Sign in to follow this  
Followers 0
Torslund

PCM reparation

10 posts in this topic

Jag har en 1995 ZJ europatillverkad som gått 16 tusen mil. Har den som reservdelsbil men har alltid lagat den efter varje gång den offrat en del. Den har alltid startat men gått illa, hårt och missat lite. Så jag tänkte gå till botten med det och hängde på scopet och direkt så såg jag att likspänningarna inte såg riktiga ut. Mätte på den andra som går ok och visst spänningarna var helt ok där.

Skruvade ur PCM och bäddmassan är sprucken på många ställen. Men såg inte ut som det läckt in fukt i elektroniken. Det enda som man egentligen kan göra är att bytta 3 st kondensatorer. Åtkommliga och bör ha med spännings stabiliserning att göra.

+5V är bara 2,74V och +8V är bara 7,15V. Lite väl låga nivåer tycker jag. Och mätt med scopet så ser man hur mycket störningar det ligger i likspänningen, ett par volt högfrekvens. Så ska inte signalspänningar se ut.

Att jag byter kondingarna är för att de har en förmåga att åldras. Har fått byta i andra bilar där styrenheten havererat. Åldras ger att även en annan PCM från skroten kan ha dåliga kondingar, på väg att ge upp. Och i förlängningen ger det att inga moderna bilar blir någonsin veteranbilar :) Om man tänker på hur många bilmodeller det spottas ut på marknaden med styrenheter som finns bara till den modellen, blir nog miljoner till slut :) Och vem har schema på dessa? Vissa kretsar är egna och inte köpbara på marknaden.

Behövs alla dessa styrenheter? Nä. Vilken microprosseror som helst har kapacitet för att styra en bilmotor. Kraven är inte stora, behövs inga GHz till dessa låga varvtal. Och vem behöver en databuss  till att se en trasig glödlampa? Bara dumheter, dessa övervakninbgssystem kommer att skrota fler bilar än mekaniskt utslitna. En kasserad mobiltelefon har kapaciteten som skulle räcka.

2

Så din nästa uppdatering är av spänningarna när du bytt kondensatorer?

Vad används lågsänningarna till?

Är det styrspännig till alla givare?

0

Även processorn går på dom. Ett under att den bara går :) 12volten är fin och den ligger över givarna tex spridare, tändspole osv men styrningen av pulserna är där det ligger dålig spänning. Tex spridaren nollas genom PCM signaler. Är dom dåliga kan det blir felaktig styrning av spridar nollan. Digital system går på låg och hög signalnivå. Hamnar spänningen på fel nivå kan den feltolkas som låg eller hög.

0

Var mäter du signalerna?  Kan kanske vara bra att kolla även om jag egentligen lärt mig att inte laga något på jeepen förän det är sönder på riktigt! ;)

0

Ok, tack!

0

Beställde kondingar från Elektrokit, 3 st 40kr med frakt. Lite pillrit att få ur dom, ligger inbäddade i gelemassa :) Petade bort massan med tandpetare, ingen lust att skära av en kopparbana med knivspets. 2 såg ok ut men den tredje var klart påverkad, hade börjat svälla i botten och topp. Får fundera ut vad jag ska fylla igen hålen i gelemassan med, inte nått som kan fräta på koppar. Och limma in kortet på plats i plasthöljet.

Denna borde gå, http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Kakelredskap-och-tillbehor/Sanitetssilikon-2000037232/

Och hur går den nu då? Nja spinner inte som en katt (Jaguar) men som en jänkare. Inga missar och motorn låter mjukare. Signalerna ser ut nu som dom bör, raka fina nivåer utan brus.

Köpa en Volvo ljuddämpare från BT, finns en som passar som den bakre dämparen och då ska den klara en besiktning. Kanske att man skulle svarva skivorna innan.

Edited by Torslund
1

Vill du serva med storlek eller länk till kondensatorerna?

0

Är ju olika PCM i bilarna. Denna är 56028028, svart plast med en kontakt. Går att plocka isär. Nyare har andra enheter och vissa går nog inte att öppna så enkelt.

Kondingarna är standard elektrolyt 220uF/25V, köpte 50 voltare för att få rätt benavstånd, 5mm. Högre spänningstålighet är ok, mindre är inte ok. Militär specade är ju bättre men inte nödvändigt här då dom inte är i miljö med hög temperatur. Men inget fel att ta sånna med högre värmetålighet.

Ser man inga konstigheter med scop i spänningarna så är det kanske överkurs att byta dom. Fast med tiden så lär dom svälla :)

Hoppas att dom har åtgärdat detta när dom bytte till nyare styrboxar. Att kondigar lägger av är vanligt i alla applicationer, ofta känner man lukten av konding i gamal elektronik.

Mekanisk dieselinsprut får man inte att stanna med dålige el :D

Edited by Torslund
1

Tackar, kan som sagt va läge att kolla spänningarna vid tillfälle.

Kör ju en -93 med ca 33k på mätaren så .....

0