snoken

Svenska Jeep har lagt ut info om JL äntligen

16 posts in this topic

Men har inte stålar till en ny JL men känner att min JK står sig långt med en 3.6 liters V6 :P

152458054.jpg

152458494.jpg

153112625.jpg

155814900.jpg

158630738.jpg

162082851.jpg

162392596.jpg

0

Jag hittade inget om prisbilden.

Willy

0

Ha ha den vill du inte veta, den är superhemlig och troligen 20-30 lakan mer än JK:D

0

Trodde du skulle skriva att om jag frågar om priset så har jag inte råd att köpa den.:)

Ökningen är väl inte så farlig när man tänker på att det är mer än vanlig facelift. Det som är lite oroande är hur priset gått upp sedan hösten 2013 när jag köpte min Sahara. Då var rekommenderat pris på Sahara i grundutförande 309.000 kr. Nu ligger det på 400.000 med läder och nav-paket.

20.000 spänn till är 5 %.

Men motoralternativet, 2.0 Turbo känns inte lockande. Gissar att det är samma som sitter i hustruns Stelvio och i den bilen är det en mycket trevlig maskin. Men i en Wrangler....

Det får nog bli ett par nya jeans istället. Wrangler givetvis.

Willy

1

Tyskarna har lagt ut bränsleförbruknings siffror " 2.0-Liter-Turbo-Benziner 195 kW (265 PS) (240g/km / 10,4l/100km)* und dem 2.2-Liter-Diesel. 147 kW (200 PS) (216g /km / 8,2l/100km)*

Från https://www.jeep.de/wrangler-jl

0

7 timmar sedan, snoken said:

Tyskarna har lagt ut bränsleförbruknings siffror " 2.0-Liter-Turbo-Benziner 195 kW (265 PS) (240g/km / 10,4l/100km)* und dem 2.2-Liter-Diesel. 147 kW (200 PS) (216g /km / 8,2l/100km)*

Från https://www.jeep.de/wrangler-jl

Då är det inte den turbo-fyran som sitter i Alfa Giulia eller Stelvio. Den har 280 hk, 161 g/km och 7,0 l/100 km. Märkligt att dom utvecklar en fyra till med ung. samma effekt och vridmoment när det redan finns en i Fiat-familjen. Som dessutom har bättre data.

Willy

0

6 timmar sedan, BadAssWilly said:

Då är det inte den turbo-fyran som sitter i Alfa Giulia eller Stelvio. Den har 280 hk, 161 g/km och 7,0 l/100 km. Märkligt att dom utvecklar en fyra till med ung. samma effekt och vridmoment när det redan finns en i Fiat-familjen. Som dessutom har bättre data.

Willy

Tror du inte att det är samma motor dock, bara med lite mindre effekt och förbrukningen påverkas pga att det är en bra mycket tyngre och mindre strömlinjeformad bil den sitter i.

0

Stelvion är ju inte maxad i vindtunneln precis och drar ung 1 lit/mil oavsett vad tillverkaren påstår. Men det kan vara som du säger att det är samma motor i grunden och skillnaden i data  beror på karossen och hur man satt upp motorstyrsystemet.

Förmodligen finns det en chans att gräva djupare i detta så småningom.

I Stelvion som väger 1830 i tjänstevikt så är den rapp och har imponerande siffror. Under 6 sek till 100. JL kommer väl att landa nära 2000 kg misstänker jag.

Frågan är hur den kommer att kännas i en Wrangler. Jag är tveksam och självfallet konservativ. Det ska va minst 6 cylindrar, annars kan de kvetta!

Willy

0

Ändå var det ju vanligt med 4or i tj bland annat.

0

On 3/7/2018 at 22:14, BadAssWilly said:

Stelvion är ju inte maxad i vindtunneln precis och drar ung 1 lit/mil oavsett vad tillverkaren påstår. Men det kan vara som du säger att det är samma motor i grunden och skillnaden i data  beror på karossen och hur man satt upp motorstyrsystemet.

Förmodligen finns det en chans att gräva djupare i detta så småningom.

I Stelvion som väger 1830 i tjänstevikt så är den rapp och har imponerande siffror. Under 6 sek till 100. JL kommer väl att landa nära 2000 kg misstänker jag.

Frågan är hur den kommer att kännas i en Wrangler. Jag är tveksam och självfallet konservativ. Det ska va minst 6 cylindrar, annars kan de kvetta!

Willy

Läst i en artikel om nya Jeep'n med 7 säten och såg detta, "the turbocharged four-cylinder found in the Wrangler, Cherokee, and, in single-overhead-cam form, the Alfa Romeo Giulia and Stelvio. So it seems this big Jeep may have that four-cylinder engine, probably in the twin-cam Jeep iteration"

0

On 13 mars 2018 at 10:55, mattilacken said:

Läst i en artikel om nya Jeep'n med 7 säten och såg detta, "the turbocharged four-cylinder found in the Wrangler, Cherokee, and, in single-overhead-cam form, the Alfa Romeo Giulia and Stelvio. So it seems this big Jeep may have that four-cylinder engine, probably in the twin-cam Jeep iteration"

Det verkar trots allt som om det finns viss samordning inom Fiat-koncernen. Dubbla kammar verkar vara ett steg i rätt riktning i alla fall och kanske är det bara toppen som skiljer. Och motorstyrsystem

Som tur är så finns det fortfarande 2018 JK som är reggade och klara före den 1/7. Med Pentastar.

Så nu återstår det svåra beslutet: Ska jag byta innan den 1/7 till den, i mitt tycke, klassiska JKn eller ska jag vänta till i höst och byta till den utvecklade JLn och pynta malus-skatten bara för nöjet att köra den senaste Wranglern. Det är ju inte bara face-lift utan en annan motor och växellåda det handlar om.

Jag är mycket nyfiken på prisbilden i Sverige!

Än så länge lutar det mot en JK 2018.

Willy

0

Importera en JL från usa som är i drifttagen innan 1/7 så bör du komma runt skatten, men du får väl vänta tills de finns typade i sverige.

0

10 timmar sedan, mattilacken said:

Importera en JL från usa som är i drifttagen innan 1/7 så bör du komma runt skatten, men du får väl vänta tills de finns typade i sverige.

Är det inte registreringsdatumet i Sverige som gäller? Men det är redan överspelat,,,,,

Har börjat förhandla på alla fronter om att byta upp min JKUS till nåt nyare och bättre. Viss framgång har jag redan haft....(HSB-fronten)

Ska åka skidor en vecka nu och sen blir det spännande.

Willy

1

19 timmar sedan, BadAssWilly said:

Är det inte registreringsdatumet i Sverige som gäller? Men det är redan överspelat,,,,,

Har börjat förhandla på alla fronter om att byta upp min JKUS till nåt nyare och bättre. Viss framgång har jag redan haft....(HSB-fronten)

Ska åka skidor en vecka nu och sen blir det spännande.

Willy

Har alltid vara driftagen i annat land som betyder nått

0

On 3/6/2018 at 6:56 AM, snoken said:

Det här borde vara enligt WLTP-körcykeln(visst måste alla nya bilar redovisas enligt WLTP nu?), och då låter det ju inte så dåligt. Det verkar inte vara mildhybrid-versionen av bensinaren, den som jänkarna får nästa år. 

0