• Announcements

• MickeAdmin

Vi behöver DIN hjälp att fylla träffkalendern!   05/14/2016

Att ha koll på alla träffar runt om i vårt avlånga land kan vara svårt, om inte omöjligt. Därför behöver vi DIN hjälp med att uppdatera träffkalendern! Posta gärna Era trips i "träff-forumet" så uppdaterar en administratör kalendern med informationen. Have fun out there! :-)
Sign in to follow this  
Followers 0
Torslund

Nytt mysko fel

34 posts in this topic

Jeepen startar inte, ok sånt händer. Men när jag inte hittar orsaken blir jag ställd.

Allt ser ut att funka bortsett från att den inte startar.

Gnista finns, soppa finns. PCM kommunicerar, inga felkoder.

Alltså borde den starta. Inte en reaktion på startgas, borde hända nått om gasen möter en gnista. Hur vet man om man har gista i förbränningsrummet? Utanför ja men. Påhängd stroboskåplampa blinkar. Stiften satte jag i nya när den inte startade. Hade den igång en vecka innan och så skulle jag flytta den, startar inte.

OBD läsaren säger 130 rpm vid startförsök, undertrycket ändras, kylar och insugs temp enligt tempen ute nu -2.

Vad missar jag?

Har kamaxeln stuckit till Bahamnas? Kolvarna rymmt? Nä komp finns, kollat på 2an.

Fattar inget.

0

En mus som byggt bo i luftrenaren eller en råtta som byggt i avgassystemet.

Eller havererad kat/ljuddämpare

0

Ja mustanken har jag tänkt men faller på att den inte kommer genom gas spjället. Täppt avgas borde starta och sen stanna. Katten ligger på verandan och glor på mig :)

1

Just att alla sex vägrar samtidigt är mysko, en bränd ventil ska inte hindra den från att starta på de andra. Samma med kolv. Och att den går som vanligt men sen vägrar.

Jag tycker att om det kommer in startgas i förbränningsrummet och en gnista så ska det hända nått., Om kammen inte snurrar så borde det komma ljud från drivningen.

Får nog ta ett kompprov också.

0

Tänder vid fel tillfälle?

0

Kollade med stroboskopet och den visar rätt. Men kompprovet var ingen höjdare, tog på 2,3 och 4, 6-7 kg lite väl lågt. Nu är den ju kall men i sommras så var det över 10 på den. Nästa vecka ska det bli + igen så kanske man orkar göra nogrannare komp mätning.

0

Köpte biltemas cylinderläckagetestare då jag arbetade med den infernaliska saaben med den trilskandes turbon, med den kan man felsöka var felet ligger om kompressionen är dålig i en eller flera cylindrar. Egentligen är det väl, och var defenitivt i saabens fall, ett lite onödigt verktyg, men väldigt intressant att använda då det tydligt visar om en cylinder är dålig och vad som orsakar problemet. Ja, undantaget bränsle och gnista då...

Att motorn från en dag till nästa skulle bli så komp,lös att den inte startar eller ens tänder till ser jag som uteslutet.

Lossa något stift och kolla gnista på det, alt, se om det är blött och därmed inte orkar ge gnista.

Kan ju vara så enkelt att motorn surat ner sig på alla cylindrar och därmed inte startar.

0

Min kat blev täppt på YJ:n en gång. Bilen blev tröttare och tröttare tills den inte startade alls. Om motorn inte kan pumpa ut luften genom avgassystemet kan den heller inte suga in någon ny blandning. Förgasarmotorn, 4.2 l.

My 2c.

0

När jag tog kompprovet så tog jag ur dom nya stiften som inte har gått i en startande motor än. Torra, men man såg lite sot på spetsen så tror att det gnistar i förbränningsrummet. Bakom bilen i snön så har det åkt ut lite sot ur röret, antagligen av dessa start försök, så helt täppt kan det inte vara. Men kan finnas anleding att kolla detta senare. Nu hämtade jag en motorvärmarsladd och kopplade på värme. Får stå nån timme, sen mäter jag tempen med obd, om värmaren höjer tempen.

0

När jag tog kompprovet så tog jag ur dom nya stiften som inte har gått i en startande motor än. Torra, men man såg lite sot på spetsen så tror att det gnistar i förbränningsrummet. Bakom bilen i snön så har det åkt ut lite sot ur röret, antagligen av dessa start försök, så helt täppt kan det inte vara. Men kan finnas anleding att kolla detta senare. Nu hämtade jag en motorvärmarsladd och kopplade på värme. Får stå nån timme, sen mäter jag tempen med obd, om värmaren höjer tempen.

Nä motorvärmaren tycks inte funka :(

För 40 år sen hade jag en SAAB V4 som också gjorde så här :)

Mätte allt och inga fel. Den startade bara man knuffade till den men gick inte att starta med startmotorn. Så jag böt den och den sparkade igång direkt. Har en start i en annan bil som alltid startar, när det blir lite varmare ute så ska jag byta startmotorn.

Nu lät det i allafall som om den ville gå igång, fick antydning till tändning. Körde lite längre på starten än vad som är bra :) obd gick ner, tyder på spänningsfall och hittade en felkod idle air P0505.

