Thed

Frostplugg till Elfel

8 posts in this topic

Hej.
WJ -99a grand cherokee  
För en tid sedan började det forsa vatten ut på grenröret någonstans vid torpedväggen.
Jag Lämnade in på verkstad.

De säger en frostplugg är åtgärdad.



När jag hämtade bilen var den helt urladdad så mätarna stod och tickade vid tändningen.
Starthjälp åtgärdades, den blev plötsligt lite svår att starta.
Verkstaden sa att den nu var djupt urladdad  i sin cykeln så skulle bilen
gå dåligt berodde det på den (dvs styrsystemet för bränsleblandning etc motorgång)


Sen körde jag direkt ca 10 mil "för att ladda"  landsväg.
Märkte dock att jag skulle flasha med helljusen så började abs-lampan lysa.
Tror också det kom något ljud ur stereon, som om ett strömfel fanns.

Jag körde då utan AC, och lät bilstereon kopplas ur från fronten.


Parkerar och nu efter knappt 1 dag är bilen urladdad igen. 

1. Samband? Kan generatorn skadats av vattnet? 
2. Annat tänka på med kylaren,slangar och vatten-problem?

Edited by Thed
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generatorn kan du glömma, såvida den inte legat helt under vatten.

 

Var någonstans "forsade" det vatten?

Om det verkligen forsade = sprutade, vatten på Höger sida av motorn kan det misstänkas att databoxen blivit fuktskadad, verkar vara ett vanligare problem på WJ än XJ och ZJ.

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Jeep/JEEP-GRAND-CHEROKEE/1999_2004/Demonteringsobjekt/Demonteringsobjekt-(endast-delf%C3%B6rs%C3%A4ljning)/Alla/ID-31790566/#

Annat att tänka på är att tidiga årsmodeller av WJ är känsliga för överhettning av motorn, speciellt de med frontbåge och extraljus. Har för mig att det är de bakre cylindrarna som drabbas med kylarvätske eller kompressionsläckage som följd.

 

Är du felsökningskunnig kan du mäta vilken elkrets som drar ström om du har tillgång till en multimeter med utbytbar säkring.

 

Edited by Iznogoud
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Man såg endast hur vatten läckte ner på marken, det kom enligt mig från motorns baksida.
Där det knappt finns  utrymme att kika in, mot torpedväggen.
Det kom inte på någon "sida"

Tack för guiden.
Får ta mig tid och mäta på det där.
 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sen tanke, kolla så att verkstaden inte glömt återmontera någon jordkabel under sitt arbete med frostpluggen.

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bump!
För att summera denna konstiga motor som läcker:



1.   
[2017-Q2 ]
Bilverkstad specialiserad på amerikanska bilar åtgärdade en sk frostplugg.  
Någonting dom bökade med på motorns baksida.   Fyllt på glykol och sen gick den flera hundra mil.



2. 
[ 2017-Q3  ]
Efter en längre tid började det läcka igen. 
Alltså mängder, och då hade jag inget annat val än att lämna in den på en annan allmän bilverkstad
i annan ort.

Mekanikern tyckte det rann om hela vattenpumpen, och när vi stod där framför huven och lös så var det förvisso blött där.
Så den byttes. Det verkade hjälpa och ny vätska laddad i systemet.
Körde flera hundra mil igen


3.
 [  2017 /18  ]
Vattnet gick igen -  i vintern  ! 
Nästan ute i ingenstans så där fick jag lämna bilen på en tredje verkstad.

Och här konstateras det tråkiga läget =   Den läcker fortfarande och det är någonstans mellan motor- växellåda.

Dvs det finns ingen bilverkstad i världen som anser det ekonomiskt.
Då man måste demontera ner stora delar av transmission, fördelning etc  för att komma åt skiten. 
Då springer det ju iväg timmar som snart motsvarar bilens värde


Dom försökte med ett quick-fix att täta kylarsystemet med sk pasta.
Och det gick ju ett tag


Jag förstår inte varför det finns ett HÅL , i motorns kylsystem på en sådan oåtkomlig plats.
Vad ska man göra? 

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var du på första verkstaden hela tiden och såg vad dom gjorde?
För om du bara lämnade och hämtade den så blåste dom antagligen dig och använde samma "lösning" som sista stället.
(har inte höga tankar om verkstäder som ska vara specialiserade, oftast klåpare allihop..)

Alla motorer har frostpluggar på motorns baksida så det är inget med just jeep.
Vilket är bäst? en frostplugg som skjuts ut om kylarvätskan är för klent blandad eller ett spräckt block pga att vattnet inte kan expandera?

Du kan göra 2 saker.
1: Felsöka och verkligen kolla så att det är från frostpluggen vattnet läcker, sen ta ner lådan och byta den.
Då ser du även om du har blivit blåst, är den bytt så borde den vara mässingsfärgad utan för mycket missfärgning, är den orginal så ser du inte vilken färg den ska ha och antagligen har den ett hål i sig med.

