• Announcements

• MickeAdmin

Vi behöver DIN hjälp att fylla träffkalendern!   05/14/2016

Att ha koll på alla träffar runt om i vårt avlånga land kan vara svårt, om inte omöjligt. Därför behöver vi DIN hjälp med att uppdatera träffkalendern! Posta gärna Era trips i "träff-forumet" så uppdaterar en administratör kalendern med informationen. Have fun out there! :-)
Sign in to follow this  
Followers 0
nordström

Motor tempratur ?

11 posts in this topic

Hej jeep vänner har lite tankar / frågor angående min jeeps motor Temp (xj 1995 4.0).jag upplever att bilen går ljummen orimligt länge innan motor Temp stiger kör ca 30-40 min innan temp kommer upp i 90 grader går fort upp till strax över strecket mellan 40 o 100 för att sedan stanna där länge. Upplever att tempmätarn stämmer då luften i utblåset e ljummen när mätaren visar det o mycket varm när mätaren visar det. Har bytt termostat 2ggr o sköljt ur systemet lite halvhjärtat med 4 stora kannor vatten. O det e inte termostaten som står öppen då övre slangen e rätt värm vid termostathuset för att sen svalna av mot kylaren o undre kylarslangen knappt e ljummen. Har mätt slangarna in o ut ur kupén till ca 60 grader in o 50 grader ut. När jag kört bilen hårt o pinat den går tempen upp till 100 men då börjar bilen gå piss. Har nu utvecklat en teori men behöver input från er andra eller andra bra ider eller tankar. Min teori följer nedan, någon stans i kylsystemet är det stopp som fan vilket gör att delar av motorn blir skit varm o resten normal varm vilket gör att främre Temp givaren tror att motorn e 100 grader men motorn e i själva verket mycket varmare vilket gör bränsle luft blandning mm till skit.

ber som vanligt om ursäkt för alla stavfel mm

kom gärna med input känner att min teori e jävligt långsökt o behöver hjälp 

Edited by nordström
0

Tja

Jag har inte mätt tempen.. men noterar att min 5.9:a går länge innan den stiger upp till att fläkten drar igång. Håller sig sedan uppe en bra stund men kyler ändå ner till ok nivå så att jag inte behöver bekymra mig. V8:orna drar igång fläkten rätt seeeent vad jag har hört.

Så du har nog inget större bekymmer ;)

/NF

0

Bör kanske påpeka att jag haft en liberty 3,7 2002 en grand 96 4.0 en grand 5.2 98 en xj 92 4.0 en xj 4.0 98 o nu denna o värmen e absolut markant sämre / konstigare än alla andra :(  o att denna bil e svansk såld med heavy duty kylsystemet. Tycker förövrigt att värmen brukar va sjukt bra i dom xj jag haft typ så man nästan bränner sig på luften :) vid utblåset. Blir dock lite avis på din 5.9 har alltid velat ha en går rätt bra va ?

0

Kanske en bakspolning av systemet? Kanske står om det i alla verkstadsmanualer här (LÄNK) men själv har jag läst den för just 1999 års modell (kapitel 7a). Jag bakspolade min farbrors 99a och det var en del skräp som kom ut. Hans bil gav ingen direkt värme i kupén trots att motorn låg på rätt temp. Finns även videor på Youtube. Kom ihåg att inte spola med för högt tryck eftersom det kan skada systemet!

Innan jag bakspolade systemet provade jag Rislone Radiator 10 Minutes Flush. Tror det gjorde skillnad men svårt att vet vad som var bäst eller om båda tillsammans var bäst.

Efter att jag kört rengöring och bakspolning kom värmen i kupén tillbaka. Motorn når arbetstemperatur på kanske 4-7 min nu på hösten, har inte mätt tiden men tycker den går upp i temp rätt snabbt.

Edited by AnAnSwe
0

15 timmar sedan, nordström said:

Blir dock lite avis på din 5.9 har alltid velat ha en går rätt bra va ?

Ja den går fint :D
Men jag har iofs inte ägt den länge och nu står den inne för en del fix, inför våren. 
Grymma motorer. 
Kollade efter en 5,2a länge (då dessa är långt vanligare) men insåg efter ett tag att jag skulle sitta där å glooo efter 5.9:or ändå med tiden.. Så jag väntade in rätt läge på en till rätt pris. 

