Iznogoud

Extra backljus ZJ

3 posts in this topic

Monterade extra takmonterat backljus på bruksbilen idag ( GC ZJ -96 ), gjorde det tidigare på skogsbilen innan den blev skogsbil, sedan har det inte blivit av på denna förrän nu...

Kabeldragningen från batteriet får ni fantisera ihop, där blev inga bilder tagna.

Närmast batteriet sattes en hängsäkring, sedan drogs pluskabeln ner i höjd med startmotorn ( rak 6a ) till genomföringen för kupéuttagskabeln och genom den in till kupén.

Petade in kabeln under mattan, bakom plasten för säkringscentralen, och vidare under tröskelplasten hela vägen till baksätet.

Från baksätet kunde kabeln petas in under hjulhusklädseln i bagageutrymmet hela vägen till bakre takstolpen, därifrån lades kabeln under plastskyddet som löper mellan de bakre takstolparna och över låset för bagageluckan in till serviceluckan i VB takstolpe/hjulhusklädsel.

Obs!

En del bilar har original plusmatning från batteriet till strömförsörjning av släpvagnskontakten. I så fall har ni en stor kabelorm inkl, reläer under HB hjulhusklädsel, som ni kan ta ström från till backljusen. Denna bil verkar sakna den strömförsörjningen varför jag drog en egen kabel från batteriet.

Ett dubbelrelä petades in i serviceluckan VB på grand cherokeen, och 2 strömtjuvar kopplades till bakljus och dimljuskablarna så att de 2 takmonterade backljusen skall kunna lysa både vid backning och när jag VILL ifall någon mörkrädd egoist ligger bakom med helljusen på...

x_135057.jpg

Ett nytt hål borrades i bakre takstolpen så att kabeln kunde dras ut den vägen.
Hålet och kabeln döljs sedan av original plastpanel på både in och utsida.

x_135721.jpg

Kabeln drogs sedan genom ett ventilationsgaller och den yttre gälade plastpanelen, som fick ett litet hål borrat i sig för enkel kabelgenomföring.
På det viset sker ingen karosshåltagning och allt kan i princip återställas till original.

x_135046.jpg

Så blev montaget, och det enda som syns av kabeln är stumpen som löper från plastpanelen på takstolpen och upp till takrelingen.

x_142344.jpg

Tända backljus.

x_142402.jpg

Edited by Iznogoud
2

Snyggt jobbat! 

Själv skruvade jag fast en 18w led i balken för dragkroken och drog kablarna bakom kofångaren och in i lamphuset där jag klämde fast dem med original backljuslampa. Visserligen har jag ingen möjlighet att tända den under färd framåt men det lyser upp fint när jag backar ändå.

0