2: sälja den om du har tröttnat

Låt inte verkstaden bestämma om det är värt det eller inte (något som inte är värt det enligt verkstaden är för att dom INTE vill göra det)
Det är upp till dig att bestämma om du tycker det eller inte.

Det tar lika lång tid att plocka ner lådan som det gör på vilken annan bakhjulsdriven bil som helst så det där med timmar som springer iväg köper jag inte.
När den är ur vägen så tar det knappt 3 minuter att byta pluggen och sen sätter man ihop allt igen vilket knappt borde ta en hel arbetsdag.
Där är bara 10-12 extra skruvar att plocka bort på en bil med 4x4 pga fördelningslådan och främre kardanen än det är på en utan, vill dom inte det så är det ingen verkstad du ens borde lämna in en skateboard på..

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Pierre_r said:

Var du på första verkstaden hela tiden och såg vad dom gjorde?
För om du bara lämnade och hämtade den så blåste dom antagligen dig och använde samma "lösning" som sista stället.
(har inte höga tankar om verkstäder som ska vara specialiserade, oftast klåpare allihop..)

Det tar lika lång tid att plocka ner lådan som det gör på vilken annan bakhjulsdriven bil som helst så det där med timmar som springer iväg köper jag inte.
När den är ur vägen så tar det knappt 3 minuter att byta pluggen och sen sätter man ihop allt igen vilket knappt borde ta en hel arbetsdag.
Där är bara 10-12 extra skruvar att plocka bort på en bil med 4x4 pga fördelningslådan och främre kardanen än det är på en utan, vill dom inte det så är det ingen verkstad du ens borde lämna in en skateboard på..



Hej! 
Jag var nog otydlig  och ska försöka summera igen:


A) Motor antagligen gått varm sommaren. 2017
Kylarvattnet forsade ut på säkert några få minuter i flera stora strilar
från torpedväggen ca.


Verkstad 1  =   byte Frostplugg / reparation

Det var länge sen, jag har säkert kvittot hemma på arbetsordern men det är möjligt dom gjort någon
fusklagning. Jag tror dock inte läckaget stoppades med någon Pasta. Och den höll ju sedan en lång tid men det är inte möjligt då jag givetvis
fick lämna bilen pga eget arbete.


B )
Byte vattenpump.
Dyrt.
Fick här se den gamla + att röret hade varit dåligt skick vilket krävde massa gängning /åtgärder
för att ny tät skarv på ledningarna.  Något mer trovärdig mekaniker pga bekantskapskretsar samt hur han förklarade att
det tog tid laga röret. 

C )
Kanske 500, 1000 mil efter händelse A  började det forsa ut igen vid torpedvägg.
Krävdes verkstadsbesök i bushen där man prövade med pasta-cementet och sa att det skulle bli för dyrt
för dom iaf, att ockupera lyften sålänge för att riva ner växellåda mm.



* Det höll ju dock - flera hundra mil och månader mellan alla dessa tillfällen.

* Bilen är inte tät dock, det småläcker och jag fyller på ofta 

* nu ska ni få höra, vad som hänt denna sommar (1 år efter  de stora reparationerna)
Att bilen kan gå 10 mil utan problem, men när den stängs av och parkeras läcker det mera!

Alltså fungerar det trycksatt, men när pumpen är av och vattnet skall "rinna tillbaka" rinner det ut litervis.
Ibland (!)
Ibland inte så det här kommer och går, jätte konstigt finns ingen kontinuitet i det.



Pierre:

Jag saknar resurser känns det som spontant - dvs plats att vara på då man får försöka
hiva upp den lite på pallbockar, krypa på marken och riva ner låda mm  känns sådär lagom spännande.
Dessutom måste man ha en plats man får stanna på en längre tid .... 

Hmm 



 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har bytt motor i en WJ en gång. Det var helt fö*j****gt. På gränsen till omöjligt, skulle jag säga. På millimetern att man fick dit verktygen för att dela på motor och låda. Trots att bilen är så stor så är det extremt trångt att komma åt på många ställen. Hela drivlinan körs in komplett i karossen framifrån när bilen byggs, utan en tanke på att det senare ska gå att dela på motor och låda för reparationer. 

Jag höll på i flera dagar. En duglig märkesverkstadsmekaniker jobbar naturligtvis snabbare, men är det en ung kille har han troligen aldrig gjort just detta jobb på en så gammal bil och iom det tar det ändå ganska lång tid. 

Kan du inte fixa bilen själv är det bara att sälja iväg den till nån Jeepentusiast som har det rätta psyket för att klara detta ingrepp. Ett starkt psyke rekommenderas nämligen. 

 

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now