Sign in to follow this  
Followers 0
Torsten64

Köpa New Jeep Cherokee ?

11 posts in this topic

Hej

Ny på forumet och ny på Jeep, provat en ny Cherokee i dag , kampanj pris ca 390.000 gillar den mkt men fundersam över kvaliteten , hört mkt negativt om Jeep, men tillhör detta det förgångna?, det är ju trots allt ett udda märke i Sverige, jag ser aldrig en sån på gatan . nåt man skall tänka på , bra köp ??

0

Jag har ärligt tagit ingen aning, men har haft en 2 dörrars wrangler 2012 i ett år och nu en 2013 4 dörrars Rubicon i 1.5 år och de har varit felfria än så länge och jag har ju då inte kört så länge.

Vad jag vill komma fram till är att jag läser mycket om wranglers och jag tycker inte det verkar ha några direkta problem så jag tolkar Jeep idag verkar ha bra grejor.

Det viktiga är att det man läser om Jeep som är negativt är ofta rätt mycket äldre modeler.

Chrysler som har Jeep gick ju nästan i konkurs och Obama räddade företaget med pengar och Fiat har köpt in sig på mer än 51% och lånet till herr Obama betalades av snabbt för att det gick så bra för Jeep och Fiat har styrt upp kvaliten och Jeep säljer väldigt bra och har ökat mycket i Europa. Wrangler hinner de inte ens tillverka tillräckligt snabbt då efterfrågan är så stor.

Jag hade inte alls varit orolig att köpa en cherokee. Har du sett den nya Renagade, kanske också kan vara något. 

0

Nu vet jag inte var du bor men här i Sundsvall ser man Jeepar dagligen. Nästan en dussinbil! :D Jo jag har också hört en massa snack om dålig kvalitet och liknade. Men det kommer oftast från folk som inte en har eller har haft en Jeep. Eftersom jag inte haft någon ny Cherokee så vet jag inte om kvaliten på just den. Men jag har haft äldre Cherokee -89 och -91 och dom har gått mycket bra. Jag hade en TJ som jag hade i 3 år innan jag bytte till en JK. Och dessa bilar har gått i princip felfria. Om jag ser på dom bilar jag ägt ( och det är en del) så har faktiskt Jeeparna varit absolut mest driftsäkra. Det finns säkert andra som har en annan erfarenhet av Jeepar men det är i alla fall min.

0

Ok tack för svaren !! bo ri södra Sverige, kör 3000 mil per år, har inte sett en enda new Cherokee sen jag började titta efter dem för 5-6 månader sen, mkt ovanlig !Renegade, hm det är säkert en bra Jeep, men det utseendet tilltalar mig inte alls, även lite väl liten 

0

Tar väl ett tag för Jeep skall bli större i Sverige, de flesta har ju rätt stora motorer och en del av dem kostar ju en slant. Sedan finns det ju inte så många återförsäljare, många tänker ju på närheten till service och så också.

Hedin bil har ju köpt upp en massa bilhandlare och de säljer ju bla Jeep, så de har ju ökat och har nu 39 bil anläggningar från Uppsala till Trelleborg så lite längre fram kommer nog Jeep öka lite. 

I januari 2014 i Australien låg Jeep Cherokee bra till, siffror för Sverige hittade jag inte, är ju en rätt ny bil.

Här är januarisiffrorna för Australien

1. Mazda 3 4561
2.Toyota Corolla 2941
3. Toyota HiLux 2544
4. Hyundai i30 2486
5. Holden Commodore 2364
6. Ford Focus 2074
7. Mazda CX-5 1853
8. Ford Ranger 1817
9. VW Golf 1557
10. Hyundai ix35 1496
11. Jeep Cherokee 1379

0

Kvalitet är en svår fråga, den bästa bil rent kvalitetsmässigt jag har haft var en Volvo 745 GLE som jag köpte beg med 8000 mil på mätarn, den sämsta bil jag haft sett till kvalitet (i övrigt gillade jag den mkt, gick som tåget på hala vägar å tillräckligt fort) var en Volvo V70 AWD -03 en förmånsbil som på 8 500 mil krånglade på en 5-6 punkter. 

Min näst bästa är min nuvarande offroader, Jeep Grand Cherokee, en 97a med 318 V8:an, köpt vid 15 500 mil och när den pensionerades till hobbybil vid 23 000 mil hade jag förutom styrenheten till ABS bara bytt slitdelar på den. Slitdelar som när jag jämförde med grannens Passat dessutom alltid var betydligt billigare. 

Familjen har en till GC -97a och den har krånglat lite mer men det var i grunden enkla fel som "bara" var svåra att hitta. 

Jag har en JKU som DD, en 12:a Black Ed, den har rullat 3 000 mil nu och jag har fått byta styrdämparen annars inga problem alls. Styrdämparen tror jag var ett måndagsex, såna byter man normalt inte på en DD och enl Hedins hade dom inte fått in nån annan med samma problem, han som lämnade ut den efter bytet kommenterade det själv just utifrån att det är omöjligt att köra slut på den på så kort tid. Har inte hört nån annan som råkat ut för nåt liknande heller. 

Jag har kollegor på jobbet som åkte Renault, DOM har haft problem däremot ;) liksom många av Audi-ägarna jag känner, så vad vet man? 

Ska man döma av det här forumet kan det vara lite ojämn kvalitet för vissa exemplar har många fel efter varandra medans andra bara rullar på. Jag ser ingen anledning att inte köpa Jeep, den är inte sämre än andra bilar och att Fiat äger Chrysler är knappast sämre än nåt annat även om jag personligen hellre skulle åka nåt annat än Ferrari typ :) 

Fast ska du köpa en ny Jeep idag och inte åka offroad är det väl en Grand Cherokee du ska ha!!?? ;)

0

Grand är lite väl stor o lite väl dyr för mig, jag vill ha ganska nytt , testade även Mazda CX5 , trevlig bil , skall man ha automat, skinn och 4w, då är man nästan uppe i samma pris som Cherokeen, Mazda känns som ett lite fegt o trist val  :)

0

Är man lite bilfanatiker finns det ju massa jeep forum och en massa information och nog det märke som har mest olika tillbehör till. I dessa avseenden är det inte många märken som är i närheten av Jeep. Jeep är ju mer av en entusiast bil jämfört med många andra märken

Tex

http://www.jeepgarage.org/f73/

http://www.cherokeeforum.com/

http://www.jeepforum.com/forum/f114/

http://jeepcherokeeclub.com/forum.php

http://www.pirate4x4.com/forum/83-jeep-cherokee/

http://www.cherokeetalk.com/

0

Om jag skulle köpa en ny Jeep skulle jag utan tvekan köpa en JK-UR hellre än en Cherokee. Mer bil för pengarna. Fungerar ypperligt som familjebil, hade en sån som familjebil i nästan 4 år . Mycket snyggare ,bättre terrängegenskaper. På sommaren kan man lyfta av taket och åka nedcabbat. Mycket mångsidig bil.

0