Iznogoud

Höjning ZJ 4,0 95

114 posts in this topic

Står i valet och kvalet att höja min ZJ, har idag ett vinschfäste från RC + vinsch med stålvajer som tynger ner fronten med X antal KG.

Har tidigare kört med originalfjädrar + 3" puckar med hyfsat resutat, men står idag med helt original fjädring då bilen halvt om halvt varit till salu.

Med 3" puckarna fick jag skära ur lite ur stötfångarskalet fram för att däcken skulle gå fria ( 32" ).

Men om jag ska höja den igen funderar jag på antingen 4,5" höjningsfjädrar fram för att kompensera vikten från vinschen, original framfjädrar bak ( =3,5" höjning ) och inga puckar alls, alternativt HD originalfjädrar ( klarar 60-90Kg extra frontvikt )  + puckar fram.

Vilket alternativ ger jämnast höjd för bilen, gissar att 4,5" fjädrarna sjunker ihop en del p.g.a vinschen vilket kanske ger 3,5" både fram och bak, eller HD fjädrar fram som kompenserar för den ökade vikten fram + 3" puckar och framfjädrar bak?

4,5" fjädrar fram känns spontant som bästa alternativet, men någon annan kanske redan provat mina alternativ och vet bättre...?

I framtiden kanske , möjligen, eventuellt... byts RC vinschfästet mot en stålstötfångare som Adam Polen säljer, men det beror lite på vikten och hur det påverkar framfjädringen.

0

Nackdelen med höjningsfjädrar är att dom ofta kurvar sig vid komprimering vilket gör att de tar i ex infjädringsstoppet med missljud som följd. Fördelen är givetvis längre fjädringsväg. Rubicon Express är bra fjädrar som fint orkar med en vinch, tror tom det finns olika bärighet på dom. Samma mått etc på XJ/TJ/ZJ men olika längd så goda möjligheter att köpa något med rätt hårdhet/längd men det visste du säkert redan.

0

Ja nackdelen med längre fjädrar är ju att de tar upp större plats då de rör sig, men borde vara lite mer "seriöst" än puckhöjning samt ge bättre fjädringsrörelse/komfort?

HD fjädrarna jag nämnde är i originallängd, men anpassade för högre framaxeltryck då vinsch mm monterats i fronten.

Tror de var anpassade för 70-90Kg extra jämfört med standardfjädrar vilket borde bära upp vinschen + en ev, stålstötfångare i framtiden.

I sak borde väl inte SBP säga något om puckar, men även där är väl höjningsfjädrar att föredra då de ser mer "original" ut ifall man råkar få fel bes,person på fel dag...

0

Utan krängningshämmare i skogen tog min högerfjäder med sej infjädringsstoppet utåt när axeln flexade maximalt, för att sen vrida loss det ur fästet på vägen tillbaka. När jag böt från Rubicons 3,5" höjningsfjädrar + 3 st 0,75" puckar till Rusty's 5,5" fjädrar + 1 st 0,75" puck försvann problemet. 

Jag är inte alls imponerad av fjädrarna från Rubicon, har haft både 3,5" och 4,5" i bak förutom dom på 3,5" fram så sammanlagt har jag provat 3 par Rubicon fjädrar, dom håller inte höjden utan sjunker ihop på några månader, dom jag köpte av Rusty's Offroad håller en avsevärt mycket högre kvalitet. 

Så mitt råd är höj med fjädrar, men inte från Rubicon det är skräp i min värld. 

0

Iron rocks 4,5" som dalhems saluför, vad säger erfarenheten eller ryktena om dessa fjädrar?

Alternativet sedan är SBVAB´s HD fjädrar i originalhöjd + 3" puckar jag redan har liggandes.

Det viktiga för mig är att framfjädringen inte sjunker ihop för mycket av det ökade framaxeltrycket vinsch mm ger.

0

Inga åsikter eller erfarenheter av desa fjädrar? http://www.ironrockoffroad.com/10536.html

Samma sak med justerbara panhardstag, Rough Country eller Rubicon express?

Dalhems har båda för "samma" pris, där RC är 50Kr billigare och inkluderar även ett karossfäste.

Jag skrev nånstans att kvalitet är en "säsongsvara"  ;) När jag höjde min första gången var Rubicon Express ett mkt lovordat märke av alla jag pratade med, Rusty's Offroad fnös man åt och Rough Country var ett lågprismärke med tveksam kvalitet. 

Idag har jag som jag skrev mkt positiva erfarenheter av Rusty's men inte av RE:s fjädrar däremot av bärarmarna. 

Gunnars Offroad Worx säljer Rough Country grejer och har även deras longarm-kit på sin ZJ, inga kvalitetsproblem där inte tvärtom, funkar kanon och håller för en över 2 ton ZJ som inte får åka den enkla vägen i skogen. :P

Så RC skulle jag rekommendera utifrån det! :wub:

Att David Zetterlunds nya trackbar från RE rör sen 4-5 mm inne i bussningen talar inte till deras fördel heller :rolleyes:  RE konka pga dålig kvalitet och är uppköpta av nån annan nu men tycks inte ha kommit helt till rätta med problemen.  

0

Har nu beställt 4,5" fjädrar.

