Theo

E85-konvertering av 4L "High Output" I6

55 posts in this topic

Mors!

Etanolkonverterade för någon timme sedan min XJ -91 med 4L "High Output" sexan genom spridarbyte.

Dom nya spridarna kommer från en Saab 9000 Turbo och kallas bland volvoraggare och annat löst folk för "Röda Saabspridare" och är väldigt lätta att få tag på.
Originalspridarna på High Output-sexan flödar original 246cc vid 3 bar och de nya ca 350cc vid 3 bar. Valde medvetet lite större spridare än vad som egentligen behövs eftersom jag provat att blandtanka XJn och kunde utan problem blandanka 70% E85 innan motorn började gå märkbart sämre. Antar därför att styrsystemet kan kompensera ungefär lika mycket åt båda håll och större spridare kommer komma väl tillhands under vinterhalvåret med alla väldigt kalla kallstarter. Pris och lättillgängliga delar var en annan faktor. Dessa spridare så gott som dräller det av.

Har inte provkört mer än någon mil än så länge, men maskinen är som förbytt. Helt otrolig skillnad. Kan ju delvis bero på att dom gamla spridare var ordentligt svarta och geggiga vid munstycket när jag plockade ur dom. Kan delvis också bero på att Saabspridarna har 4 hål i spridarmunstycket jämfört med 1 hål på XJ-spridarna. Bidrar säkerligen till bättre fördelning av soppan.

Bosch-nummer: 0 280 150 431
Sitter i bil: Alla Saab 9000 2.3 Turbo
Cirkapris: Runt en femhundring

Kommer följa upp detta med bränsleförbrukning etc, men som det är nu så rekommenderas konvertering varmt :)
Lättmeckat och tog under en timme att genomföra från början till slut. Se till att ha kört mer eller mindre soppatorsk och ha en 10-20L dunk med E85 redo att tanka bilen med efter spridarbytet är gjort. Annars kommer du nog inte så långt :P.

Räknat med dagens bensinpris kontra E85-pris och förväntad förbrukning så kommer jag "tjäna" ca 1kr milen på konverteringen.
Konverterar väl mest bara för att jag kan, så besparingen är inte min största motivering.

Edited by Theo
4

XJn startade imorse som om det bara var bensin i tanken efter att ha stått hela natten. 3C utomhus vid startförsöket. Gick att köra iväg direkt och märkte ingen skillnad alls motför bensindrift. :) 

1

Hmm så med ledning av din kommentar om kört tomt innan antar jag att den inte kommer gå så bra med bensin efter? 

Har för mig E85 inte alltid finns därför jag undrar.. Intressant dock och ska kontrollera hur det ser ut efter mina normala stråk med tillgänglighet.

0

E85 finns så gott som alltid på de större stationerna, så tillgången är inget problem.

Körde konverterat redan för typ 10-15År sedan, och även då var tillgången rätt god.

0

kringgick inte mackarna lagkravet genom att sälja grillkol istället för E85 som förnyelsebart bränsle ( gengas )?

Kika efter en Blå slang när du tankar nästa gång, tror merparten av mackarna häromkring i människobyn säljer E85.

0

5 hours ago, Iznogoud said:

kringgick inte mackarna lagkravet genom att sälja grillkol istället för E85 som förnyelsebart bränsle ( gengas )?

Kika efter en Blå slang när du tankar nästa gång, tror merparten av mackarna häromkring i människobyn säljer E85.

Gengasdrift hade ju varit riktigt schysst att få till... elda på spillet från vedeldningen :-P
Och ja läste att det hade varit väldigt uppfinningsrikt med vilket bränsle som räknades..
Nu är det väl många som säljer RME diesel istället.

Ooh googlade runt lite och helt plötsligt så kändes det här ännu mer aktuellt.
http://www.dn.se/ekonomi/energiskatten-slopas-pa-etanol-och-rapsbransle/

0

Med konverteringen ovan nämnd så blir XJn E85-driven på heltid, det är därför du måste köra mer eller mindre soppatorsk och ha en dunk E85 tillhands att tanka i efter konverteringen är klar. Med så stora spridare så kommer bilen gå otroligt fett och dåligt på bara bensin. Antagligen händer inte så mycket mer än att du dödar tändstift och katalysator efter någon mil, men är onödigt ändå. Vill du ha en "flexifuel" -bil så finns det inte så mycket annat att göra än att köpa ett piggybacksystem för konvertering, tex flextek, flexitune etc.

Mer eller mindre alla mackar i Gävleområdet och på väg till jobbet har E85, så det är inga problem för mig. Behöver inte leta efter en mack att tanka på. 

Den startade förresten idag igen som om den bara hade bensin i tanken. 3C ute vid starttillfället. Tvekade inte vid gaspådrag heller, utan kunde köra iväg som vanligt direkt :)

0

Återkommer med lite förbrukningssiffror. Har kört lite mer än 100 mil med XJn nu efter konverteringen, majoriteten stadskörning. Förbrukningen har hittills hamnat på 1.45L/milen på E85 och det får man väl klassa som godkänt med råge! Med tanke på att den drog ca 1.7L/milen på bensin förut med felkopplade vakumslangar och sprickor i grenröret så är jag väldigt nöjd. Ska byta bränslefilter nu bara, sen är jag i hamn med konverteringen.

