Granbom

Orkeslös cherokee 2,4 2003

22 posts in this topic

Har bra komp och vaccum. Sitter inte igen i avgas eller kat.
Är orkeslös vid belastning och smårycker vid fullgas. Orkar inte hålla mer än 80 i uppförsbackar.
Har det varit problem med tändspolen eller bränslepumpar?
Nån som har nån idé vad det kan vara för fel :-)
0

Jag kollade på en blå 2003 i Staffanstorp på en firma. Den gick hur fint som helst men var toktrött. Efter lite google fick jag fram att det var tydligen inte helt ovanligt att man vid kamremsbyte lyckas få remmen en kugg fel och då kan detta uppstå. Det ska tydligen gå på under en timme att byta remmen så det borde vara ganska enkelt att kolla upp. Är det den blå du har köpt?

0

Det är också min erfarenhet att det kan bero på att timingen är fel när 2,4 liters motorn är orkeslös. Bytte kamrem på min Jeep Cherokee 2003 och det var helt fel inställt innan. Jeepen segdrog väldigt dåligt innan kamremsbyte och justering av timingen var inte rätt på något sätt :-).

Att byta remmen under en timme vill jag däremot syna. Det tar längre tid än så, nu var det första gången för mig. Men det är en stor aluminiumplatta som sitter i en massa bultar framför remmen som ska lös och det är inte roligt innan man har hittat och tagit bort alla dessa bultar.

Jämför jag med min Rover 414 Si är det stor skillnad och tar längre tid på Jeepen. 

Men det var väl värt arbetet, den går bra nu och segdrar bra med släp och uppför. Den är en dröm att dra tungt med, man vill köra en extra sväng bara för att den går så bra med släp :-).

Med vänliga Hälsningar!

Martin

Edited by MartinHa
0

Jag bumpar tråden lite. Idag köpte jag mig en orkeslös 2,4 Cherokee från 2003. Motorlampan tänds inte och bilen går ganska "ok" men den är väldigt tam på låga varv. 

Finns det några kända problem med undermåliga sensorer eller liknande? Annars får jag börja på noll och leta mig fram.

mvh Andreas

0

Fortsätter min monolog här. Det verkar inte vara så ovanligt att 2,4 modellen upplevs sällsynt trött och det utan några felkoder eller uppenbara fel .Därför fortsätter jag skriva om  min felsökning. Jag har kopplat upp min Jeep mot ett diagnosinstrument och kollat alla tänkbara värden och allt verkar stämma. När jag skruvade av kåpan ovanför kamremmen för att kolla om dreven stod i linje upptäckte jag att kamaxellägesgivaren var skadad. Den var monterad så nära drevet att drevet skalat bort en bit av ytan på den. Rekommenderat avstånd till drevet är 0,76mm, ett bladmått bockades till för ändamålet och det blev satt till 0.7. Det blev en stor skillnad att köra, bilen är fortfarande "för" trött men den fick tillbaka lite kraft mellan tomgång och 3000rpm. Nu kan man starta på ettan utan att slira på kopplingen. Det ska tilläggas att denna givare verkar aldrig ha varit rörd, alltså felmonterad från fabrik. Nästa vecka ska kamremmen bytas, detta mest för att se om den faktiskt är monterad fel. Då bilen endast har gått strax över 10000 mil har den aldrig blivit utbytt och om den sitter tokigt är det ännu en miss som troligen gjorts från fabriken. Det ska bli mycket spännande.

Mvh Andreas

0

Har läst om, (ej upplevt) feltillverkad rem, som sträckt sig på del av längden.

0

God kväll Andreas!

Vi gör det väl till en dialog då :).

Det jag har gjort för att få min 2,4 Limited Sport 2003:a att gå lite bättre är:

Bytt kamrem enligt inlägg ovan (helt fel timing innan).

