• Announcements

    • MickeAdmin

      Vi behöver DIN hjälp att fylla träffkalendern!   05/14/2016

      Att ha koll på alla träffar runt om i vårt avlånga land kan vara svårt, om inte omöjligt. Därför behöver vi DIN hjälp med att uppdatera träffkalendern! Posta gärna Era trips i "träff-forumet" så uppdaterar en administratör kalendern med informationen. Have fun out there! :-)
mattilacken

Dirt cheap Jeep WJ, bruks bus jeepen

65 posts in this topic

Hej,

Tänkte att det kanske är dags att lägga en projekt tråd här på forumet också, jag gillar ju att se att forumen används! Har sen en tid tillbaka lyckats återkomma till Jeep träsket, efter en tids frånvaro pga studier, detta tack vare en förstående fru som också gillar Jeepar. Så trots ett litet barn och ett till på väg så har jag lyckats klämma in en Jeep. Eller egentligen två men en köpptes fixades och såldes, och den andra har jag köpt för att ha som terapi och hobby =)

Den första, med 2,7CRD köptes med växelåds problem som killen inte hade ork att ta tag i. Då det är jag som kommer köra den mest (tror jag) så kommer den att gå så få mil per år så jag ville inte betala skatten på nästan 10k/år, och LB regg var inget alternativ för mig med familj. Så den såldes för nån månad sedan  och då såg den ut så här:

383660-3720935.jpg

 

Nummer två inhandlades billigt från södra sverige med trasig motor, och då motorn inte var körduglig skickade jag den på transport över hela landet. Planen för denna jeep är att göra allt helst för inga pengar då det inte finns utrymme i budgeten för annat. Jag ska därför försöka få tag på begade prylar och jag kommer försöka bygga endel själv för att hålla de spenderade kronorna nere egen arbetstid är ju gratis =). Det sitter i dagsläget en 50mm höjning och jag har en 100mm liggandes delvis komplett som skall fixas till så småningom. 

Nu först ska den sättas igång så den går att köra. Sen behövs lite större däck än de originalare jag har nu, och jag är inte kräsen så jag ska försöka få tag på nått beggat att slänga dit.. Om ni har nå jeep prylar över som jag kan tänkas behöva så motages donationer till Dirt cheap Jeep med öppen famn!

146113999114945000_resized.jpg

Efter lite mognad på gården togs den in i garaget för en invändig motorrengöring och för att börja felsöka motorn. 
146410315169662800_resized.jpg?width=800

Tog ner den i arbetshöjd med ett par lösa fälgar.

146410315009359800_resized.jpg?width=800

146410315517100700_resized.jpg?width=800

Efter några veckor från förgående bild fick jag tid för att kunna felsöka och konstatera vilken cylinder som var död. Höger bank längst fram, cylinder 2. 
När det var konstaterat var det bara att börja jobba och demontera för att komma åt eländet. 

146787114356874100_resized.jpg?width=667

Så här såg det ut 2016-07-07:146787115083989400_resized.jpg?width=667

Styvt månaden senare efter lite semester och en bruks bil som behövde rostlagas och byta fjäderben påså kom jag vidare:

147185057080515700_resized.jpg?width=600

 

Vars är vippan?

147185056795618100_resized.jpg?width=800

Där var den vist..

147185058285910600_resized.jpg?width=800

Bort med lite mer prylar för att ta av toppen.

147185059087526100_resized.jpg?width=600

Wait for it..
147185094449677900_resized.jpg?width=600

Wait for it....

147185093040932400_resized.jpg?width=600

outch... 
147185093673993800_resized.jpg?width=600

ventilsätet hade sagt upp sig så det blir ny topp och kolv.
 

147185093999034700_resized.jpg?width=600

 

För ett tag sedan gick min domkraft från biltema sönder, så jag har behövt ligga under bilen och skruva på sänknings ventilen med en pollygrip. Förra veckan passerade jag Biltema då tog jag med den och de tog tillbaka den på Goodwill trots att jag inte hade kvitto så nu är en annan beställd från verktygsboden som känns rejälare och hade lite mer lyfthöjd, dock 540mm och inte deras grymma 820mm.

Nu ska det sammlas pengar för att köpas grejer så det lär bli några veckors uppehåll.

Edited by mattilacken
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehh, kanske en dum fråga, men vart hittar du ett nytt och helt topplock, löst?

Är det inte bättre, om det nu går att dribbla med årsmodellerna vill säga, att köpa en nyare motor på skroten där kylningen är förbättrad?

 

Annars, tummen upp för att du håller liv i forumet för oss som inte tyngs under fjantbook eller vad det heter...