Panhardstaget får vänta tills spargrisen fyllts på igen, men då jag har fler originalstag liggandes, är det möjligt med lyckat resultat att själv bygga om ett stag så att det passar till höjningen?

Antingen genom kapning-anpassning-svetsning eller göra en egen justerbar sektion på staget.

0

Jag moddade mitt bakre, justerade in axeln efter höjningen och mätte hur mycket som fattades fram till original fästet.
Skar av staget, förlängde det med en lagom rörbit och svetsade ihop det igen.

Sen skar jag iofs av det igen för det blev för långt av nån anledning och svetsa ihop det en andra gång, men det hör ju inte till själva moddningen ;) :)
0

Så är tanken att göra med ett extrastag, med en rörhylsa utanpå och fasade svetsfogar borde det väl hålla.

Eller... :unsure:

Eller ta en sliten och utbytt dragstång från traktorn och Mac gyvra ett eget justerbart stag...

0

Så är tanken att göra med ett extrastag, med en rörhylsa utanpå och fasade svetsfogar borde det väl hålla.
Eller... :unsure:

Eller ta en sliten och utbytt dragstång från traktorn och Mac gyvra ett eget justerbart stag...

Jag använde en rörhylsa, det har hållit 3 år på min så då duger det nog 😉 vred loss fästet till en av dom övre bärarmarna ur ramen på Åland förra året men trackbaren höll 😎
0

Ja jösses, har nu fått hem fjädrarna, och vilka mastodonter. Ser ut som skruvade järnspett, det ska bli spännande att montera dom sedan  :blink: 

0

Monterade en framfjäder i dag på fm, och de var inte helt enkla att brottas med. :blink: :wacko:

Tror jag använde 5 stycken klo-fjäderspännare innan fjädern pressats ihop tillräckligt för att få på plats, och väl där satt naturligtvis 1 av de 3 fjäderspännarna som krävdes för att hålla ihop fjädern rakt lite fel så att fjädern inte hamnade rätt mot nedre tallriken. Men till slut hamnade den rätt, så nu ser bilen ut som det är dubbelpunka + några personer med kraftig benstomme sittandes på passagerarsidan.

0

När jag böt till 5,5" fjädrar fram valde jag att ta ner hela axeln, det är enklare att pumpa upp axeln med garagedomkraften än att böka med flera fjäderspännare för nån av dom sitter alltid fel ;)
0

Lite bilder då...

Originalfjäder  och 4,5" höjningsfjäder.

00000002.JPG

Hjulhus med bytt fjäder

00000003.JPG

Hjulhus med originalfjäder.

00000004.JPG

Jämförelse med originalbil, lite skillnad blev det. Båda bilarna står på original hjulstorlek.

00000006.jpg

0

Lite närmare himmeln!!
0

Idag kom de gamla framfjädrarnapå plats bak, och offroadhjulen sattes på.

Efter höjning 4,5" fram och 3,5" ( kanske  3 med säckiga gamla framfjädrar... ) bak.

00000008.JPG

Med hjulen på, ca, 32" blev det lite mindre luftigt i hjulhusen. Hjulen går fritt tröskeln både fram och bak även om det ser trångt ut bak.

00000009.JPG

Jämförelse med original igen, med höjning + större hjul runt om.

00000013.jpg

Jämförelse med en gammal fransyska...

00000012.jpg

0

Ger absolut ett annat intryck!
Gör du något åt infjädringen?
Jag har konstaterat att med full infjädring fram i skogen så tar redan mina nuvarande 30" däck i innerskärmen.
Så innan jag sätter ytterliggare större hjul måste jag begränsa infjädringsstoppet.
Att svänga fullt med mera på vägen är ju inga problem men när det börjar flexa med utkopplad krängningshämare så händer det ju lite mer!
0

Med 3" puckar fram och framfjädrar bak tidigare tog det inte i någonstans med dessa 32" hjulen trots att ett genomslagsstopp är bortkapat fram, att styra var svårare även med borttagen främre k-hämmare.

Just nu med denna höjning är det snarare utfjädringen som vållar problem då bromsslangarna fram känns väl tajta och stötdämparna fram är 1" för korta nu. Fuljusterat med mellanlägg för tillfället.

0

Vad bra, skummt att mina 255/70-16 tar i inne i skärmarna när fjädringen är i botten.
0

Beror troligen på offseten på fälgarna, minns inte vad för storlek jag har på däcken, men de motsvarar 32" enligt omräkningstabeller.

En bekant i jeepklubben har samma problem som dig bak, har inte tänkt på vad han har för fälgar men jag kör än så länge med original -97 GC 16" alufälgar.

0

Så är det troligen, jag har samma fälgar men 30mm spacers, vilket gör att det går fritt från bärarmarna så jag har inga problem när jag svänger men.......
0

Prova köra utan spacers, svängradien blir sämre men du slipper kanske skrapa i innerskärmarna vid infjädring.

Jag kör ju också utan främre k-hämmare, och det gör faktiskt inte så stor skillnad på väg i.o.m att bilen är så "hög" och instabil ändå jämfört med original eller vanlig personbil.

Lite otäckt i början men man vänjer sig fort och kan skrämma passagerare istället... :D

0