• Announcements

• MickeAdmin

Vi behöver DIN hjälp att fylla träffkalendern!   05/14/2016

Att ha koll på alla träffar runt om i vårt avlånga land kan vara svårt, om inte omöjligt. Därför behöver vi DIN hjälp med att uppdatera träffkalendern! Posta gärna Era trips i "träff-forumet" så uppdaterar en administratör kalendern med informationen. Have fun out there! :-)
tobwal

Chassinummer Jeep Wrangler Unlimted JK -07

54 posts in this topic

Hej,

Besiktade bilen idag och fick nedslag på att besiktningsmannen inte hittade chassinummeret. tyvärr dög inte det som sitter på instrument brädan utan han sa att det krävdes att det vara instannsat i karossen eller någon balk.

kan någon vänlig hjälpa mig och berätta vart jag hittar det?

Gärna med en bild också.

Bilen är en Jeep wrangler unlimited jk -07.

Tack på förhand.

MVH

Tobias

0

Är det på insidan(mot växellådan) eller utsidan av balken ? har en 2D JK men hittar det inte och det är dax för både reg bes och kontroll bes så det är väl bäst och ha koll på var det är...

//Jim

0

Sitter på utsidan av ramen med placering som nämnts tidigare. På min 4-dörrars Jk är märkningen strax bakom ett runt hål i ramen.

1

Vill man slippa ombes pga att dom inte hittar chassinummret så kan man man slå in det själv.

Enda kraven på chassinummer är att siffrorna i det ska vara 8mm stora och att det ska vara samma nummer som står i vindrutan, annars kan man nog få lite problem

0

skall de vara hela vin nummret i ramen ? hittar ett antal olikan nummer på utsidan av ramen men inget helt vin nummer

Ser snarare ut som plåt delarnas nummer

0

Känns ju helt sjukt och mycket sjukt att vi konsumenter skall hålla koll på detta. Fordonet Jeep Wrangler JK är ju typ godkännt i Sverige och Europa sedan 2006/2007 och varje fordon godkänns i Göteborg när den tas in i hamnen och kontrolleras för VIN som jag har förstått, jag menar kolla era papper från transportstyrelsen, någon har av läst dessa siffror.

Om någon besiktningsman inte hittar chassinumret så är den inkompetent eller är deras organisation, borde ju stå var det finns i deras datorprogram eller så, eller att Jeep inte inte ger med sig av informationen.

Vi Jeep ägare kan mycket om våra fordon, men om en kvinnlig tex advokat med högklackat som knappt vet var påfyllningen av kylarvätskan är på sin sprillans nya Audi A2 blir nekad på bilprovningen för att de inte hittar VIN numret, skall då kvinnan som säkert är döläcker i sin snygga outfit åla under sin bil i letan på sitt Vin nummer?

Vi betalar pengar för detta, kan man tänka sig avdrag för de saknar kompetens eller att ev Jeep sverige inte delat ut informationen.

Ingen kunskap om detta men låter helt galet

0

Det har blivit så för att bilar som har dömts ut och sålts som skrot i andra länder har börjat rulla på vägarna igen.

Tittar man snabbt på en sån bil så ser den normal ut, men tittar man närmare så kan den bestå av 4-5 olika delar av andra bilar.

Nu pratar vi inte om smådelar utan den kan vara tex B-stolpen till mitten och sen framåt som är inskarvat från en annan bil.

Hur mycket som är inskarvat beror på hur skadad bilen som ska "lagas"

Ett vin nummer som skrotas är inte som en nummerskylt och kommer ut igen efter ett par år.

När vin nummret skrotas så är det slut med det och registrerat som skrot.

Precis som med ens eget personnummer när man dör, ingen kommer få exakt det personnumret man själv hade och just det numret kommer inte användas igen.

0

Hejsan

någon som har en bild på placeringen av ram numret ?

för jag har snart putsat hela ramen på passagerar sidan och hittar fan inte något VIN där.

kan de vara variation på var de sitter ?

de har ju tydligen varit lag på att alla bilar efter 2004 skall ha de på höger sida och utan de

numret skall dom inte ha gått att regbesiktiga. så någon stans på min bil skall de ju sitta

0

Har ju kommit upp ett flertal gånger nu med besiktningen och chassinummer jag måste hålla med Omar det är väl för i ***** deras jobb att veta vart det är.