Edited by Torslund
0

Har du provat att koppla ett extra batteri med startkablar till det som sitter i?
ZJ är extremt känsliga på batterierna..

Ett ex på hur känsliga dom är:
Har du 12.1v i batteriet nu och den inte vill starta så kan det räcka med att du får upp det till 12.3-4 för att den ska starta...
Vet inte hur dom lyckades med det men på något sätt gjorde dom....

Skulle den ha surat ner sig vid startförsöken så ska man hålla gasen i botten och köra på starten.
Det är pcm,en som är programerad så att när den får signalen om full gas samtidigt som startmotorn snurrar runt så stänger den insprutarna.
Då får man bort all extra bensin från förbränningsrummen snabbare än att bara låta den stå och det får dunsta av sig själv.

0

Ja jo elektronik är känsligt, ser att spänningen faller men en multimeter klarar inte att visa nivån om man inte har en svindyr :( osilloskopet fixar detta men kallt, långt från el mm :(

Den har levt på startkablar ett tag nu :) och samma där, man ser inte om det blir för mycket spänningsfall.

Man får gå den långa vägen och utesluta möjlig felkälla efter felkälla.

Och så finns det folk som tycker att vintern är det bästa som finns, håller inte med om det :)

0

Nästan igång, så pass att den tände på egen hand. Jag skruvade bort kabeln på startmotorn och satte ett annat batteri med startkabel där, isolerad från resten.

Bara ladda alla batterier och låta motorn torka från eventuella dränkningar och prova sen igen.

1

Så laddat batterier över natten, kopplat startmotorn till eget batteri och byglade solenoiden under, smack startade som om den aldrig hade kråglat.

Så nästa steg är att bytta startmotorn, har en i offer bilen :) ett vrak från 1995 som jag byter ut delar från. Snart är den okörbar för det sitter bara defekta komponenter i den. Motorn har gått 17 tusen mil så den, lådan och bakaxeln är kvar som reserv :) Jo AC kompressor och styrsnäcka ska ur också :)

1

Skönt det är på väg att lösa sig!!

0

Jup, flyttade över startmotorn och bilen startar som ny :)

Jeep är alltid sönder men är ju så lätt att laga. Om jag skulle göra samma reparation på min XJS V12 så skulle det ta två dagar, inte en timme.

Öppnade den trasiga och ser inget mer än att två av kolen är mer slitna. Finns på ebay Tyskland för hundringen, frakten 150 :(

0

Poltergeist?

97 Jeepen krånglade ju i vintras. Senare ställde jag grabbens Vitatra på samma plats. Nästa gång den skulle användas så startade den inte. Stod i vägen så drog den till sin rätta plats. Sen nån vecka senare så satte sig grabben i den och den startade och har gått perfekt sen dess.

Igår mekade jag lite med vraket från 95, den är faktiskt mycket bättre än jag trott. Har kört lite med den i en vecka. Och ställde den igår på den platsen där dom andra har lagt av. Och när jag skulle starta den idag så gick den inte i gång. Felkod 11 kamaxelgivaren. Finns ingen gnista. Men så slog det mig, den har ju startmotorn från 97an från i vintras, måste byta den i morgon, har en 98 jag kan låna starten från. Men sökte efter kamaxel givare på nätet, finns ingen annan stanns än i Australien och hos Hansen. Kan väl ändå inte vara möjligt? Men var hittar man en sån om den nu är paj?

0

ebay?
eller kolak"@"aol.com (utan") om du vill ha mopardelar

0

Ebay har varit konstig ett tag, fast man klickar att man vill bara ha förslag från europa så kommer det bara från australien och usa. Och kommer det upp nåt från tyskland så räcker det inte att vara inloggad med sin vanliga användare utan man måste göra en tysk inloggning också.

Edited by Torslund
0

Vad är det för jeep och motor

0

ZJ 1995, 4.0 Lucas fördelare 56027028. 8V matning till sensorn. 98 har 5V matning så vet inte om jag törs prova med den och så är det olika kontakter. 95 runda stift och 98 flata. Tydligen så ska man leta efter Hall pickup så hittar man dom på ebay. Har haft den på bordet och den ligger hög ut hela tiden, även i bilen. Så verkar vara paj. Men så vid ett försök idag så gick den igång fast bara 10 sekunder. I och med att den ligger hög på bordet så bör det inte vara datorn som lägger den hög. Mätte 98an och den ligger låg hela tiden. Så man vet inte vilket det ska vara efter som det är olika generationer på styr enheterna.

Hansen visste inte ens om att det satt Lucas fördelar i bilarna :) dom svarade att de inte har delar till engelska bilar när jag frågade om delen :)

0

Fel komponent.

Har hittat från USA, 360kr billigast, 10 dagar leverans tid. Ok pris men lång tid :( vill ha i morgon :)

0

Den är nog rätt och snabbt. Hansen tar 625 och min lokala återförsäljare brukar ha Hansen grejer dan efter.

Var ju meningen att bilen skulle plockas ner som delar men nu när jag åtgärdat de gamla bes tvåor så är den egentligen i mycket bra skick. Investerade 700 idag på en baklucka för att ta rutan. Men vid närmare undersökning så byter jag nog luckan och lackar den i rätt färg.

Edited by Torslund
0