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan, Iznogoud said:

Ehh, kanske en dum fråga, men vart hittar du ett nytt och helt topplock, löst?

Är det inte bättre, om det nu går att dribbla med årsmodellerna vill säga, att köpa en nyare motor på skroten där kylningen är förbättrad?

 

Annars, tummen upp för att du håller liv i forumet för oss som inte tyngs under fjantbook eller vad det heter...

I det dimmiga landet på andra sidan kanalen finns det en som har beg grejer som är i hyfast skick till bra priser jämfört med hutlösa priserna på skroten. En komplett topp kostar 99£ och en kolv med stake 50£. 

Det är en 2004 så jag har den senare kylningen, i varje fall fläkt mässigt. Men gjorde de någon förändring på topparna på 4,7 till de senare motorerna i pickisarna? Vet att även de har varit drabbade av rasade ventilsäten.

 

Och jag håller med! Jag är inte en som hänger på den dära facebaalls sidan. La ner det för några år sedan när jag tyckte att det till 90% var skräp där.

 

Btw så funderar jag på vad min är för årsmodell och så.. det är en 2004 enligt pappren, insuget vekar vara från 2004 (samma som HO 2004). det som gör mig att fundera är detta...

 

147186731401551700_resized.jpg?width=120

Färgsläpp som visar blåmettalic under den svarta motorrumsfärgen, enligt VIN är bilen svart. För info så är det en USA bil som är intagen till sverige ett år från ny, enligt han jag köpte den av är det hans familj som tagit in den i sverige. Det jag misstänker är att den har blivit krockad i usa och de har satt i hop en stulex med denna bilens VIN. Varför skulle den annars vara metallic blå i botten?

Edited by mattilacken
1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen trevlig topp det där. 

Det verkar helt klart som om du har fått tag på en ful lagad bil där:unsure:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Härligt att se lite skruvarbilder. Blir sugen själv.. :)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

har i dag beställt ny topp och kolv. Eller nytt och nytt.. beg. Sen måste jag köpa tätningar men det får vänta lite.. blir nog att köpa en ny bruks bil idag..

s-l500.jpg

s-l1600.jpg

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var ut i garaget och fixade lite. Fick lös oljetråget tillslut.. 4,7 Powertech V8'an har en integrerad trådpackning och "windage tray" (vevgalleri?), oljepickupen håller fast widage tray mot blocket vilket gör att du inte kan ta av träget med packningen fast.    bra tänkt chrysler!

Och då packningen har bränt fast över åren och lossnade lättare från motorn så fick jag använda kniv och slipade aluminiumlister för att knacka mellan packningen och oljetråget så den släppte.  Znark...

Jaja,, nu är kolven ur i varje fall. Med lite flyt monterar jag i nya kolven i kväll och kan börja rengöra packningsytorna och flytta över grejer mellan topparna.


Fint tjockt klet i tråget kan ha kommit lös pga att jag körde en inv. motorrengöring.
147481866150514900_resized.jpg?width=600


Kolven ur
147481867810179700_resized.jpg?width=800

147481866879526200_resized.jpg?width=600

147481865662174600_resized.jpg?width=600

Har även fått mina nya domkraft! har dock inte använt den än, men tror det blir grymt!

24837_cefecb823cfdbdc83fbe2c179e47b140.j

 

Edited by mattilacken
1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Han lite mer i dag.. Kors i taket! :jump:
Han dels plocka undan så man kommer fram till arbetsbänken. Och så packade jag upp nya toppen, och den måste jag lämna iväg för rengöring och montering av vipporna.
Han i varje fall med endel så några "fina" bilder från garaget.

147483468552671200_resized.jpg?width=800

147483469364956300_resized.jpg?width=800

147483466286779100_resized.jpg?width=800

147483469364956300_resized.jpg?width=800


Fick denna fina som gåva när jag handlade mina tätningar  :mrgreen:
147483473918915500_resized.jpg?width=800


Var upp till malmberget idag i ärenden och såg kvarteren vars jag lekte som barn..
Ser så tråkigt ut nu när allt rivs pga rasrisk och gruvans framväxt.

147481871981690500_resized.jpg?width=800

147481873353829100_resized.jpg?width=800

Mer när det händer

Edited by mattilacken
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorjligt när nått sådant rivs. 

Men det går i alla fall framåt med jeepen:)

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att se att det går framåt med jeepen. 

Man är lite kluven till om det är värt alla ras osv för gruvorna men det är ju jobb också...?

Jag gillade skylthållaren. :-) Varst fick man såna trevligheter som bonus?

 

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vart köpte du domkraften?

Har en likadan, fast med dubbla hjul fram som köptes på Jula, vilka har slutat med denna domkraft!?