0

Jeep i Sverige säljer för nuvarande 4 modeller, på ett papper kunde de skickat var VIN numret är någonstans på de 4 modellerna till bilprovningen. Man kan ju alltid skicka ett med. till jeep sverige och fråga var VIN finns på fordonet och beskriv problematiken att bilprovningen inte vet var det är och då inte kan göra sin besiktning.

0

okej hittade det ca vid andra fästet framifrån för sidstepsen i överkant av de runda hålet i ramen och bakåt

0

Har skrapat bort all tectyl framför och efter det runda hålet med spackel och stämjärn. Inte hittat det rätta numret utan lite andra nummer som är instansade. Men skam den som ger sig, körde den renskrapade ytan med luftdriven stålborste och då började numret komma fram. Från det runda hålet sett så 5-10 cm vänster dvs bakåt på bilen, lite snett upp mot golvet c:a 5 cm från ovankant. Det är inte som en vanlig stansning, så efter bortskrapning av tectyl rekommenderas tvätt med thinner eller som i mitt fall stålborste. Måste bli plåtrent annars syns det inte. Jag klarlackade på numret och satte en bit maskeringstejp över, sen spraya jag nytt rostskydd över hela. Nu är det bara att pilla bort tejpen så syns numret hur fint som helst. Hade gett upp och skaffat stansar för att stansa in nytt nummer, men som tur var rengjorde jag som sagt ordentligt för att få en fin yta att stansa på. Nu slapp jag ju det momentet. Lycka till där ute.

0

Har skrapat bort all tectyl framför och efter det runda hålet med spackel och stämjärn. Inte hittat det rätta numret utan lite andra nummer som är instansade. Men skam den som ger sig, körde den renskrapade ytan med luftdriven stålborste och då började numret komma fram. Från det runda hålet sett så 5-10 cm vänster dvs bakåt på bilen, lite snett upp mot golvet c:a 5 cm från ovankant. Det är inte som en vanlig stansning, så efter bortskrapning av tectyl rekommenderas tvätt med thinner eller som i mitt fall stålborste. Måste bli plåtrent annars syns det inte. Jag klarlackade på numret och satte en bit maskeringstejp över, sen spraya jag nytt rostskydd över hela. Nu är det bara att pilla bort tejpen så syns numret hur fint som helst. Hade gett upp och skaffat stansar för att stansa in nytt nummer, men som tur var rengjorde jag som sagt ordentligt för att få en fin yta att stansa på. Nu slapp jag ju det momentet. Lycka till där ute.

Bra att veta, det är dags för första besiktningen nu i höst. Tack!

0

i över kanten på de ovala hålet och bakåt  ungefär vid andra fästet framifrån för sidstepsen

ca 0,8-0,9 cm hög text och hela chasinumret e ca 15 cm långt
så tänker man en linje från överkanten på ovala hålet och skrapar (kör en morakniv) nästan plåt rent och sen tvättar med tinner eller motsvarande så hittar man det.

0

i över kanten på de ovala hålet och bakåt  ungefär vid andra fästet framifrån för sidstepsen

ca 0,8-0,9 cm hög text och hela chasinumret e ca 15 cm långt
så tänker man en linje från överkanten på ovala hålet och skrapar (kör en morakniv) nästan plåt rent och sen tvättar med tinner eller motsvarande så hittar man det.

Smidigt :blink: . Men tack för bra info.

0

har bild i telefonen men de e ju dedär med att forumet inte vill infoga bilder som jag vill

0

Hej

Hur har era erfarenheter varit på besiktningen.

Är det verkligen nödvändigt att behöva skrapa bort en massa färg och annat för att hitta det.

Skall snart dit och är skadad i benen och kommer inte ner på marken

0

En del säger vid runda hålet, annan vid det ovala hålet. Är det för det är olika för 2 dörrars och 4 dörrars eller olika placeringar eller är det inte jag som inte fattar

Den röda ringen, är det där ungefär, vill ju inte ta bort allt rostskydd i jakten på siffror

164018501.jpg

0