Meag

J20 klargöringsbil. Behöver hjälp!

32 posts in this topic

Köpte mig en j20 förra veckan och vill använda den mer än bara till finkörning och offroad, så behöver få ner förbrukningen lite. Har kollat runt över hela webben hur man skall återställa lockupen, över allt skriver dom att det lätt och det finns manualer till det men ingen länk eller förklaring hur man gör.

Finns det någon här som har gjort det som kanske har bilder eller vet vad jag behöver hade varit guld värt. 

Tänkte även kolla förgasare, snackas en del om att ta bort nån strypning, byta munstycke och justera tändningen för lite mer power och bättre förbrukning. Om någon vet nått om detta får ni gärna dela med er. 

Hälsningar från en glad ny ägare av en J20

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick du fram något om det eller gav du upp. Jag använder också min j20 som "bruksbil" och hade ju inte haft något emot att få ner förbrukningen något.

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-03-18 at 12:23, Fafabesa said:

Fick du fram något om det eller gav du upp. Jag använder också min j20 som "bruksbil" och hade ju inte haft något emot att få ner förbrukningen något.

 

Det jag gjort hittills bytt tändkablar,spole,tändstift,fördelarlock,ställt tändningen det fick den att gå lite gämmnare men inget på förbrukningen. sen hörde jag av mig till nån i skövde som fixade växellådor och han ville ha 15 lappar för att koppla in lockuppen vilket jag hoppade av. det jag tänkte göra härnäst är att köpa en EFI förgasare och se om man kan få lite bättre förbrukning där, och även en ny kamaxel och lyftare men det är mer för lite mer power och ljud. då får gärna säga till om du lyckas lösa lockuppen eller nått annat för att få ner förbrukningen. Eller nått helt annat för att få ut mer power eller liknande.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exakt vad heter lådan som sitter i de där?

Tror inte så mycket på det men kan kanske luska lite via gammalt kronvrak.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan, Engholm said:

Exakt vad heter lådan som sitter i de där?

Tror inte så mycket på det men kan kanske luska lite via gammalt kronvrak.

Det är en AMC 727 3 växlad automat. Schysst att du visar intresse och försöker :). har sett på andra forum att dom köpt instruktioner och nått litet paket med fjädrar och skruv man behöver för att återkoppla lockupen men ingen som kan dela med sig var man kan få tag i det eller så vet dom inte. hittade länk på wiki står att den även heter A727 (36RH/37RH) här är även länken dit https://en.wikipedia.org/wiki/TorqueFlite

Tack för att du försöker hjälpa till!

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Letade själv efter samma sak idag. Hittade en guide till hur man kopplar bort den. Så efter att ha läst den så borde man rimligtvis behöva en fjäder till kolven som kopplar in lockupen, i ventilhuset. Den har sannolikt ersatts av något fast. Har dessutom hört rykten om att någon köpt något kit för att koppla in den för några år sedan, som innehöll en fjäder

Länk:
http://slantsix.org/forum/viewtopic.php ... hlight=904

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timma sedan, Whistler said:

Letade själv efter samma sak idag. Hittade en guide till hur man kopplar bort den. Så efter att ha läst den så borde man rimligtvis behöva en fjäder till kolven som kopplar in lockupen, i ventilhuset. Den har sannolikt ersatts av något fast. Har dessutom hört rykten om att någon köpt något kit för att koppla in den för några år sedan, som innehöll en fjäder

Länk:
http://slantsix.org/forum/viewtopic.php ... hlight=904

Tack som fan! Har surfat till slutet av webben utan att hitta. nu återstår det att få tag på en fjäder då... verkar som det var en kille på yankeeparts här i göteborg som viste en del om dessa växel lådor. Skall försöka snacka med han någon dag. uppdaterar här på forumet om ja hittar något.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

No worries. Får du tag i fjäderså hojta. Sannolikheten är väl att jag behöver med när jag köpt j20. Hittar bara hela ventilhus. Inga lösa fjädrar. 

Lärde mig i läsningen med att man kan justera när lockupen går in med hårdheten på fjädern

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eller är det så att fjädern sitter kvar och enligt instruktionerna lägger han i en distans i fjädern och sedan skruvar ihop det?

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Faktiskt inte helt hundra på hur det är gjort, men fjädern är ju billig. Synd vara att frakten kostade så mycket

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har kontaktat säljaren om att köpa en bunte för att få ner priset. Så kan jag sälja dem vidare när de kommit hem, billigare

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har beställt 5 fjädrar. Landar på grovt en hundring stycket. Lär ju inte behöva mer än en själv så kränger de andra till självkostnadspris sen

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/16/2017 at 22:13, Whistler said:

Har beställt 5 fjädrar. Landar på grovt en hundring stycket. Lär ju inte behöva mer än en själv så kränger de andra till självkostnadspris sen

Gött har missat att du svarat. Hittade instruktioner från försvaret idag ge mig din mail så skickar jag pdfer och om du har swish så kan ja swisha om ja får köpa en fjäder av dig. Jag är mer uppdaterad på mailen. Mvh Mattias.  

Mattias.anders.gustafsson@gmail.com

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte fått något svar på mejlen Mattias. Fjädrarna har kommit nu oavsett.
Hör av dig.
0703957393
Whisslaren@hotmail.com

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du fjädrar kvar så köper jag gärna en av dig.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan, Rex said:

Har du fjädrar kvar så köper jag gärna en av dig.

Jag skall fixa lockupen idag. Kommer försöka dokumentera så mycket jag kan.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rex, ja jag har fjädrar kvar. Föreslår att vi ser så det fungerar korrekt för meag först

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan, Whistler said:

Rex, ja jag har fjädrar kvar. Föreslår att vi ser så det fungerar korrekt för meag först

Låter som en bra plan :)

 

On ‎2017‎-‎07‎-‎23 at 13:04, Meag said:

Jag skall fixa lockupen idag. Kommer försöka dokumentera så mycket jag kan.

Det vore jättebra om du kan dokumentera hela prceduren så kanske en växellådsnovis som jag också kan fixa det :)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allt gick bra igår. Men det var söligt som fan så tog bara bilder när jag hade torkat av mig ibland. Det var lika lätt som beskrivningarna tidigare i denna tråden. tog oss 3 timmar inkl undan plockning och städning:blink: lättare än vad jag trodde. Jag bråkade med kickdown leaver och vad det nu var med som behövde lossas på sidan av lådan. Uppdaterar er senare med bilder och bränsle förbrukning när jag tankar nästa gång. ligger jusst nu strax under 2 liter milen. Ni kan köpa på er 6 liter olja innan ni börjar. köpte bara 5 så jag har fått köpa mer. gissar att det gick ut 5.5 liter. 

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har gjort en pdf med bilder och text. maila mig så skickar jag över den. verkar inte gå att lägga upp den här.

på 2 tankningar nu så har det minskat minst 1,5 deciliter milen efter att ja koppla på lockupen. skulle säga att det ligger mellan 1,5-2 deciliter milen. dela gärna hur mycket det gör för er. 

mattias.anders.gustafsson@gmail.com

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra att det funkade o faktisk blev skillnad :)

(Har skickat ett mail till dig)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle montera fjädern till lockupen idag,så jag tog ner ventilpaketet och upptäckte att det inte fanns någon lockupenhet överhuvud taget.

Trodde att det var samma sorts  växellådor i alla militärens J20,min är från 1983 om det har någon betydelse.

 

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now