• Announcements

• MickeAdmin

Vi behöver DIN hjälp att fylla träffkalendern!   05/14/2016

Att ha koll på alla träffar runt om i vårt avlånga land kan vara svårt, om inte omöjligt. Därför behöver vi DIN hjälp med att uppdatera träffkalendern! Posta gärna Era trips i "träff-forumet" så uppdaterar en administratör kalendern med informationen. Have fun out there! :-)
Sign in to follow this  
Followers 0
Torslund

Nytt mysko fel

34 posts in this topic

Böt luckan igår mellan skurarna. Och mätte lite idag. Ingen varvräknarpuls? Ingen puls från cps. Bort med den, verkar ha lagt av. OBD är jävla dynga, ger koder men nästan aldrig på rätt komponet. Hansen tar 1000kr för sensorn, beställde en från England, 250kr med flygfrakt.

0

Hur jävla dumma är amerikanska bilkonstruktörer? Sätta sensor på ett ställe där det är nästan omöjligt att komma åt. Dom skulle inte ens platsa som praktikanter hos Jaguar :)

Har ju flera jaggor och allt på dom är genomtänkt så det är bara att skruva så är det klart. Sen köpte Ford Jaguar och det vart lika omständigt att skruva som alla andra med amerikansk tekologi.

0

Kod 11 kan vara vev givaren i andra felkods tabeller, vilket det var på denna.

ABS var trasigt, kransen i småbitar, köpte ny från Drivledens Bildelar 199kr. Tog givaren från en XJ på bilskroten 0kr, ska inte vara samma enligt alla listor men fungerar hur bra som helst :)

Bara att åka och besiktiga.

0

Så du tycker det är trångt att byta vevaxelgivare på en zj med 4.0 motorn?
Köp en med 5.2:an och byt samma grej helst en av dom tidiga med EGR...
Det tar ca 4 timmar att bara komma fram till givaren uppifrån, om du inte vill plocka ner växellådan för att komma åt den enklare...
Du kommer inte kunna se den eller skruvarna till den utan du får "titta med fingrarna"
Vilket är riktigt spännande när man ska skruva dit den nya utan att tappa ner nått i sprängkåpan..

På min XJ tog det bara 30 min att byta den, var mycket enklare att komma åt underifrån när man släppte kardanen vid framaxlen och vek undan den.

Abs-krans spelar inte så stor roll var dom kommer ifrån, bara den passar och har samma antal "tänder" som den gamla så fungerar det

0

Om jag minns rätt tog det ca, 10 minuter att byta vevaxelgivaren på min ZJ med 4.0 motorn.

Ok att det är trångt och svårt att se ordentligt, men det är knappast värre än andra moderna bilkonstruktioner.

För att byta kupéfilter på någon Ford/Volvo med gemensam platta måste gaspedalen demonteras.

För att byta dieselfilter på Hyundai någonting... måste batteriet och PCM´n demonteras.

För att byta vevaxelgivare på Hyundai Santa Fe 2,4 måste kamremmen demonteras, vilket kräver kamaxelverktyg vilket knappast alla hemmapulare har.

För att byta bromsbelägg på Citroën C5 måste bromsoken bak delas med luftning mm som följd.

0

35 minuter sedan, Iznogoud said:

Om jag minns rätt tog det ca, 10 minuter att byta vevaxelgivaren på min ZJ med 4.0 motorn.

Ok att det är trångt och svårt att se ordentligt, men det är knappast värre än andra moderna bilkonstruktioner.

För att byta kupéfilter på någon Ford/Volvo med gemensam platta måste gaspedalen demonteras.

För att byta dieselfilter på Hyundai någonting... måste batteriet och PCM´n demonteras.

För att byta vevaxelgivare på Hyundai Santa Fe 2,4 måste kamremmen demonteras, vilket kräver kamaxelverktyg vilket knappast alla hemmapulare har.

För att byta bromsbelägg på Citroën C5 måste bromsoken bak delas med luftning mm som följd.

Kan nog slå hyundaien rätt bra.
Iveco nånting byggd som trailerdragare med extern remdriven luftkompressor.
Grattis du vann just en stötfångardemontering inkl främre rambalk som fö är svetsad i ramen...
Hade den inte haft kompressorn hade det gått på 5 min att ta upp det där det är tänkt....

0

Är nog en medveten strategi av biltillverkare att bygga in dyra reparationer. När en bil kommer neråt 30 40 tusen och en skitsak kostar 10-20 att laga så är andrahandsvärdet nära noll.

0