Per Grimberg

Söker tips Sommardäck XJ sport -00

15 posts in this topic

Har läst igenom mängder med trådar kring däck här på forumet och tar mig nu friheten att smutsa ner forumet med en ny däcktråd då jag inte blir riktigt klok på vilken väg jag ska gå.

DÄCK: 70% asfalt, 30% grus och lek, dvs asfalten måste få rätt hög prio med vettigt rullmotstånd och hyggligt lågt buller, men samtidigt ska jag inte sticka under stol med att det gärna får se offroadigt och rejält ut, det ska ju synas att det är en Jeep! Söker rent sommardäck, har redan bra dubbade vinterdäck. Vilket däck tror ni passar mig?

DIMENSIONER: Bilen är original, utan höjning. På fälgarna jag tänker använda sitter idag odubbade "Hankook Winter I*Pike 215/75R15 100s" vilket jag utgår från är rätt kassa som sommardäck. Vilken däckdimension skulle ni rekommendera, både då det gäller vad som passar fälgen, köregenskaper och utseende? 225-235/75/15?

0

Cooper STT, ser riktigt feta ut men rullar fint på asfalt. Har även bett om man kommer utanför. Inte alltför hala om det skulle vara lite blött/snöigt fast inte godkända M+S. STT Pro heter de senaste, de är dessutom hyffsat tåliga med nån kevlar-skikt i sidorna. 235/75-15 borde passa utan att höja. Om du slänger på 2"puckar kan du nog tom ha 31/10,5-15.

Edited by Jonte_malmö
0

Sitter just nu i samma tankar och faktiska letande :blink:

Denna sida ger lite tips om vilket däck som passar till vad, men ger i alla fall mig mer huvudvärk än hjälp... Däcket i länken är bara det jag tittar på för stunden, du har en meny till Vänster med fler däck.

http://www.offroaders.com/tech/AT-MT-Tires/Goodyear-Wrangler-MTR-Kevlar.htm

Så frågan till panelen för min, och christers del är, vilket däck ska vi välja för mer renodlad offroad kombinerat med gata för christers del?

0

1 timma sedan, Jonte_malmö said:

Cooper STT, ser riktigt feta ut men rullar fint på asfalt. Har även bett om man kommer utanför. Inte alltför hala om det skulle vara lite blött/snöigt fast inte godkända M+S. STT Pro heter de senaste, de är dessutom hyffsat tåliga med nån kevlar-skikt i sidorna. 235/75-15 borde passa utan att höja. Om du slänger på 2"puckar kan du nog tom ha 31/10,5-15.

STT Pro används av både Boliden och LKAB i deras gruvor. Detta för att dessa däck är mycket tåliga och har ett bra grepp under besvärliga förhållanden. Pratade med en av gubbarna om dessa däck och frågade vad han tyckte om dom. Han sade att det är mycket bra däck som låter förvånansvärt lite vid landsvägskörning trots det aggressiva mönstret. 

0

13 minuter sedan, WJTD said:

STT Pro används av både Boliden och LKAB i deras gruvor. Detta för att dessa däck är mycket tåliga och har ett bra grepp under besvärliga förhållanden. Pratade med en av gubbarna om dessa däck och frågade vad han tyckte om dom. Han sade att det är mycket bra däck som låter förvånansvärt lite vid landsvägskörning trots det aggressiva mönstret. 

Stämmer nog bra, har samma erfarenhet fast i mycket mindre omfattning då:P

0

Däck som körs i gruvorna låter ju sannerligen som ett däck med rätt attityd och som fått sina prövningar! En bra story att dra fram när man står och småpratar/skryter om bilen också! :)

Har landat på Cooper STT ett par gånger i mina sökningar men tänkt att det aggresiva mönstret rimmar för dåligt med min tid på landsvägen, men samtidigt handlar detta om en andrabil, de långa turerna och pendling sker i en någorlunda snål, tyst (och trist) v60.

Tack för hjälpen!

0

Det är bara en fråga om hur känslig man är.

Körde förra sommaren drygt 700mil, mest asfalt, på vår tur till Nordkap med mina BF Godrich M/T ungefär lika grovt mönster.

IMG_5418.JPG.c20b53a62377256e3d7b688d46f

Här syns mönstret ganska bra på reservdäcket.

Polaren la nyss på Cooper STT PRO på sin WK2 så visst fungerar de (någorlunda) bra som landsvägsdäck också.

Edited by Lars 9k
0

Hankook DynaPro MT03 har jag på Wranglern och dom funkar fint både på asfalt och i terrängen. Ganska mjuka och därmed tysta på asfalt men slits fortare på svårare underlag. Har bara testat i västkustsnö så hur dom presterar i djupsnö vet jag inte.

Willy

0

13 timmar sedan, Lars 9k said:

Det är bara en fråga om hur känslig man är.

Körde förra sommaren drygt 700mil, mest asfalt, på vår tur till Nordkap med mina BF Godrich M/T ungefär lika grovt mönster.

IMG_5418.JPG.c20b53a62377256e3d7b688d46f

Här syns mönstret ganska bra på reservdäcket.

Polaren la nyss på Cooper STT PRO på sin WK2 så visst fungerar de (någorlunda) bra som landsvägsdäck också.

Hur många lager är det i däcket och sidorna på däcket?

Det står 3 Ply på nätet vilket känns oroväckande tunnt för offroadkörning.

0

Hur många lager det är vet jag inte, men däcket har hållt när fälgen har gått sönder.

IMG_6704.JPG.4b90d7d64f029ad5bf87a871790

Står så här om det.

tvmdmNG

Edited by Lars 9k
0

Ut och snoka lite mer med kameran, ska stå x ply steel/nylon... någonting på däckets sida.

Ju fler ply/lager desto säkrare är däcket för elaka stenar och vassa pinnar som vill döda däcket :o

0

Så här står det på mina däck ( vilket förklarar varför ett däck sprack 2 Ply sidewall :( )

x_145239.jpg

0

Ja då är ju 3 lager trotts allt 50% mer!

Verkar som godrich har mer i slitbanan också.

QxWC7FX

Edited by Lars 9k
0

8 timmar sedan, Lars 9k said:

Ja då är ju 3 lager trotts allt 50% mer!

Verkar som godrich har mer i slitbanan också.

QxWC7FX

Tackar!

Någon som vet hur många lager Maxxis M8080 har?

Hittar inget detaljerat på nätet.

0