Krös

Hjullager/fördelningslåda

9 posts in this topic

Ny in i jeep världen, förhoppningsvis!

ska eventuellt köpa en här i dagarna, men den är trött i hjullagret bak, ägaren hade fått nerslag på besiktningen för 2 år sen, men har kört vidare med den, märktes i kurvtagning att det lät där bak när jag provkörde den. 

Hur svårt är det att byta hjullagren bak?

Den har stått dom senaste månaderna, så 4hjulsdriften strulade lite, part time gick i utan problem, men full time gick inte i, inte enligt lamporna iaf. 4låg gick i tillslut men sen fick vi knappt ur den, dock har den inte använts alls dom senaste åren. 

Är det bara motion som behövs, att man kör den och byter lägen lite offta, eller är det slut?

tacksam för svar😁

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det behövs motion i reglagen, men att få i och ur dom kräver ett bestämt ryck/tryck i spaken samt fordonet i rörelse och helst med lådan i neutral även om reglagen är i gott skick.

Mekanismen går att komma åt underifrån ganska enkelt, spraya alla bussningar och leder med krypsmörjmedel och ryck i spaken så lear det upp sej.

Hjullagret är jag lite osäker på hur den sitter i axeln i den bilen, antingen är den pressad på axeln eller pressad i axelhuset, metoden att byta är lite olika men inte allt för krånglig, men tidsödande då en hel del behöver skruvas loss.

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan vara värt att kolla att det ordentligt med olja i fördelningslådan också. Lika bra att byta den när man ändå är där under om man inte vet när den byttes sist, tar obetydligt längre tid. 

Ang. bakre hjulager, är det en dana 35 axel? I så falk sitter de pressade i axelhuset. Inte så svårt att byta, finns många videos på Youtube på hur man gör. Man behöver i princip en slädhammare för att få ut det gamla lagret och en hylsa eller rörbit för att banka in det nya. Det tråkiga är om det dåliga lagret har ätit sig in i drivaxeln, då måste den bytas. Kostar en ganska stor slant. 

1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-08-03 at 22:30, klenis said:

Det behövs motion i reglagen, men att få i och ur dom kräver ett bestämt ryck/tryck i spaken samt fordonet i rörelse och helst med lådan i neutral även om reglagen är i gott skick.

Mekanismen går att komma åt underifrån ganska enkelt, spraya alla bussningar och leder med krypsmörjmedel och ryck i spaken så lear det upp sej.

Hjullagret är jag lite osäker på hur den sitter i axeln i den bilen, antingen är den pressad på axeln eller pressad i axelhuset, metoden att byta är lite olika men inte allt för krånglig, men tidsödande då en hel del behöver skruvas loss.

Okej, då är det motion och wd40 som får följa med ut under bilen, skönt att höra att det troligtvis är det som behövs, så inte steg 1 är att riva allt i molekyler🙈

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan, Vizual54 said:

Kan vara värt att kolla att det ordentligt med olja i fördelningslådan också. Lika bra att byta den när man ändå är där under om man inte vet när den byttes sist, tar obetydligt längre tid. 

Ang. bakre hjulager, är det en dana 35 axel? I så falk sitter de pressade i axelhuset. Inte så svårt att byta, finns många videos på Youtube på hur man gör. Man behöver i princip en slädhammare för att få ut det gamla lagret och en hylsa eller rörbit för att banka in det nya. Det tråkiga är om det dåliga lagret har ätit sig in i drivaxeln, då måste den bytas. Kostar en ganska stor slant. 

Hur kollar jag det då? Eller det är väl som sagt lika bra att byta ändå. Men hur mycket ska det vara där i? Och vilken sorts olja? Följde inte med någon instruktionsbok tyvärr så allt lär googlas, eller frågas om här😁 

 

Okej, hur vet jag vad det är för axel? Som sagt jag är ny med jeep så kunskaperna om den är inte stora🙈 Men om den ätit sig in, hur ser man det? Många frågor.. 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oljan i F-lådan är vanlig ATF.

Noterbart är att lagren bak glappar rätt rejält axiellt även om de är fräscha, tror jag kunde rycka bakhjulen ett par MM in/ut på min ZJ utan att det i övrigt var några missljud eller anmärkningar på besiktningen.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! 

Här kommer ett riktigt sent svar:lol:

Jag har fortfarande inte gjort någonting pt bilen, inte kört den så mycket heller för den delen, mycket annat som kommit i mellan. 

Men men, åter till hjullagret.

Hissade upp bilen idag och konstaterade att den går att dra bakhjulen in och ut några millimeter, men inte vicka dom så att säga. 

Hur vet jag om det är ok med lagren? Måste jag ta isär allt och kolla, eller kan man veta att det är ok så länge det bara går att dra in och ut så att säga?

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är troligen som det ska vara, se mitt svar ovan.

Låter det illa under körning så är det slitet, annars inte.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det hörs ingenting så då antar jag det är friskt!:D

 

Det största problemet kanske var att förra ägaren hade otur med besiktningsman, som inte visste att det är ok med axiellt glapp så att säga. 

Tack för svar!

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now