Sign in to follow this  
Followers 0
Iznogoud

Airbag Grand Cherokee

6 posts in this topic

Airbaglampan tändes häromdagen och idag började jag felsöka.

Felkodsläsaren tar inte ens det systemet på min ZJ -96!?

Och inga felkoder kan blinkas ut via tändningslåset, eller ja, felkoder blinkas ut på motor men inte på airbagsystemet.

 

Övergick till att byta komponenter, först krocksensorerna bakom stötfångaren, sedan klockfjädern och sedan ett försök att byta airbagmodulen vid växelspaken. men se den hade jag inte varit smart nog att spara då -97an skrotades :angry: Eller så har den kommit bort i lagerhållningen då bilen mest var ett tomt skal vid skrotning...

Alla gula airbagkontakter har delats och satts ihop igen ifall de ärgat vilket är mycket vanligt, förutom den till passagerarairbagen som är oerhört väl dold bakom instrumentbrädan.

Lampan tänds fortfarande vid tillslagen tändning/start ( efter att först slockna en kort stund ), så något fel finns i systemet, men vad?

 

Vad är brukligt som felkälla på airbagsystemet på ZJ?

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

:blink: Efter att ha bytt så gott som allt inkl, låtit den stå strömlös över natten så lyste lampan likförban...

Monterade tillbaks allt som demonterats och övergick till att felsöka mitt gamla lambdaproblem och skulle provstarta, vilket inte gick :huh:

Motorn betedde sig precis som om batteriet dragits ur, fram med ett extra batteri och startkablar... Och samma sak :unsure: Nytt extra batteri och startkablar, samma sak :angry:

+ att det började lukta kabelbrand i bilen :o vaf..  Batteriet är ju bra 1 År gammalt, och airbagfelsökningen kan omöjligen ha dragit ur batteriet så mycket.

Börjar sniffa efter vart kabelbranden och hittar den ena av 2 jordkablar till batteriet lossad från polskon och den andra tydligt varm.

Fixar det och vips startade bilen igen efter lite gnuggande.

 

Ut och varmkör motor och lambdasond, backar in i garaget igen och börjar mäta kablar och bla bla bla *nedkortad historia* lossar/återmonterar kontakterna på PCM´n och vips har airbaglampan slocknat som den ska :blink::wacko: Får se om den fungerar normalt senare idag då jag ska till den stora människobyn...

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man fick ju vara glad halva sträckan i alla fall.

Lampan lyste direkt efter lunch igen, och hela vägen till människobyn. Stoppade på ett ställe och startade igen och då slocknade den igen!?

Stoppade igen, startade och då lyste den :blink: Sedan slocknade den under körning och var släckt resten av vägen hem trots ett stopp/start på vägen.  Spännande med teknik... Tur man inte har råd med en "ny" bil...

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja du, och värre kommer det att bli när dom bygger in ännu mera felkontroller i bilarna. Till slut så står bilarna på verkstad för reparation av systemen, inte av bilen. Redan nu så säger system mest att bilen fungerar, inte vad som är trasigt när den inte fungerar. OBD är inte för reparation utan bara för nått annat :) Köpte en Caddy i förra veckan som visade lite olika felkoder och sen slutade den att starta varm. Gjorde som man alltid gjort, ur med stiften i med nya och startar hur fint som helst. Böt termostatet och sänkte soppa förbrukningen med flera dl. Mätte upp syresensorn och den signalerar för lågt hela tiden, bara byta. Vissa krockkudde system tänder varningen av låg spänning. För att se sånt måste man ha ett instrument med minne och det har vi vanliga inte :( Den vanliga multimetern är för trög för att man ska kunna se spänningsfall. En analog är bättre.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok detta är ju inte en Jeep men vid felsökning kan man inte utgå från att en OBD ger rätt. Var ute hos Caddyn och böt spjällhuset och då började syresensorn signalera rätt. Det är många komponenter som samspelar och man får virifiera dom en efter en. Inte bara byta pryl efter pryl vilket är en vanlig åtgärd hos verkstäderna.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bumpar tråden då lampan tändes igen efter att ha varit släckt en längre tid.

Repeterade i stort samma steg som tidigare i tråden utan lycka, men då kontaktstyckena till airbagboxen melan sätena lossades och sattes fast igen slocknade lampan och har varit släckt sedan dess. Troligen ärg/glappkontakt där då lampan blinkat till och slocknat vid körning på dålig väg ibland.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0