara slappa vid urläggning av p-bromsen.

Den går tillbaka som den ska, det jag menar med att den ligger på är att det är enda sättet för mig att ha någon handbromsverkan alls

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är ju enkel mekanik så det ska ju fungera om alla ingående detaljer är riktiga. Alltså är det nån komponent som inte gör sitt jobb rätt.

Jag skulle börja ute i hjulet och leta framåt. Först ska trumma och band vara kompatibla, sen ska de sitta rätt, hävarmen måste vara riktig i sin led, bromskabeln ska inte vara fjädrande. Först om man får broms genom att dra i kabel där bak så kan man leta framåt. Hävarmen ska ju skjuta ut backarn så den måste vara rätt om det ska ha chans att funka. De fallen jag har fått dålig broms så har det varit hävarmen. Slaglängden får inte vara större än rörelsen från vad spaken ger.

Är bara en månad sen jag fixade handbromsen på en av mina. Fast banden är nästan obefintliga så låser dom hjulen efter att ha ledat upp hävstängerna och justerat ut banden.

Edited by Torslund
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade också svårt få igenom min bil på besiktningen.
Bilverkstaden (som är specialiserad på amerikanska bilar)

Sa att det är någonting känt fel på dessa bilar.
Det hjälper liksom inte att göra standard åtgärderna:

Spänna upp allting max
byta belägg


Custom
De fick svetsa/bygga om hela anordningen så att den drar vajern en längre sträcka.
Jag vet inte hur men Torslund är inne på samma spår

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0