Sign in to follow this  
Followers 0
AnAnSwe

Krängningshämmare bak behövs det

5 posts in this topic

Köpte en XJ 97 nyligen och idag när jag kollade på bultarna till bladfjädrarna (behöver byta dem) för att se om de verkar fastrostade eller inte upptäckte jag att krängningshämmaren bak saknas. Hade ingen tanke på att kolla detta när jag köpte den och vet inte om jag hade reagerat i alla fall.

Min fråga är om KH behövs eller inte och vad den gör för skillnad när man kör på väg.

Jag ska inte höja bilen utan bara köpa nya originalfjädrar bak (tror jag...).

0

Njae... Om du inte märker att bilen beter sig konstigt + är medveten om avsaknad av k-hämmare ser jag inget problem med att den är borta.

Jag kör utan fram på leksaken och saknar den inte, körningen blir lite mer spännande vid lurvtagning, mest för ovetande passagerare... :lol:

0

Var sitter krängningshämmaren bak på en XJ och hur ser den ut? Har monterat bladfjädrar nog 2-3 ggr och bytt bakaxel en gång. Aldrig tänkt på om där varit nått sånt. Tänker att det är blad som axeln sitter stumt monterad i, är det inte "krängningshämmande" nog? På ZJ med spiraler bak går det ju däremot ett stag på snedden som håller axeln på plast i sidled, och detta kan bli för kort vid 2-3" höjning å uppåt. Bild?

Edited by Jonte_malmö
0

Ok, nu är jag med. De gör skillnad på Swaybar och Trackbar på engelska, trackbar är en sådan tvärgående som på ZJ bak. Swaybar ser ut så här (nog aldrig haft på mina 3-4 XJ ens innan jag började höja):

314893d1501227780-what-did-you-do-your-c

0

Jag har kollat runt lite på olika forum i bla USA och det verkar som en sak man kan strunta i. Vissa menar tom att den inte finns med som std på vissa paket som tex "towimg package" och "up country".

0