Sign in to follow this  
Followers 0
Torslund

PCM reparation

47 posts in this topic

Jag har en 1995 ZJ europatillverkad som gått 16 tusen mil. Har den som reservdelsbil men har alltid lagat den efter varje gång den offrat en del. Den har alltid startat men gått illa, hårt och missat lite. Så jag tänkte gå till botten med det och hängde på scopet och direkt så såg jag att likspänningarna inte såg riktiga ut. Mätte på den andra som går ok och visst spänningarna var helt ok där.

Skruvade ur PCM och bäddmassan är sprucken på många ställen. Men såg inte ut som det läckt in fukt i elektroniken. Det enda som man egentligen kan göra är att bytta 3 st kondensatorer. Åtkommliga och bör ha med spännings stabiliserning att göra.

+5V är bara 2,74V och +8V är bara 7,15V. Lite väl låga nivåer tycker jag. Och mätt med scopet så ser man hur mycket störningar det ligger i likspänningen, ett par volt högfrekvens. Så ska inte signalspänningar se ut.

Att jag byter kondingarna är för att de har en förmåga att åldras. Har fått byta i andra bilar där styrenheten havererat. Åldras ger att även en annan PCM från skroten kan ha dåliga kondingar, på väg att ge upp. Och i förlängningen ger det att inga moderna bilar blir någonsin veteranbilar :) Om man tänker på hur många bilmodeller det spottas ut på marknaden med styrenheter som finns bara till den modellen, blir nog miljoner till slut :) Och vem har schema på dessa? Vissa kretsar är egna och inte köpbara på marknaden.

Behövs alla dessa styrenheter? Nä. Vilken microprosseror som helst har kapacitet för att styra en bilmotor. Kraven är inte stora, behövs inga GHz till dessa låga varvtal. Och vem behöver en databuss  till att se en trasig glödlampa? Bara dumheter, dessa övervakninbgssystem kommer att skrota fler bilar än mekaniskt utslitna. En kasserad mobiltelefon har kapaciteten som skulle räcka.

 

2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så din nästa uppdatering är av spänningarna när du bytt kondensatorer?

Vad används lågsänningarna till?

Är det styrspännig till alla givare?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även processorn går på dom. Ett under att den bara går :) 12volten är fin och den ligger över givarna tex spridare, tändspole osv men styrningen av pulserna är där det ligger dålig spänning. Tex spridaren nollas genom PCM signaler. Är dom dåliga kan det blir felaktig styrning av spridar nollan. Digital system går på låg och hög signalnivå. Hamnar spänningen på fel nivå kan den feltolkas som låg eller hög.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var mäter du signalerna?  Kan kanske vara bra att kolla även om jag egentligen lärt mig att inte laga något på jeepen förän det är sönder på riktigt! ;)

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, tack!

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beställde kondingar från Elektrokit, 3 st 40kr med frakt. Lite pillrit att få ur dom, ligger inbäddade i gelemassa :) Petade bort massan med tandpetare, ingen lust att skära av en kopparbana med knivspets. 2 såg ok ut men den tredje var klart påverkad, hade börjat svälla i botten och topp. Får fundera ut vad jag ska fylla igen hålen i gelemassan med, inte nått som kan fräta på koppar. Och limma in kortet på plats i plasthöljet.

Denna borde gå, http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Kakelredskap-och-tillbehor/Sanitetssilikon-2000037232/

Och hur går den nu då? Nja spinner inte som en katt (Jaguar) men som en jänkare. Inga missar och motorn låter mjukare. Signalerna ser ut nu som dom bör, raka fina nivåer utan brus.

Köpa en Volvo ljuddämpare från BT, finns en som passar som den bakre dämparen och då ska den klara en besiktning. Kanske att man skulle svarva skivorna innan.

Edited by Torslund
1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill du serva med storlek eller länk till kondensatorerna?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är ju olika PCM i bilarna. Denna är 56028028, svart plast med en kontakt. Går att plocka isär. Nyare har andra enheter och vissa går nog inte att öppna så enkelt.

Kondingarna är standard elektrolyt 220uF/25V, köpte 50 voltare för att få rätt benavstånd, 5mm. Högre spänningstålighet är ok, mindre är inte ok. Militär specade är ju bättre men inte nödvändigt här då dom inte är i miljö med hög temperatur. Men inget fel att ta sånna med högre värmetålighet.