Rekommenderas varmt! :)

1

Uppföljning på min alkoholist till XJ. Funkar fortfarande oförskämt bra och vid senaste besiktningen visade det sig att lambdavärdet ligger på 1.0. Sprutet orkar alltså reglera soppamängden utan problem trots förhållandevis stora spridare. Nu när temperaturen krupit ner mot nollan och runt där startar den fortfarande som om det bara var bensin i tanken. Går att köra iväg direkt och den tvekar inte en sekund vid gaspådrag trots att den varit kall. Nu när det skiljer nästan 4kr litern mellan E85 och BF95 kanske det är fler som vill haka på och testa etanolkonvertering.

Jag är toknöjd i alla fall :)

1

Klurade lite. Denna tråd skulle kanske passa bättre under Gemensamma delar, Motor & drivlina (här: http://www.jeepsweden.net/index.php?/forum/39-motor-amp-drivlina/ ) eftersom den även gäller Wrangler, ZJ och WJ. Alla modeller med gamla AMC-sexan och insprut.

Kanske ska göras "sticky" också för framtida eventuella prisdumpar på E85 som gör att efterfrågan ökar på en billig konvertering?
Admins/mods beslut, bara en tanke från min sida :)

1

Hej Theo. Det var intressant att läsa om din E85 konvertering. 

Jag skulle kunna tänka mig konvertera en 4,0 men är lite oroligt för hur mycket stryk bl.a. bränslepumpen tar av E85. Är pumpen billig och vanlig som reservdel? Hur lång tid tar ett pumpbyte?

Även flexifuel bilar rekommenderas en tank 95 var fjärde/femte tankning för att smörja bränslesystemet. Svårare med din konverteringssätt. Hur går det just nu med bilen?

0

Tror inte du behöver oroa dig för pumpen, har aldrig haft motor eller pumpproblem på de bilar jag etanolkonverterat ( ej Jeep ).

Enda problemet som troligen uppstår är att etanolen tvättar bort alla avlagringar från bensinen, som sedan sätter igen bränslefiltret. ( baserat på erfarenhet av förgasarbilars små, externa slangfilter ) Filterbyte bör göras efter några 100 Mil och kanske upprepas 1 gång till senare. Filtret är förmodlingen inte bytt på den här sidan millenniumet i alla fall om du har en XJ/ZJ... Även motoroljan bör bytas med liknande intervall i början. När motorn körts på E85 en tid kommer oljan se ut som ny även efter 1000Mil, om än med en rödaktig ton...

0

Hej Theo, hur går det med din E85-konverterade XJ? Funkar den fortfarande bra och hur har den gott i vinter när det varit minusgrader?

0

Mors! Körs fortfarande dagligen och har inte varit några problem på vintern heller. När det var runt -18C fick man hålla lite stödgas första 10 sekunderna för tomgång var obefintlig.

Konverterade maskinen enligt första posten, bytte bränslefilter två gånger (första vid 50 mil efter konverteringen, andra efter 150 mil efter konverteringen). Inga som helst problem annars. Tycker den går mjukare och har bra mycket mer botteneffekt nu, men det kan vara placebo också.

Känns extra bra nu när E85 ligger på under tian per liter och BF95 ligger på över 15kr litern.

För övrigt kört ca 1200 mil nu sen konverteringen utan problem. 

0

Pfftt... lätta att få tag på... Pyttsan! :P

Nu har jag varir runt på 2 skrotar och rotat under huven på alla sabla saabar som fanns där och fick tag på bara 4st  ...431 spridare + 5 okända från en Volvo T5 motor.

Jag som tänkte byta nu när tanken ändå är ökentorr och bensinpriset närmar sig 16Kr :svimmar:

0

7 timmar sedan, Iznogoud said:

Pfftt... lätta att få tag på... Pyttsan! :P

Nu har jag varir runt på 2 skrotar och rotat under huven på alla sabla saabar som fanns där och fick tag på bara 4st  ...431 spridare + 5 okända från en Volvo T5 motor.

Jag som tänkte byta nu när tanken ändå är ökentorr och bensinpriset närmar sig 16Kr :svimmar:

https://www.ebay.co.uk/itm/4-pcs-For-Siemens-Deka-80lb-850cc-Impedance-Injectors-FI114992-110324/122856488099?hash=item1c9ad13ca3:g:4fsAAOSwYVBZt0KP  ;)

0

Jag gav 200Kr för 4stycken, där ligger min experimentbudget :P

0

1 timma sedan, Iznogoud said:

Jag gav 200Kr för 4stycken, där ligger min experimentbudget :P

Hahahaha.. Jo, det är kanske lite mycket pengar bara för att testa lite. Hittade dom när jag häll på att kika efter lite Saab trim. Är sugen på att testa en kinaturbo..

0

Annars har jag en CAT turbo liggandes från en 16 liters motor...

0

Iznogoud: Har kanske några 431:or liggandes i garaget. Kan kolla under dagen.

Fick mina gratis av en kompis som hade en drös över. En annan kompis konverterade sin XJ med lika spridare och köpte sina på blocket för 300kr.
Skroten har jag faktiskt inte tänkt på när jag nämnde lättillgänglighet, tänkte mest på typ Blocket eller Facebookgrupper för hobby-trimmare ;)

0

3 timmar sedan, Iznogoud said:

Annars har jag en CAT turbo liggandes från en 16 liters motor...

Hahahahaha.. Då får det nog bli större spridare än 850.   :lol:

0

38 minuter sedan, Iznogoud said:

Facebook? :huh:

:lol: Muahahaha

0