• Announcements

    • MickeAdmin

      Vi behöver DIN hjälp att fylla träffkalendern!   05/14/2016

      Att ha koll på alla träffar runt om i vårt avlånga land kan vara svårt, om inte omöjligt. Därför behöver vi DIN hjälp med att uppdatera träffkalendern! Posta gärna Era trips i "träff-forumet" så uppdaterar en administratör kalendern med informationen. Have fun out there! :-)
Sign in to follow this  
Followers 0
DavidZetterlund

Ett mystiskt problem

15 posts in this topic

När jag körde hem igår då slutade bilen driva helt plötsligt, svängde in till kanten, stängde av bilen och kollade efter olja under och på stickan till vxllådan, ingen olja under bilen o nivån på stickan ok.  Startar o kör vidare utan problem, MEN vid ca 70km/h så är det helt plötsligt små små små vibrationer i hela bilen känns mest i golvet o lite i ratten. 

Sen när det närmade sej 90kmh så blev det mer spännande när, vet inte hur jag ska förklara, men som att både motor och avgasrör låter högre. 

Brukar slänga i farthållaren när od går i, ca 85kmh och då var ljudet nästan outhärdligt, och jag har inget system efter katalysatorn. 

 

Sen i dag på väg hem fr jobbet märkte jag samma symptom (till jobbet också) drog ner rutan lite och hör att det låter som en sten i däcket, inspekterar noggrant alla däck när jag är hemma och pillar bort minsta lilla gruskorn.

åker en sväng, låter likadant. 

 

Så frågorna är

1. Vad gör så att motor/avgrör låter högre helt plötsligt?

2. Vad är trasigt när det låter som en sten i däcket?

 

ska ner o krypa under bilen framåt kvällen, är det nåt speciellt jag ska koncentrera mej på då?

tänkte börja med kardan, hjullager, drivknutar (har plockat bort framkardan)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Converter, turbin eller momentomvandlare sitter mellan motor och automatlåda och driver automatlådan. Typ som kopplingen på en manuell bil.

Brukar sitta med 3 eller fler bultar i flexplattan på vevaxeln, som nås genom att ( oftast ) demontera startmotorn och dra runt motorn tills bultarna syns ( 1 i taget ).

 

4726-004-7913CB65.gif

 

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jahaja, det lät ju inte så jätte smidigt. Så det hoppas jag inte på  

Hissade upp framhjulen när jag parkerade nyss, o snurrade på dom, det ena lät inte riktigt som det borde och var lite mindre lätt att snurra, hf snurrade både lätt oc iprincip ljudlöst, så jag kommer nog börja i den änden och hitta ”sten i däcket” ljudet idag, imorrn blir det till o undersöka det höga motor/avgas ljudet, hur jag nu tänkte göra det

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har jag tillbringat några timmar i garaget

det som konstaterades är: hjullager, drivknutar, knutkors, alla bussningar/fästen till bärarmar, bussning till tvärbalken mm är felfritt och sitter fast som det ska...

det som gjordes var: plockade ner bromsarna i fram, slipade och kopparpastade beläggen noga. Efter det gick båda hjulen och snurra lika lätt och utan missljudet som fanns VF, det berodde tydligen på att beläggen kärvade lite. Hoppas det eländiga gnisslet fårn dom slutar nu också. 

 

Blev tyvärr ingen provtur då det gick åt några obligatoriska garageöl. 

Men jag blev faktiskt förvånad över att det inte var framhjulslager eller knutkors i kardan. 

 

 

Och ang convertern, så tror jag faktiskt inte att det är där problemet är, har youtubat lite och min låter inte i närheten av hur dom låter, jag har inget sånt knackande riktigt, och min låter bara när man kör och inte stillastående. 

 

Får tillbringa kvällen/natten till och söka runt lite på youtube o google och se om man blir klokare. 

Forts följer....

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

[gnäll] Kopparpasta!? :angry: Urk!

Finns absolut inget jävligare att skruva med som något som är nedkladdat med kopparpasta, som god 2a kommer remspray som turligt nog få upptäckt och använt.[/gnäll]

 

Nåja, är bromskolvarna utbytta eller original bakelit?

Om original finns ett troligt fel där om varför bromsen kärvar.

