Sign in to follow this  
Followers 0
nordström

Motor tempratur ?

38 posts in this topic

Hej jeep vänner har lite tankar / frågor angående min jeeps motor Temp (xj 1995 4.0).jag upplever att bilen går ljummen orimligt länge innan motor Temp stiger kör ca 30-40 min innan temp kommer upp i 90 grader går fort upp till strax över strecket mellan 40 o 100 för att sedan stanna där länge. Upplever att tempmätarn stämmer då luften i utblåset e ljummen när mätaren visar det o mycket varm när mätaren visar det. Har bytt termostat 2ggr o sköljt ur systemet lite halvhjärtat med 4 stora kannor vatten. O det e inte termostaten som står öppen då övre slangen e rätt värm vid termostathuset för att sen svalna av mot kylaren o undre kylarslangen knappt e ljummen. Har mätt slangarna in o ut ur kupén till ca 60 grader in o 50 grader ut. När jag kört bilen hårt o pinat den går tempen upp till 100 men då börjar bilen gå piss. Har nu utvecklat en teori men behöver input från er andra eller andra bra ider eller tankar. Min teori följer nedan, någon stans i kylsystemet är det stopp som fan vilket gör att delar av motorn blir skit varm o resten normal varm vilket gör att främre Temp givaren tror att motorn e 100 grader men motorn e i själva verket mycket varmare vilket gör bränsle luft blandning mm till skit.

ber som vanligt om ursäkt för alla stavfel mm

kom gärna med input känner att min teori e jävligt långsökt o behöver hjälp 

Edited by nordström
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja

Jag har inte mätt tempen.. men noterar att min 5.9:a går länge innan den stiger upp till att fläkten drar igång. Håller sig sedan uppe en bra stund men kyler ändå ner till ok nivå så att jag inte behöver bekymra mig. V8:orna drar igång fläkten rätt seeeent vad jag har hört.

Så du har nog inget större bekymmer ;)

/NF

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bör kanske påpeka att jag haft en liberty 3,7 2002 en grand 96 4.0 en grand 5.2 98 en xj 92 4.0 en xj 4.0 98 o nu denna o värmen e absolut markant sämre / konstigare än alla andra :(  o att denna bil e svansk såld med heavy duty kylsystemet. Tycker förövrigt att värmen brukar va sjukt bra i dom xj jag haft typ så man nästan bränner sig på luften :) vid utblåset. Blir dock lite avis på din 5.9 har alltid velat ha en går rätt bra va ?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske en bakspolning av systemet? Kanske står om det i alla verkstadsmanualer här (LÄNK) men själv har jag läst den för just 1999 års modell (kapitel 7a). Jag bakspolade min farbrors 99a och det var en del skräp som kom ut. Hans bil gav ingen direkt värme i kupén trots att motorn låg på rätt temp. Finns även videor på Youtube. Kom ihåg att inte spola med för högt tryck eftersom det kan skada systemet!

Innan jag bakspolade systemet provade jag Rislone Radiator 10 Minutes Flush. Tror det gjorde skillnad men svårt att vet vad som var bäst eller om båda tillsammans var bäst.

Efter att jag kört rengöring och bakspolning kom värmen i kupén tillbaka. Motorn når arbetstemperatur på kanske 4-7 min nu på hösten, har inte mätt tiden men tycker den går upp i temp rätt snabbt.

Edited by AnAnSwe
0

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan, nordström said:

Blir dock lite avis på din 5.9 har alltid velat ha en går rätt bra va ?

Ja den går fint :D
Men jag har iofs inte ägt den länge och nu står den inne för en del fix, inför våren. 
Grymma motorer. 
Kollade efter en 5,2a länge (då dessa är långt vanligare) men insåg efter ett tag att jag skulle sitta där å glooo efter 5.9:or ändå med tiden.. Så jag väntade in rätt läge på en till rätt pris. 

Jag tror också på en flush av systemet. Kan göras på alla möjliga sätt och vis, både med och utan att motorn är igång. På tuben finns mycket att se. Olika metoder kanske lockar olika mycket att genomföra. Jag har nyss bytt vattenpumpen på min och insåg på riktigt hur mycket skit som kan finnas i kylet :/ Blir en flush av min också till sommaren. Är glad för det jag fått ut i och med tömning av systemet. 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

En fråga när man spolar systemet? Hur gör ni andra med vattnet? Man ska ju helst inte ha kranvatten i kylaren eftersom det påstås att kalk, mineraler och annat kan fälla ut med tiden. Men samtidigt både billigare och enklare än att spola med batterivatten/dest.vatten.

Fick också ut en del skräp ur systemet. Absolut värt att testas.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är inte kranvatten till stor del avkalkat nuförtiden? Förr blev ju kranar och vaskar helt vita, iaf här nere i Skåne. Men för 10-15 år sedan började kommunernas vattenbolag avkalka centralt med el/ultra/ljud/ljusteknik (?:rolleyes:). Tom Zoegas här nere fick byta recept på Skånerosten för att passa till nya vattenkvaliten. Kanske en vandringssägen?

