• Announcements

• MickeAdmin

Vi behöver DIN hjälp att fylla träffkalendern!   05/14/2016

Att ha koll på alla träffar runt om i vårt avlånga land kan vara svårt, om inte omöjligt. Därför behöver vi DIN hjälp med att uppdatera träffkalendern! Posta gärna Era trips i "träff-forumet" så uppdaterar en administratör kalendern med informationen. Have fun out there! :-)
Sign in to follow this  
Followers 0
Lundmarq

Grand Cherokee 98 vill inte driva

7 posts in this topic

Hallå!

Köpte mig en Jeep Grand cherokee 98 4.0 automat för ungefär en månad sen och den har gått strax under 27000mil, bilen funkade felfritt då jag köpte den men gjorde ändå en allmän service och bytte ut alla vätskor i bilen för att vara på säkra sidan att det är gjort och växellådsoljan såg då fin ut när jag bytte till castrols Dex III.

En vecka efter så var jag ute och jagade och körde efter en oplogad väg med ungefär 15cm nysnö på i typ 1-2km, när jag sedan kom ut på plogad väg igen och skulle öka farten så märkte jag att bilen endast ville växla upp till 2an, och kändes nästan som att den "slirade", så jag stannade och kollade så att det inte var något tokigt med oljenivån men den såg bra ut om något lite för mycket.

Jag fortsatte efter det ut på motorvägen och körde 1mil där den gick näst intill som vanligt då jag gled hem i 60-70km/h och då jag vek av motorvägen och tryckte på gasen igen så var det som att den hoppade ur växeln och med en lätt knuff på växelspaken så hoppade den till igen och var i växel igen och fortsatte ytterligare 50m innan den hoppade ut igen och samma visa, en knuff så funkade det och tog mig in på gården. Jag lät den svalna i 30-45min och gick ut och testade igen och då gick den bra i ungefär 1minut då jag körde runt på gården men slutade efter det driva helt, men kunde ibland tvär hoppa i växeln om jag pumpade på gasen. 

Jag tömde ut oljan och kollade i tråget och det var svart "damm" i det, nu till min fråga, är växellådan mest troligt slut eller kan man göra något åt något såndant?

Någon som har någon idé om vad det kan bero på att det blev så?

Tack på förhand!

0

För det första så ska det ju vara atf +4 i dom här lådorna, så kolla så att oljan uppfyller den specen!

Sen måste man ju kolla oljan i N och inte P-läget.

0

Tror du det kan räcka med att spola igenom ny olja?

Hade inga problem under hela veckan innan och dex III eller atf+4 stod som rek i service handboken

0

Byttes filtret?

Hur kontrollerades oljenivån?

Hur såg oljan/tråget ut vid 1a bytet?

Normalt är att oljan är tydligt Röd om än inte lika klarröd som ny ATF olja, samt att det kan synas glittriga metallbitar i botten av tråget.

Är oljan klart mörk/Svart och innehållandes mycket skräp/glitter är det ett tydligt tecken på slitage och utebliven service under lång tid.

Dammet i oljan du beskriver är mest troligt lamellerna vilket tyder på kraftigt slitage på kort tid, med tur kan det räcka med flera byten efter varandra till ATF+ olja + nytt filter, annars är det rep, som gäller. Lådan kan ju ha varit sliten redan innan och gett upp nu efter oljebytet.

Svedol har ATF+ olja på 20L dunk för ca, 800Kr ( AUTO 15 ) vilket nog är det mest prisvärda köpet. Jeep tar nog 200-250Kr litern för motsvarande olja... :o

1

Oljan såg fin ut vid första bytet och va klart röd och inga spån eller dyl. i och då bytte jag även filter, andra gången så hade oljan en lite mörkare ton men var fortfarande röd men med det där tunna svarta "dammlagret" i botten.

Jag kanske ska prova byta 2-3 gånger och se om det blir nån skillnad innan jag river ut lådan?

0

Kollade haynes boken nu när jag ändå skruvade på min -94 eller -95a... Och där står ATF+ från -94 och framåt.

-93 kan använda Mercon eller DXIII beroende på låda då -93 hade 2 typer av låda beroende på tillverkningsdatum, men även här brukar den generella rekomendationen vara ATF+.

På stickan på min bil i garaget nu står det stämplat ett Chrysler nr ( 7176 eller nå´t ) alt, DXII.

1

En liten uppdatering, köpte mig en 20l dunk med auto 15 olja och körde igenom systemet helt samt bytte filter, upptäckte även när jag skulle koppla lös returen att tidigare ägare har tagit bort oljekylaren till växellådan och gjort den återcirkulerande så en bättre beg är beställd.

Oljan som kom ut var rätt mörk och tjock som en jordgubbssmoothie med små luftbubblor, men 10 liter senare var den klar och fin igen och går nu bättre än någonsin.

Får tacka för tipset och får lära mig av detta klantiga misstag  😁

Edited by Lundmarq
1