Convertern kan ge missljud vid olika varvtal beroende på varvtal/belastning i.o.m att den sitter i en flexplatta= tunn plåtskiva.

Har haft det felet på egen, annan bil för en tid sedan. Och det är inte så bökigt att fixa som du tror så länge det handlar om lösa skruvar.

 

Men convertern är bara en snabb gissning på ett forum...

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet, kopparpasta är ett elände, men vad finns annars för bra alternativ?

 

idag provkörde jag bilen, ”stenidäcket” ljudet borta, bromsarna gnisslar mindre iaf. Men det höga motorljudet är kvar, samt att tycker det låter som ett trasit lager ljud i fram när jag svänger till höger, trots att jag röck o slet som en tok i alla möjliga vinklar i däcket. 

Hade en explorer där hjullagret mer eller mindre separerade bara några dagar efter att jag hörde  lagerljudet, så det blir spännande o se om det blir en favorit i repris, som tur är så har jag ett hjullager liggands i garaget, så jag hoppas bästan på det. 

 

Har ett till ljud som upstår när manbromsat i låg fart: klånk. Har för mej läst någonstans här att det är typiskt för rc x-series, som tydligen ska vara det näst sämsta man kan sätta på bilen.. så om jag får ordning på dom andra små felen, eller att det visar sej att dom är ofarliga så kommer jag investera i andra bärarmar. 

Får se i veckan hur bilen beter sej till o från jobbet

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan känna efter glappet i flex jointen på x-flex armarna genom att ta ett spett mellan jointen och fästet den sitter i.
Glapp = kass... kan gå att spänna in dom lite till så glappet försvinner men oftast hjälper det inte.
Eller kan du gör som jag gjorde, ta tag i däcket när Jeepen ligger i park och försöka flytta den fram och tillbaka samtidigt som du tittat på bärarmen.
Man brukar kunna se att det rör sig då med.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Högtrycksfett ( sprayburk ) är det bästa enligt min erfarenhet, tyvärr svårt att få tag på något vettigt som privatperson.

Jag kör med berners ( bilverkstadsuppsökande märke, kanske finns på ebay, deras bromsrengöring finns där i alla fall ) som jag köper av den lokala bilverkstaden nu när jag själv inte jobbar på verkstad längre.

 

Hjullager kollas bäst/enklast genom att rotera hjulet och känna l ä t t på fjädern, vibrationer i den = hjullager.

Dagens hjullager är svåra att diagnosticera genom att bara rucka på hjulet.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska kolla hjullager på det sättet då, bärarmarna har väl bara gått 3-400mil så dom borde ju inte vara slut, men dom har ju inte det bästa ryktet. 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade ett jäkla oljud i min under hösten, ingen skillnad när jag svängde och hade mig men till sist kände jag lite glapp i hjulet när jag hissade bilen.

Efter lagerbytet blev bilen ”tyst” en väldig skillnad.

Ang kassa bärarmsbussningar, mina Rudge Ridge, får bytas var 1000:e mil :(

Andra bärarmar står på ”vill ha” listan!

Edited by Lars 9k
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lars 9k, kör du i skogen eller bara som dd?

jag kör ju bara på väg med min. Me. Är lite sugen på ironrocks ej justerbara bärarmar för 4-6” höjning, men har lite svårt att få det att gå under kategorin nödvändiga utgifter i regeringsbudgeten. 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min går som DD, Overlanding (senast Nordkap), träffar inklusive SOT och har även testat TRIAL (körde sönder båda gångerna ;)).

En ZJ kan vara en riktig scweizerkniv, fast det blir en del kompromisser.

 

Klart du ”behöver” IRO bärarmarna, jag kommer nog att köpa deras justerbara framöver.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min gick med som DD när jag hade rough country armarna och dom höll väl ungefär likalänge utan att börja glappa.
Iron rock offroads justerbara är riktigt bra.
Ska bara byta dom övre främre sen har jag deras justerbara runt om på min.
Efter dom är bytta så är det bara fjädrarna som är kvar från rough country.

Den största fördelen med IRO är att dom använder samma bussningar som orginalbärarmarna så det är enkelt att hitta dom eftersom alla reservdelsföretag kan få tag i dom utan större problem jämfört med andra märken som ska ha sina egna..

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0