Edited by Jonte_malmö
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjena jeepers här följer en halvtids uppdatering av projekt inre motor rengöring. Har gjort följande tog bort termostaten fyllde i 4st flaskor kylar rengöring 1 kändes lite fjantigt körde Bettan på tomgång i ca 30 min lossade sedan nedre kylslagen lyckades givetvis bränna typ hela underarmen så den va ljus rosa hela torsdags kvällen :). Lossade resterande slangar i kylsystemet släpade fram min kärcher k5 med renslang o tryckte in i motorn o sprutade hejvilt. Spolade värme paket fram o baklänges samma med kylare expansions kärl mm det rann ut en rostfärgad sopp liknande sörja fy fan va det kan inte ha varit lätt för Bettan att pumpa runt kylvatten ( potatis o purjolöks soppa konsistens ) har dock inte kunnat fylla upp systemet än då jag givet vis va tvungen att ha sönder värme kranen som sitter vid torpedväggen svart fyrvägskorsning i plast ganska spröd av ålder. kände när jag skulle lossa slangen att det skulle gå åt skogen men envis (dum) som man e fortsätter jag ändå har beställt ny kommer på måndag uppdater när det skett några framsteg. 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror med det är en rekomendation från förr då det inte var så noga och det kunde va nästan vadsomhelst i vattnet.
Eller för dom som har egna brunnar där det kan vara mycket järn eller annat, mitt eget måste jag ta genom ett kalkfilter annars ärgar kopplingarna på rören bort..
Men på mitt förra jobb så använde vi vanligt kranvatten när vi bytte kylarvätska på lastbilarna och maskinerna där och det gick hur bra som helst.
Enda stället som vi använde destillerat vatten till var batterierna.

Men när jag bytte kylarvätska på min ZJ så tömde jag ut den gamla bruna glykolen.
Fyllde på med vanligt kranvatten + kylsystemsrengörning, lät den stå på tomgång tills termostaten öppnade.
Stängde av efter ca 15min, tömde ut vattnet/glykolen/skräpet som ville ut.
Fyllde på med kranvatten igen och lät den stå likalänge igen innan jag stängde av den och tömde ut det.
Samma sak en 3:e gång.
Tömde det och fyllde på med destillerat vatten och gjorde samma sak igen.
Sen fyllde jag på med ny glykol blandat med destillerat vatten (hade köpt en 20liters dunk så jag hade mycket av det)
Efter det var gjort fick man hålla koll på vilken fryspunkt glykolen hade eftersom där var någon liter vatten kvar i motorn när glykolen fylldes på.
Men efter jag har justerat till det så har jag inte behövt bry mig mer, glykolen är fortfarande lika blå nu som den var när jag var klar med bytet.

2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där med kranvatten låter vettigt. Tack för svaren.

Nordström, ser fram emot att höra resultatet av din rengöring när du är klar.

Edited by AnAnSwe
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska skriva om resultatet när jag provkört ordentligt, har bara kört en gång o verkade bättre då men sen började bilen gå dåligt :( återkommer med uppdatering 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har provkört igen idag då det andra problemet är fixat. snabbare upp i Temp men vill inte upp särskilt högt lite ovanför sträcket mellan 40-100 efter 25 min körning ska testa mer. Vill även tacka för alla råd o idéer hör av mig om det sker nån förändring :)

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att lufta 4.0 ordentligt så ställ bilen med nosen neråt i en backe och lossa tempgivaren som sitter i bakkant av motorn inne vid torpedväggen. Garanterat att det kommer bubbla ut en del luft innan det bara kommer vatten. 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjena kingcon, 

prövade din metod nyss med resultatet att jag knäckte givaren i plasten när jag försökte lossa den med lång 13mm hysa (klantig som vanligt) har beställt ny som kommer i morgon e dock lite rädd att sabba denn nya så frågan följer hur gör du när du lossar o drar fast givaren vilka verktyg använder du o vad lossar du på runt om ? Behöver tips e jävligt trångt o hyfsat stora händer :)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

En annan kanske korkad fråga men om man parker med fronten uppåt i brant backe o lossar främre givaren blir det samm sak eller hur funkar det ?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

De gånger jag bytt termostat eller vattenpump på ZJ så har jag bara luftat som vanligt, med bilen platt på backen utan lutningar hit eller dit.+ några efterkontroller då motorn varmkörts riktigt. Det har aldrig medfört några problem vad jag minns.

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du fått loss den gamla som troligen satt lite extra hårt pga av ålder så bör den nya vara lättare om du inte spänner den för hårt. Har för mig att jag bara använde en öppen nyckel lite snett uppifrån men minns inte helt hundra. Detta tips fick jag från detta forum för längesedan efter att jag haft problem med luft efter kylarbyte. Trodde inte på det förrän jag själv testat det. 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så detta har jag nu prövat för att få upp motor temp över 70 grader vid normal körning, går upp normal snabbt till 70 grader men stannar där.

bytt termostat två gånger, spolat systemet en gång slarvigt, spolat en gång med högtryck o kylar rent, bytt termostat huset, monterat strömbrytare till elfläkten, spänt serpentin remmen, avluftat 175367994 ggr i 358853 olika lutningar mm, får jämn men lite låg motor Temp ca 70 grader har dubbel kollat med infra Termo på slangar, varm luften i kupén stämmer överäns med Temp mätaren, om jag kör bilen i en timme låter den stå på tomgång då börjar den närma sig mitten. Vad fan har jag missat ? Snälla hjälp inget stort problem men jävligt störande

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilket gradtal är termostaten märkt med?

Finns sommar och vintertermostater och ett gäng därimellan...

Jag körde, tror jag, med värsta vintertermostaten i min förra ZJ för att få något som svagt påminde om värme vintertid-

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är vinter termostat enligt auto experten dom tar från hansen och detta var den varmare modellen, jag kollade innan jag monterade o det var rätt märkning (grad tal) på den kommer dock inte ihåg :) exakt, detta är mycket enerverande :( 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har de kanske låst slirkopplingen till fläkten istället för att bytt den så den kyler max hela tiden?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta tag i fläkten med motorn avstängd, prova snurra den.
Går den runt med lite motstånd så är den öppen och ska fungera som det är tänkt, dvs den låser när det blir tillräckligt varmt

Är den nästan omöjlig att snurra för hand så är den låst och går med max kylning hela tiden.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0