Det är den bästa domkraft jag haft någonsin, låg nos och hög lyfthöjd + fotpedalen för snabbhöjning.

 

Skylthållaren har jag en av också ( fick av pelle c då jag skruvade med hans bil ), tyvärr var min nummerplåt för tjock för att passa :( Men den är ball i alla fall.

1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2016-09-26 at 07:32, Engholm said:

Kul att se att det går framåt med jeepen. 

Man är lite kluven till om det är värt alla ras osv för gruvorna men det är ju jobb också...?

Jag gillade skylthållaren. :-) Varst fick man såna trevligheter som bonus?

 

Jag är också kluven.. Man ahr vetat om det så länge, sen man var liten faktiskt att det ska bort, och jag har överseende med att det ska bort, men det gör ändå ont i hjärtat varje gång man ser dessa kvarter försvinna. Det som är bra är att vissa av husen, de k märkta, ska flyttas till ett annat område närmare vars jag bor nu, så husen försvinner inte i varje fall. Och ja gruvorna ger jobb, jobbar som konstruktör mot gruvorna.

 

Den fick jag med från RBS-Handel i tyskland. Finns att köpa, tror det var 150kr för 2 st! =) De har service, goda kunskaper om Jeep och de levererar snabbt. har haft frågor om detaljer i motorn och de har kunnat svara varje gång!

https://eshop.rbs-handel.de/en/

 

On 2016-09-26 at 07:50, Iznogoud said:

Vart köpte du domkraften?

Har en likadan, fast med dubbla hjul fram som köptes på Jula, vilka har slutat med denna domkraft!?

Det är den bästa domkraft jag haft någonsin, låg nos och hög lyfthöjd + fotpedalen för snabbhöjning.

 

Skylthållaren har jag en av också ( fick av pelle c då jag skruvade med hans bil ), tyvärr var min nummerplåt för tjock för att passa :( Men den är ball i alla fall.

Den är köpt från Verktygsboden, just under 20000kr. Den verkar grymt bra, har inte testat den mer ännu men den känns riktigt snabb att höja och idiot säker att sänka. Den har även ett 5hjul för att avbelasta när du har lyft upp. http://verktygsboden.se/domkrafter/domkraft-heavy-duty-2000-kg

 

Edited by mattilacken
la till länk
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inskolning på dagis med pojken denna vecka så med lite tur hinner jag ut en stund medans han sover eftermiddag. Så blev det i dag i varje fall =)

Han ta bort den andra toppen som också ska renoveras då motorn liks är i delar. Skulle fortsatt men jag hade inte en ventilbåge eller vertyg för att börja med kolven. Så det fick vänta lite.

147499262776613800_resized.jpg?width=600

147499261667023700_resized.jpg?width=600

En bild på vinterhjulen till jobb bilen.. blev snyggt!
147499262236897600_resized.jpg?width=600

Testkörde även domkraften! Fasiken vad skönt med bra grejer! Lätt att hissa och säkert att sänka! grymt skönt!

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var ut ensväng i garaget idag efter att jag fått leverans av lite verktyg, ventilbåge bland annat.. som inte funkade.. så jag får bygga om den.. glömde ta bilder får göra det i morgon när jag svetsar ihop den.
Han i varjefall göra nått i garaget, sorterade och strukturerade upp mina hylsor. Alltid skönt att kunna hitta sina grejer.  :beer:

147518217711518500_resized.jpg?width=600

 

147518217074007500_resized.jpg?width=600

 

Provade även att muskel montera några däck.. gick ju snabbt, så länge man inte är jätte rädd om fälgarna  :poke:   :beer:  
Provade även att montera med eld.. men det gick inte så bra då jag bara hade bromsrengöring. Så jag får göra ett nytt försök i morgon.

Nå nått blev gjort i varje fall.

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var och svetsade om min ventilbåge så jag kunde använda den. Blev ingen bild nu heller.. =P
Nå.. så här ser den trasiga toppen ut. Vete fåglarna men två av de andra insugsventilerna går trögt in genom styrningarna.. precis som att ytan där vippan ligger an skulle ha deformerat dem så de har blivit större.. lite skumt, kan dock inte se att de är sne.

147525379966530000_resized.jpg?width=600

147525377905945000_resized.jpg?width=600

 

Har börjat demonteringen av nya toppen, kamaxeln hade de börjat demontera i england. så jag tog lös den så jag kan rengöra ordentligt.

147525379462182900_resized.jpg?width=600

 

Testade även att montera däck med startgas.. gick fint. Använde denna metod, funkade bra ock kändes säkert, speciellt efter man gjort första.