Jag tror också på en flush av systemet. Kan göras på alla möjliga sätt och vis, både med och utan att motorn är igång. På tuben finns mycket att se. Olika metoder kanske lockar olika mycket att genomföra. Jag har nyss bytt vattenpumpen på min och insåg på riktigt hur mycket skit som kan finnas i kylet :/ Blir en flush av min också till sommaren. Är glad för det jag fått ut i och med tömning av systemet. 

0

En fråga när man spolar systemet? Hur gör ni andra med vattnet? Man ska ju helst inte ha kranvatten i kylaren eftersom det påstås att kalk, mineraler och annat kan fälla ut med tiden. Men samtidigt både billigare och enklare än att spola med batterivatten/dest.vatten.

Fick också ut en del skräp ur systemet. Absolut värt att testas.

0

Är inte kranvatten till stor del avkalkat nuförtiden? Förr blev ju kranar och vaskar helt vita, iaf här nere i Skåne. Men för 10-15 år sedan började kommunernas vattenbolag avkalka centralt med el/ultra/ljud/ljusteknik (?:rolleyes:). Tom Zoegas här nere fick byta recept på Skånerosten för att passa till nya vattenkvaliten. Kanske en vandringssägen?

Edited by Jonte_malmö
0

Tjena jeepers här följer en halvtids uppdatering av projekt inre motor rengöring. Har gjort följande tog bort termostaten fyllde i 4st flaskor kylar rengöring 1 kändes lite fjantigt körde Bettan på tomgång i ca 30 min lossade sedan nedre kylslagen lyckades givetvis bränna typ hela underarmen så den va ljus rosa hela torsdags kvällen :). Lossade resterande slangar i kylsystemet släpade fram min kärcher k5 med renslang o tryckte in i motorn o sprutade hejvilt. Spolade värme paket fram o baklänges samma med kylare expansions kärl mm det rann ut en rostfärgad sopp liknande sörja fy fan va det kan inte ha varit lätt för Bettan att pumpa runt kylvatten ( potatis o purjolöks soppa konsistens ) har dock inte kunnat fylla upp systemet än då jag givet vis va tvungen att ha sönder värme kranen som sitter vid torpedväggen svart fyrvägskorsning i plast ganska spröd av ålder. kände när jag skulle lossa slangen att det skulle gå åt skogen men envis (dum) som man e fortsätter jag ändå har beställt ny kommer på måndag uppdater när det skett några framsteg. 

0

Tror med det är en rekomendation från förr då det inte var så noga och det kunde va nästan vadsomhelst i vattnet.
Eller för dom som har egna brunnar där det kan vara mycket järn eller annat, mitt eget måste jag ta genom ett kalkfilter annars ärgar kopplingarna på rören bort..
Men på mitt förra jobb så använde vi vanligt kranvatten när vi bytte kylarvätska på lastbilarna och maskinerna där och det gick hur bra som helst.
Enda stället som vi använde destillerat vatten till var batterierna.

Men när jag bytte kylarvätska på min ZJ så tömde jag ut den gamla bruna glykolen.
Fyllde på med vanligt kranvatten + kylsystemsrengörning, lät den stå på tomgång tills termostaten öppnade.
Stängde av efter ca 15min, tömde ut vattnet/glykolen/skräpet som ville ut.
Fyllde på med kranvatten igen och lät den stå likalänge igen innan jag stängde av den och tömde ut det.
Samma sak en 3:e gång.
Tömde det och fyllde på med destillerat vatten och gjorde samma sak igen.
Sen fyllde jag på med ny glykol blandat med destillerat vatten (hade köpt en 20liters dunk så jag hade mycket av det)
Efter det var gjort fick man hålla koll på vilken fryspunkt glykolen hade eftersom där var någon liter vatten kvar i motorn när glykolen fylldes på.
Men efter jag har justerat till det så har jag inte behövt bry mig mer, glykolen är fortfarande lika blå nu som den var när jag var klar med bytet.

2

Det där med kranvatten låter vettigt. Tack för svaren.

Nordström, ser fram emot att höra resultatet av din rengöring när du är klar.

Edited by AnAnSwe
0