• Announcements

• MickeAdmin

Vi behöver DIN hjälp att fylla träffkalendern!   05/14/2016

Att ha koll på alla träffar runt om i vårt avlånga land kan vara svårt, om inte omöjligt. Därför behöver vi DIN hjälp med att uppdatera träffkalendern! Posta gärna Era trips i "träff-forumet" så uppdaterar en administratör kalendern med informationen. Have fun out there! :-)
Ice-Man

Remskiva styrservopump

17 posts in this topic

Var ute o körde min "gårdsjeep ZJ 5.2L 1996 en runda i snön igår och tyckte styrningen kändes ryckig. Körde in den i garaget och när jag kände på remskivan till styrservopumpen så kändes den lite lös. Jag startade upp bilen och bad sonen vrida lite på ratten och ser till min fasa att axeln till servopumpen stannar när den blir lite belastad.
Letar nu efter remskiva till servopumpen och hoppas att jag möjligen kan finna en i detta eminenta forum. Någon som har en rasad styrservopump liggande som jag kunde får köpa remskivan från?
Stort tack på förhand! / Tom

0

Ingen?!?! Någon som vill sälja en styrservopump passande en ZJ 5.2 då? Kass pump spelar mindre roll, bara remskivan är hel :)

Kanske någon som kan tipsa var man kan handla en till rätt pris? Har hittat i USA (http://www.ebay.com/itm/Power-Steering-Pump-Pulley-Dorman-300-306-/172388188970?hash=item282323032a:m:m3uyn7STnnk-ErSBOF6GeWw&vxp=mtr) men frakten är ju dubbelt så hög som kostnaden för remskivan och sedan brukar de skinna en i tullen när man beställer från USA oxå.

0

Testa att skriva under köpes istället.

Annars kanske USA skroten i Osby kan ha.

Lycka till.

0

Jag tror det var bildelaronline24.se  jag köpte min för lite över 100 spänn för ca. 2 år sedan.

0

Lars 9k, jag mailade USA skroten igår, vi får se vad de kan uppbringa.

insu, det enda jag hittar är hela styrservopumpen på bildelaronline24. Pumpen är hel, det är bara remskivan som är kass. Startade upp bilen idag och då slamrade det till och remskivan är nu i smådelar och remmen är loss. Axeln till pumpen löper lätt så den verkar hel.

0

När jag jobbade där för några år sen så var det bättre att ringa dit istället för att maila.
Då var dom dåliga på att svara på mail men dom kanske har ändrat sig nu.

0

13 timmar sedan, Ice-Man said:

Lars 9k, jag mailade USA skroten igår, vi får se vad de kan uppbringa.

insu, det enda jag hittar är hela styrservopumpen på bildelaronline24. Pumpen är hel, det är bara remskivan som är kass. Startade upp bilen idag och då slamrade det till och remskivan är nu i smådelar och remmen är loss. Axeln till pumpen löper lätt så den verkar hel.

Det var synd, för jag tror de hade remskiva till servopump tidigare.

0

En varning bör utfärdas för den firman som jag ser som högst oseriös.

Dessutom har det varit MÅNGA annonser på blocket senaste året om att skroten sålts och kvarvarande delar och bilar som inte sålts kommer gå till fragmentering.

Vilket redan borde ha skett sett till annonsdatumen.

0

1 timma sedan, Iznogoud said:

En varning bör utfärdas för den firman som jag ser som högst oseriös.

Dessutom har det varit MÅNGA annonser på blocket senaste året om att skroten sålts och kvarvarande delar och bilar som inte sålts kommer gå till fragmentering.

Vilket redan borde ha skett sett till annonsdatumen.

Menar du den i Nora? Isåfall hade jag ingen aning om det, har aldrig själv varit där eller haft något med dom att göra. Visste bara att den finns. 

0

Jodå, fick snabbt svar av USA bildelar, dessvärre hade de ingen remskiva...

0

20 minuter sedan, nallarc said:

Menar du den i Nora? Isåfall hade jag ingen aning om det, har aldrig själv varit där eller haft något med dom att göra. Visste bara att den finns. 

Just den firman ja, finns mycket kundrescensioner om jeepskroten och Stefan om du söker

Själv väntar jag fortfarande på en fördelningslåda som Stefan personligen ringde upp mig för att bekräfta att jag köpt, det är +4 År sedan nu.

0

Om du kan vänta lite så finns det på rockauto för $10
http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=869975&cc=1182192&jsn=386

Förresten var det inte ett j***** liv om den jeepskroten här på forumet för några år sen?
Någon klagade på en del som var betald men aldrig kom och genast hoppade någon av ägarens kompisar in för att försöka få det till att det var TS själv som var problemet?
Om jag inte minns fel så hotade den kompisen med att ingen härifrån någonsin skulle få köpa någon del därifrån för att sen försvinna och inte logga in igen.
Undrar vilken tråd det var eller om mickeadmin städade bort den?
Den blev vad jag kommer ihåg rätt otrevlig på slutet.

Edited by Pierre_r
0

Tackar för länken! Lite tråkig fraktkostnad 28 dollares... O sen kommer väl tull på det. Tror jag ska leta efter en hel servopump på skroten istället kanske.

Verkar också behövas specialverktyg för att demontera och montera remskivan?!

0

Jo det är ju tyvärr så med delar från usa men det finns en gräns för hur mycket det måste kosta innan det blir tull på det.
Tror den är på $50 eller $100 under det så blir det ingen tull.

Specialverktyg kan du nog göra något själv för dom ser inte så komplicerade ut om man kollar i FSM
Avdragaren och verktyget till att installera skivan ser ut såhär:
Det ser ut som att man kan använda en vanlig 2armad avdragare till att demontera den.
För att installera den så borde det kunna fungera med en hylsa, mutter, tjock bricka och en tillräckligt lång skruv.
Hylsan uppe på kanten av remhjulet, skruven in i pumpaxlen sen brickan och muttern ovanför hylsan.
Håll emot med en nyckel på skruvskallen och skruva sen ner muttern för att pressa ner remhjulet.
För det är exakt så som installationsverktyget fungerar om jag har förstått bilden av den rätt.
remskiva.png
Sen denna med lite viktig info om hur du installerar den och hur du ska justera in den ifall det behövs:
remskiva_1.png

0

Pierre, du är ju en klippa! Jag hade nästan gett upp hoppet men det verkar ju inte så komplicerat ändå. Stort tack!

0

Tull tillkommer bara på varor över 1500Kr, dock envisas en del ebaysäljare att ta ut tullavgifter även på billigare varor.

Felet är kanske inte deras utan ebays global shippingprogram som de säljarna är anslutna till, men det känns surt att betala tullkostnader i onödan, kostnader som dessutom säkert inte tillfaller tullen...

0