Theo

E85-konvertering av 4L "High Output" I6

90 posts in this topic

Trodde det ryska alternativet var framtiden istället för den amerikanska DDR integritetssvampen?

0

Tillbaka till E85-konverteringen ;)

Kikade lite flöden på V8orna i ZJ, både 5.2an och 5.9an delar spridarstorlek med 4.0L sexan.
Teoretiskt borde konverteringen funka där också, alltså med spridare från Saab 9000 2.3T.

Någon med ZJ och V8 som känner sig manad att prova så vi andra fegisar (eller V8-vägrare) vet om det funkar lika bra som på sexan?

0

Har 3 V8 or på gården just nu B) ( säg inget till Lars  )

Så fixa spridare du, du som har så lätt att få tag på dom... :lol:

1

14 minuter sedan, Iznogoud said:

Har 3 V8 or på gården just nu B) ( säg inget till Lars  )

Så fixa spridare du, du som har så lätt att få tag på dom... :lol:

:D

0

Inte jag! Men jag undrar om det är bättre att byta spridare än att sätta dit en ställbar bränsletrycksregulator som jag läst om i annan tråd? Jag har en YJ från 94 med "high output" 4 l 6:an

Edited by jai134
0

Med större spridare ökas inte belastningen på pumpen mm såsom en BTR gör.

Du får också troligen en större mängd bränsle insprutat per cykel jämfört med ökat tryck.

0

Ok. Jag fattar. Kan det vara en ide att göra både och, så man kan optimera tillförseln av bränsle?

0

Spridare inhandlade iallafall. 4 på tradera och 2 på Laga. Blir kul att se vad som händer :-)

0

Coolt, ska oxå börja söka spridare. =)

0

Jag har hört tre saker som man ska vara medveten om med en konverterad bil.

De blir svårstartade, de går varmt och de käkar tändstift.

Vad jag har förstått är det när det blir kallt, alltså vintertemperaturer, som det blir lite besvärligt att starta. Gäller det även sommarvarma dagar?

Att de går varmt, kan det innebära att man "bränner" motorn om man kör i skogen på lågväxel ett tag?

Att de käkar tändstift tänker jag hänger ihop med att det är mer syre i etanol än bensin. Kan man ha andra tändstift eller göra något annat åt det,

0

Tändstifts problemet fixar man med nya som pallar mer värme ev att man kanske får ställa om tändningen lite (om det går)

Lambdan, borde varna om det går för varmt motorlampa tänds?

1

Vad man hör och vad man upplever är helt olika saker.

Hade jag lyssnat på dom som "visste" allt om E85 konverteringar hade jag aldrig vågat konvertera då precis allt som har med motorn att göra skulle gå sönder.

Det enda påtagliga och verkliga problemet jag någonsin upplevde var att bränslefiltret sattes igen då etanolen städade bort alla avlagringar bensinen lämnat efter sig, i övrigt inga problem som inte var förväntade från start såsom startsvårigheter vid kyla.

Etanolen har en lägre förbränningstemperatur så varför skulle stiften gå varma och slitas?

Metanol däremot är rena döden för en konverterad bensinmotor, dina källor har inte blandat ihop begreppen?

Fråga de som hävdar en massa risker med etanolkonvertering, eller biltemaoljebrukare, hur många motorer de kan räkna upp som havererat p.g.a etanolen eller biltemaoljan.

Och då talar vi om verifierbara haverier där andra tänkbara problem har uteslutits.

2

Ska hämta spridarna på posten nu. Ska försöka hinna få dit dem i helgen. Spännade :-)

0

Jag kom att tänka på en grej. Jag funderade på om jag behöver rengöra de spridare jag fått och har surfat runt lite. Sedan slog det mig att om etanolen löser upp skit kanske den löser upp skit i spridarna också. Om jag ser till att byta soppafilter ett par ggr inom de närmaste 100-200 milen, kanske redan efter 50 som någon skrev, borde jag inte kleta ner dem mer iallafall? Vad tror ni?

0

On 2018-05-16 at 14:26, Iznogoud said:

Det enda påtagliga och verkliga problemet jag någonsin upplevde var att bränslefiltret sattes igen då etanolen städade bort alla avlagringar bensinen lämnat efter sig, i övrigt inga problem som inte var förväntade från start såsom startsvårigheter vid kyla.

Jag är nyfiken då jag får uppfattningen att du har konverterat men inte kör på E85 nu. Varför inte, om jag uppfattat det rätt förstås? Jag kan bara se vinster, först och främst miljö och också nu då bf95 kostar över 16 kronor, ekonomi på leksaksbilen.

0

Har konverterat volvobilar tidigare vilka är sålda allihopa.

Var med på bild i tidningen 4WD med en valpwillys jag körde på E85 för något År sedan.

0

Kan jag byta spridarna när jag har en blandning på ungefär 70 % E85 och 30 % BF95 i tanken eller ska jag vänta tills jag kört upp soppan? Det rör sig om 35-40 mil. Jag hade missat posten från bowerner om att blandtankning är det som påverkar motorn mest negativt. Jag tänker på att det står högre upp i denna tråd att det inte är bra om den går för fett heller.

0

Späd ut så mycket det går och byt sedan, PCM´n justerar vad den kan utifrån signalen från lambdan.

BF95 har >10% E85 i sig också så andelen bensin är egentligen mindre än din gissning.

1

Nu sitter spridarna där. Har varit ute en kortare sväng och motorn går silkeslent med bra drag. Härligt! Det är inte bara E85 i tanken men det kan inte vara många liter bf95 kvar nu. Det blir intressant om ett par tankningar när det garanterat bara är E85 i. Jag behöver få tag i ett bränslefilter till helgen men jag hoppas det inte ska ta så lång tid att få hem. Skoj.

1

Har kört E85 på en Volvo 945LTT 1996 automat, tyckte den blev lite svårstartad när det var kallt men helt normal över 10+. Bytte till större turbo från V70 T5, ställbar wastegate, 3" downpipe, grövre avgas, öppet luftfilter, 3" LMM, bryggat spridarmotstånd, spridare från en V70 T5, siliconslangar till intercoolern, bränslechip och uppspänd BTR. Det var ju för att få mer hästar främst som jag körde på E85, samt mer kylning i kolvarna enligt rykten. Riktigt bonnatrim, kostade inget då delarna kom från skroten förutom chipet för ca 1200. Gick som en skållad iller, drog nyare Audis, BMW:s och Volvo turbos. Körde samma recept på två stycken 945LTT, den första rasade automatlådan på (i Danmark så jag knappt tog mig hem), den andra sköt jag toppen på när jag drog på motorvägen mot en Audi S4 som var lite för snabb:lol:

0

Jag undrar en sak för jag tycker inte det luktar ren etanol. Jag har också ett skrammel på låga varv som påminner om nåt jag hört tidigare. Kanske en lös exupventil på nån gammal MC jag haft. Kan det vara så att lukt och skrammel beror på trött katalysator?

0

Hur ska etanolavgaser lukta?

Det luktar annorlunda mot bensin, men inte etanol direkt.

0

De kör med etanol i vissa bussar här i stan och det är en ganska typisk lukt. Lite surt, typ. Nåja, är katen hel är ju jag bara glad.

0