Rengjort insuget till motorn genom att tagit löst luftfiltret och rengjort med en trasa och bromsrengöringsvätska, bräcklen, det var inte så smutsigt. En har också bytt throthle position sensor, inte jag.

Här är några Youtubeklipp

Här rengör Ericthecarguy på ett effektivt sätt "Quick Tip-Throttle Cleaning - EricTheCarGuy, länk: 

Här är den häftiga vägen (så smutsig var inte mitt insug):

Sedan kan det bli problem med att det läcker in olja vid foten av tändstiften (hade bara lite grann så struntade i det) How To Fix Oil Covered Spark Plugs, länk: 

Med vänlig hälsning!

Martin

0

God kväll igen Anders!

Du skriver om "kamaxellägesgivaren" denna har jag inte ens märkt eller brytt mig om. Syns den väl? Har du en bild?

Har också läst av min bil med en OBD-kodsläsare men inte fått något utslag heller.

Min Jeep Cherokee går bättre nu men kanske den kan gå ännu bättre om jag kollar upp detta med kamaxellägesgivaren? 

Med vänlig hälsning!

Martin 

0

God kväll igen Anders!

Har sett en grej till en slang mellan insuget och tändningen (har jag för mig att den satt) pyser, hörs när jag står utanför bilen vid vänstra sidan. Har endast tejpat det än men ska byta slang.

Med vänlig hälsning!

MArtin

0

Sensorn sitter monterad längst fram på toppen på passagerarsidan. Den är lätt åtkomlig om luftburken monteras av. När du monterat av den övre kåpan som täcker kamaxeldreven så syns toppen av givaren bakom det ena drevet. Det ska vara ett avstånd mellan drevet och givaren på 0.76mm (översatt från ett tum-mått). På min bil satt den så nära att drevet skalat bort en del av själva givaren. En ny givare är beställd för säkerhets skull men bilen går fortfarande med den sargade givaren. Spjällhuset är rengjort och det var inte speciellt smutsigt. Spjällägesgivaren är uppmätt och håller sig inom toleranserna. Vid jämn gas håller den också konstant värde. På en Grand Cherokee som jag tidigare ägde var det ett problem med att den flexade på jämn gas men höll sig ändå inom toleranserna, detta medförde att bilen gick konstigt och överväxeln gick i och ur som den ville men ingen motorlampa tändes. Ett svårdiagnostiserat fel som krävde en liveuppkoppling med en graf som visade aktuella värden. Även på bilar som kan anses undermotoriserade och är klassade som hopplöst trötta ska man känna att de ger vad de kan och det gör inte denna. Jag har kört 10000mil med en 90hk Merca diesel med automatlåda och det var banne mig ingen raket men den gick som den skulle och det känner man. Hoppas på att kamremsbytet nästa vecka utgör en förbättring. Roligt att någon läser i tråden och jag kommer att uppdatera om hur det går.

Mvh Andreas

1

Det visade sig att kamremmen var felmonterad. Insugskammen var en kugg för långt "bak".  Jag har kört några mil nu och bilen är lite skum. Tomgången vandrar lite och den har stannat vid något tillfälle. Det blev bättre och bättre ju längre jag körde. Jag tror att får den några mil till på sig att ställa om alla värden så kommer den att gå bra. Den känns starkare och har inte samma tvekan vid gaspådrag. Enligt mekanikern var det lätt att få remmen fel då det inte syntes förrän motorn dragits runt ett var eller två. Frågan är hur många av dessa bilar som rullar på detta viset?

0

Knappast ett modellspecifikt fel då jag sett det på flera motorer jag bytt kamrem på.

Håller på med en Santa Fé 2.4L nu som är notoriskt svår att få rätt på 1a försöket, så har mekanikern för bråttom och skippar runddragningen är det lätt hänt, tyvärr.

Tror Santa Fé motorn ska dras 4-6 varv för att få alla markeringar på rätt ställe för nollningen *pust*.

Att den skulle behöva köras in är jag lite frågande till då rätt inställning borde ge rätt värden... Inget annat som missats vid hopsättning?