Ser man inga konstigheter med scop i spänningarna så är det kanske överkurs att byta dom. Fast med tiden så lär dom svälla :)

Hoppas att dom har åtgärdat detta när dom bytte till nyare styrboxar. Att kondigar lägger av är vanligt i alla applicationer, ofta känner man lukten av konding i gamal elektronik.

Mekanisk dieselinsprut får man inte att stanna med dålige el :D

Edited by Torslund
1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar, kan som sagt va läge att kolla spänningarna vid tillfälle.

Kör ju en -93 med ca 33k på mätaren så .....

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du en länk el art nr till Volvo dämparen. 😁

Jag har en -93 a med som uppförde sig konstigt,köpte en beg pcm på skroten men ingen skillnad.Skickade iväg original Pcm en och det visade sig att jag hade 2st av kondensatorerna som läckte .Dom e bytta nu och bilen går bra igen. 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minns inte vilken som passade men var nog nått från 740 940. Ingående rör centrerad och utgående på ena sidan. Bara mäta och gå till BT och leta.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur får man bort gelen som täcker kretskortet i PCM´n?

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beror på vad du vill uppnå? Är det bara för att byta kondingarna så ta en tandpetare och pilla bort runt dom. Du vill inte kapa en bana på kortet :)

Sen fyller du med silicon utan ättikssyra.

Edited by Torslund
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara för att jag besiktade skogsjeepen UA så är den tvärdöd nu, och boxen är den skyldige då den startade till med en annan box som tyvärr har startspärr så glädjen var kortvarig, och V8 boxen startar motorn men öser in bensin så bilen ryker som ett ånglok under belastning :angry:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan man komma runt startspärren genom att byta till en PCM utan startspärr? Funkar ändå fjärrlåset?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antagligen.

Jag köpte en beg pcm från Lettland eller om det var Litauen på ebay, den fungerade startspärren och sändaren till. Det var en 98a.

Edited by Torslund
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick du med en sändare som funkade till den PCM:en du köpte, eller menar du att din egen fjärr funkade till den?

Fick du programera fjärren då?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Startspärren ligger väl utanför PCM´n, men PCM´n behöver ok signal från startspärren för att starta motorn.

Min startspärrsbox kommer från en -93 och där ligger spärren inte i fjärren utan i larmet som utlöses vid inbrott eller liknande, men låter motorn starta om dörren låsts upp med nyckel... Min otur att köpa en riktig USA specad bil som reservdelsbil :(

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Jonte_malmö said:

Fick du med en sändare som funkade till den PCM:en du köpte, eller menar du att din egen fjärr funkade till den?

Fick du programera fjärren då?

Min gamla fungerade.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just det, fram tom -95 ligger startspärren separat. Från -96 ligger startspärren i datorn.

 

Men vad händer om man tar en ny datorbox från en 96-98 och sätter i sin 96-98? Måste man ha orginalfjärren till boxen då?

Edited by Jonte_malmö
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jahapp, 18kr bortkastade till ingen nytta... :P och hur i hela friden vet man om en konding är hel eller inte?

Får ju olika mätvärden på varje konding samt att + och - verkar hoppa lite som de vill sett till märkningarna :huh:

Blev lite knarrande i shutdownreläet men inget brummande från motorn, flyttade kondingarna från startspärrsboxen och även någon klumpig spole utan skillnad.

Snart är hela kretskortet rensat från gele utan tecken på bränt någonstans, nu har jag tröttnat för kvällen och lastat en annan bil för morgondagens skogslek.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan, Jonte_malmö said:

Just det, fram tom -95 ligger startspärren separat. Från -96 ligger startspärren i datorn.

 

Men vad händer om man tar en ny datorbox från en 96-98 och sätter i sin 96-98? Måste man ha orginalfjärren till boxen då?

Fjärren har tyvärr inget med startspärren att göra,startspärren vill ha rätt signal ifrån transpondern i nyckeln. Det man kan göra är att demontera antennringen från tändlåset och montera den gamla nyckeln i ringen å gömma undan nånstans :-)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

En -96 till -98 startar och går i 5 sekunder om du inte trycker på lås uppknappen på fjärren, nyckeln har inget med spärren att göra på dessa bilar.

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0