Sign in to follow this  
Followers 0
Torslund

PCM reparation

47 posts in this topic

Nej precis, Iznogoud. Och inte på de tidigare ZJ iheller. Det är WJ som har transponder i nyckeln. (Kanske olika på olika marknader?) Men på svenska och EU ZJ så är det fjärren som slår av startspärren, och till -95 är startspärren en separat box, på -96 och framåt är det integererat med datorn.

0

Men hur tar PCM´n emot signalen från fjärren?

Direkt i boxen eller via separat box som förmedlar OK signal?

0

Har inte hittat hur systemet fungerar. Men antar att med rätt utrustning så kan man fixa så att en annan box fungerar. Frågade på Hedins och dom visst inte ens om dom har en programmeringsutrustning för dessa Jeepar.

0

4 timmar sedan, Torslund said:

Har inte hittat hur systemet fungerar. Men antar att med rätt utrustning så kan man fixa så att en annan box fungerar. Frågade på Hedins och dom visst inte ens om dom har en programmeringsutrustning för dessa Jeepar.

Kollade med Hedins här också, de hade inte på de två anläggningarna närmst mig. Däremot i Arlöv på andra sidan stan hade de Chryslers datorer. De ville dessutom ha bilen en halv dag, kunde kosta flera tusen men inget fast pris, så har undvikit det än så länge. Har en fungerande fjärr, och en ny som inte är programerad till bilen. Tänker lite att jag kör med en fjärr, tappar jag den eller den går sönder en dag får jag ändå baxa bilen till Hedins och betala :P

0

Ja det finns ju hundra typer av starspärrar..på gått och ont så efter 96 ska ju alla bilar ha av transpondertyp (USA) men då vet man iaf hur den funkar...värre med alla gamla separata spärrar ihop med c-lås eget liv o.s.v :-)

0

3 timmar sedan, Jonte_malmö said:

Kollade med Hedins här också, de hade inte på de två anläggningarna närmst mig. Däremot i Arlöv på andra sidan stan hade de Chryslers datorer. De ville dessutom ha bilen en halv dag, kunde kosta flera tusen men inget fast pris, så har undvikit det än så länge. Har en fungerande fjärr, och en ny som inte är programerad till bilen. Tänker lite att jag kör med en fjärr, tappar jag den eller den går sönder en dag får jag ändå baxa bilen till Hedins och betala :P

https://www.boschcarservice.com/se/sv  Dom har Jeeps programvara.. Iaf dom jag har varit till..

0

On 2018-04-12 at 20:40, Iznogoud said:

Bara för att jag besiktade skogsjeepen UA så är den tvärdöd nu, och boxen är den skyldige då den startade till med en annan box som tyvärr har startspärr så glädjen var kortvarig, och V8 boxen startar motorn men öser in bensin så bilen ryker som ett ånglok under belastning :angry:

Har du en V8-box utan startspärr? Vad är nummret på den? Skulle vilja testa en sånn i min 98 och se om startspärren försvinner men bilen ändå funkar.

0

Har 2 stycken t.o.m :wub: ( -96or ), eller 3 om du menar boxen i inlägget ( trögtänkt idag... ) men den är till en -93

Kan kolla numren på dessa imorgon om jag kommer åt utan att demontera halva bilen.

Edited by Iznogoud
0

-96 V8 utan startspärr

x_143016.jpg

Satt en tilläggslapp på PCM´n eller skyddet till den...

x_143026.jpg

-96 I6 utan startspärr

x_144325.jpg

Tror jag hittade, av en slump då tidigare ägare rivit i bilen innan, vart signalen från fjärrkontrollen tas emot på -96 och nyare...

x_144850.jpg

1

Inte PCM-relaterat direkt, men den tidsstyrda startspärren slår inte till om man 1. Låser upp med fjärren så startspärren slås av 2.Startar motorn 3.Tar av höger dörrsida och drar ur sladdarna till RF-enheten i dörren Iznogoud la in bild på.

Låt sladdarns vara ur, så har du bil utan startspärr, men får öppna med nyckel alltid. Funkar på min 98 ZJ V8, precis testat!

1

Men fick koppla in skitet igen, mina nycklar funkar bara till tändning, bakluckan och handskfacket. Antingen är dörrlåsen på både H & V igensatta av smuts/oanvändning, eller har några lås bytats under bilens historia. Inte så smidigt att ha bilen olåst eller klättra in genom bakluckan var gång:lol:

Till RF-enheten går två sladdknippen, ett med mindre kontakt och ett en större bred kontakt (se Iznogouds bild). Vet inte om det är in- och ut-kablar, eller om det ena knippet går till PCM och det andra till C-låset. Jag tog ju ur båda på tomgång, och då la c-låset också av, inte bara startspärren. Får testa lite mer en annan dag.

Edited by Jonte_malmö
2

2 timmar sedan, Torslund said:

http://www.jtec.info/index.php?title=1996_-_1998_Jeep_Grand_Cherokee_V-8_ZJ

Finns inget i kontakterna till pcm som kan komma från immobilizatorn. Så hur gör dom?

Nån som provat att bygla pumpem så den går hela tiden. Det är väl den som stänger av efter nån sekund?

Sjukt. Men då kanske inte PCM:en är inblandad på de nyare modellerna heller? Hela "startspärren" kanske sitter i den där RF-enheten i högerdörren? Men hur stänger RF-enheten av bilen utan att kommunicera med PCM?

0

Gör den det? Eller så sänker den pumprelät enbart.

Kanske borde mäta lite på en.

0

Förmodligen via CCD in/utgångarna enligt text nedan ur servicemanualen.

BODY CONTROL MODULE A Body Control Module (BCM) is used on this model to control and integrate many of the vehicle’s electrical functions and features. The BCM contains a central processing unit and interfaces with other modules in the vehicle on the Chrysler Collision Detection (CCD) data bus network. The CCD data bus network allows the sharing of sensor information. This helps to reduce wiring harness complexity, reduce internal controller hardware, and reduce component sensor current loads. At the same time, this system provides increased reliability, enhanced diagnostics, and allows the addition of many new feature capabilities. One of the functions and features that the BCM supports and controls, is the Vehicle Theft Security System (VTSS). In addition to the information received on the CCD data bus, the BCM receives hard wired inputs from the door ajar, door lock cylinder, hood, liftgate ajar, liftgate lock cylinder, and liftglass ajar switches. In its role as the VTSS controller, the programming in the BCM allows it to process the information from all of its inputs and send control outputs to the auto headlamp relay, horn, elay, park lamp relay, powertrain control module, and the security set lamp. The BCM is mounted under the left end of the instrument panel, behind the instrument panel support armature and below the left switch pod. Refer to Group 8E - Instrument Panel Systems for removal and installation procedures. For diagnosis of the BCM or the CCD data bus, refer to the proper Body Diagnostic Procedures Manual. The BCM can only be serviced by an authorized repair station. Refer to the Warranty Policies and Procedures Manual for a listing of authorized repair stations.

0

Tror mer på tändningen och/eller spridarsignalerna än bränslepumpen då motorn dör tvärt och inte långsamt hostandes...

0

Men om det är RF-enheten i dörren som tar emot och behandlar fjärrens signal: Borde man inte kunna ta RF-enhet ur dörren och fjärrar från en komplett bil med två fjärrkontroller på skroten och montera i sin bil? 

0

Jo tekniskt så borde det gå men vad ger den för signal till bilen?

0