I kväll ska jag kränga av lite däck och kanske fortsätta demontera men det är ner prioriterat för stunden.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krängde av mina vinterdäck som ska säljas i förmån för andra roligare däck då jag har en till uppsättning vinterdäck.. Gjorde det med handkraft istf att lägga pengar på en verkstad.. Det gick det också, lite tjorvigt att få bort däcket helt från fälgen, första sidan gick lätt men insidan var svårare.

Kom på ett ganska bra sätt att knäcka lös däcket från fälgen..

Bild

Bild

Riktigt skönt med en bra domkraft! kan starkt rekomendera den, prisvärd, nån hundring dyrare än den jag hade tidigare från Biltema, kostar under 2000kr, verktygsboden hade dessa.
 
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fiffigt! Svärfar brukar använda vedklyven till att nypa av däck från fälgar. :)

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D

Alla sätt är bra om man inte har korrekt utrustning.

Själv använde jag baklastaren och praktikanten för att trycka av däcket från fälgkanten, tyvärr lyckades praktikanten trycka av 2 fingertoppar också...

 

Domkraften tror jag är av fabrikat Big Red, den hette så på Jula i alla fall. klart rekomenderbar, och den enda hitills jag ägt som har en kontrollerad långsam sänkning oavsett tyngd, till skillnad från andra där ketchupeffekten råder vid sänkning. Inget, inget, allt på en gång...

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja alla sätt är bra, men vissa är tydligen farligare än andra 😇 

Ja denna domkraft sänker lagomt fort och kontrollerbart, kan stanna precis vars jag vill! 👍🏽

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Igår gjorde jag ett litet ryck. 

Jag och kompisen surrade en del om problematiken bakom ventilsätes tappen på dessa motorer och efter en del sökande hittade jag en som renoverar dessa motorer i USA. Och de menar på att temperaturen i förbränningsrummet är för högt. Det finns tydligen flera orsaker men en av dem var kolven. Och efter endel analyserande och funderande så har vi sett att alla eftermarknads kolvar har en annan utformning på själva smörjkanalerna från oljeskrapringen, de har hål från bakom ringen till insidan av kolven. I Original kolven har det bara gjorts ett litet urtag nedåt som skall säkerställa smörjningen. Så tack vara detta bestämde jag att ta ut alla kolvar och borra upp 4 dränerings/smörj hål för att kyla kolven och cylindern. Detta borde ta ner tempen avsevärt i kring kolven. Så Lite motor nördning är på gång. Nu ska kolvarna tvättas för att få bort all kox och sen demonntering och borrning.

147872927404668700_resized.jpg?width=120

Har även fått tvättat lite motor prylar

147877214711728800_resized.jpg?width=120

Mer när det händer.. vilket skulle vara i morgon då jag tänkte ta ledigt men så blir det nog inte då jag måste vabba.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Härligt att det går lite framåt iallafall! :)

 

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här ser kolvarna ut original 

147885161601310100_resized.jpg?width=864

Å typ så här ska de borras.. denna är skrot kolven så bry er inte om skadorna i sidan =)

147885161798078100_resized.jpg?width=864

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoppas det funkar!!  :)

1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2016-11-11 at 19:31, WJTD said:

Hoppas det funkar!!  :)

Lär väll inte märkas, men man kan ju hoppas att det förhindrar den från att rasa på samma sätt men det är ingen garanti. Men man får jaga varje halmstrå! B)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

En uppdatering om status.. Jeepen står ännu i delar, fick kolvarna från tvätten och enligt polaren som jobbar med motorer oftare än mig menade på att det var inte första gången som kolvarna vart isär då någon pressat i och ur kolvbulten på några av kolvarna.

Vilket spär på min misstanke om att denna bil är ett fint försäkrings fusk alt stulex i USA. Måste söka upp ramens chassienummer och dubbelkolla så jag inte åker på besiktningen då de har börjat kolla mer noggrant.. Och kolla att jag har rätt axlar med diffbroms.. annars skall en annan jeep här i stan med trasig 4,0 motor inhandlas som reservdelsbil.

Funderar om jag inte skulle byta kolvringar också när man liks är igång..

Sponsorer sökes..  =)

Någon som känner sig sugen att sponsra med en kolvringssats? =D

 

 

 

Det lär inte hända så mycket just nu... håller på med några projekt hemma + att frun är 40+2 så det nalkas förlossning när som helst nu!

Mitt andra projekt som svärfar från Rio de Janeiro hjälper mig med =)

148032376322098200_resized.jpg?width=800

148032376112620400_resized.jpg?width=600

148032375913014700_resized.jpg?width=600

Mer när det händer..

 

 

Edited by mattilacken
1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now