• Announcements

• MickeAdmin

Vi behöver DIN hjälp att fylla träffkalendern!   05/14/2016

Att ha koll på alla träffar runt om i vårt avlånga land kan vara svårt, om inte omöjligt. Därför behöver vi DIN hjälp med att uppdatera träffkalendern! Posta gärna Era trips i "träff-forumet" så uppdaterar en administratör kalendern med informationen. Have fun out there! :-)
Vizual54

Glapp i främre utaxel i fördelningslådan

6 posts in this topic

Monterade bort främre drivaxeln igår för att byta knutkors. Upptäckte att jag har läckage från fördelningslådan som verkar komma från yoken som framaxeln fäster i. Är förmodligen packningen under den bult som håller yoken som gett sig. 

Men till min fråga, började snurra och rycka i yoken och upptäckte att jag har ett litet glapp i den, sidlänges. Väldigt lite men man kan höra och se att det glappar lite. Är det dags att riva lådan och byta lager eller är det normalt? Ska det vara helt tight? Kan inte känna något glapp på den bakre slip yoken. 

Har ett lite malande ljud som kan höras i 30-50 km/h i 2wd som jag inte har lyckats lokalisera. Funderar på om det kan vara från lagren till främre utaxel. Verkar inte vara kedjan i alla fall då det skulle höras tydligt nu när det går att snurra på främre yoken. 

Lådan är för övrigt en np242

Edited by Vizual54
0

Jag fick byta i min 242 låda, men jag köpte ett komplett lager och packningar kit och bytte allt.

Men jag vill minnas att det var just det lagret du nämner som var glappt. Det är troligast att det är där i från du hör vinet, då den snurrar med utan belastning. Blir det tystare i 4wd läget?

//John

0

Jo det blir nog att köpa ett renoveringskit samt eventuellt att byta kedjan. Har inte riktigt bestämt mig. 

Körde du med packningar då istället för RTV?

0

Ok, var det möjligtvis Crowns kit 242L/242E-MASKIT? Det är nämligen det som American Racing har men det framgår inte vad exakt som ingår i kittet. Hittar inte så mycket information på interwebben om det heller. 

0

Är det ett masterkit så ska det vara komplett, mer än man ids byta.

//John

0