0

Det sitter fortfarande en skadad kamaxellägesgivare monterad. Den var som bekant monterad så nära kamdrevet att den svarvats av. Den nya hämtade jag på posten i kväll. Kanske den kan spela in. Angående tomgången vet jag att det kan ta lite tid innan den stabiliserat sig. Jag har inte kört så långt ännu. Det ska nog ordna sig.

0

Det är väl samma 2,4 liters Chrysler-motor i båda., är det inte? T.ex. PT Cruiser har denna 2,4 liters motor har jag för mig. Så problem med felinställd kamrem är väl på flera bilmodeller förmodligen.

Den var som jag skrivit ovan helt felinställd på min Jeep och nu går den betydligt bättre. En kompis och jag testade 0 - 100 före justering och det tog 20,5 sekunder eller något sådant. Nu har jag för mig den ligger på 14 - 15 sekunder 0 - 100 km.

Med vänlig hälsning!

Martin

0

Lite hjärnsläpp där Hyundai Santa Fe har väl knappast denna 2,4 liters motorn :D.

Med vänlig hälsning!

Martin

0

Nej det är en annan 2.4L motortyp, sedan är det väl mer ett mekanikerfel än konstruktionsfel ( även om konstruktionen lämnar en del att önska... ) om mekanikern inte kontrollerar inställning efter runddragning. Kamgivaren kan mycket väl ge en mindre felvisning som påverkar motorgången.

0

Hyundais 2,4 Är en kanonmaskin,står nollad vart åttonde varv ;-) 

0

Efter ca 300mil efter kamremsbytet verkar boxen ha kalibrerat om sig. Nu går bilen som den ska. Den rycker inte längre vid acceleration och den har sjunkit 0,15 liter/mil i snittförbrukning. Bilen upplevs inte så plågsamt trött utan pinnar på rätt bra. Om man plågar den kommer det ett ryck vid ca 3700 rpm och sen sjunger det fint i luftburken till ca 6000 rpm. Man kan undra varför de inte satte andra kamaxlar i dessa bilarna och flyttade ner vridmomentstoppen till 2500rpm i stället för 4000 rpm. En sak jag frågar mig är om det är normalt att det tar så lång tid för boxen att ställa om sina värden? Den borde göra det ganska direkt efter en förändring? Någon påläst som vet något om det?

0

Då min Jeep gick med fel inställning av kamremmen förmodligen under lång tid undrar jag om det kan fått ventilerna att sota igen? Kompressionen kall motor sträcker sig från 155 - 175 psi kall, 11,00 - 12,2 bar. Från stötfångaren räknat 1 = 162, 2 = 155, 3 = 175, 4 = 175.

Tänker att motorn tänt i otakt med ventilerna och det blivit sot på ventilsätena då.

Funderar på att köra en invändig motortvätt och sedan byta motorolja.

Jag tycker de borde ha haft en annorlunda utväxling av växellådan eller annan utväxling av fram- och bakaxel. Tänker på BMW, de är suveräna att anpassa motorns karaktär till växellåda och drivlina.

Vet inte hur läng tid det tar för boxen att ställa in sig men min motor uppvisar ungefär samma karaktär som du beskriver att det händer lite mer från 3 500 - 3 700 varv och uppåt. 

Tycker att min Jeep är lite slö på femman, en ren plattmarksväxel.

Med vänlig hälsning!

Martin

PS. Här är min Jeep: https://www.blocket.se/vasterbotten/Jeep_Cherokee_KJ_2_4__med_en_del_fix_77339454.htm?ma=1  DS.

0

Ett gratis sätt att sota ur en motor är att fylla en flaska med vatten, dra en vakumslang från insuget som doppas försiktigt och stötvis i vattnet under förhöjd tomgång.

Motorn kommer vara skinande ren invändigt efter någon Liter vatten.

Ex, på hur göra.

0