Sign in to follow this  
Followers 0
Kallexx

Original Turboslangar byts ut!

1 post in this topic

Hej!

Jag råkade ut för, enl. uppgift, ett vanligt problem på Liberty (Cherokee) 2.8 CRD: Turboslangsproblemet. Nu sprack slangen upp vid anslutningen till insuget. En spricka på ca 4 cm! Den sprickan akutlagade jag med vulkbandstejp som stabiliserades med lite vävtejp. Det har hållit i snart två veckor nu utan problem!

IMG_3762.JPG

Min 2005a hade gått ca 9600 mil då slangen gav upp..

Efter en del forskning på nätet, kom jag fram till att det finns två mycket bra alternativ till originalslangarna, Mishimoto och Samco. Båda är gjorda i silikon och har fått bra recensioner. Valet blev Samco och bästa pris hittade jag på https://www.merlinmotorsport.co.uk/

De har ett fint utbyteskit som ska ersätta original:  55037729AC och 55037730AC.

Med frakt och nya slangklämmor hamnade priset på 2426 kr. Billigare  och kanske minst 10 ggr bättre än original :). Jag hämtade upp paketet idag och återkommer kanske med en liten recension på det hela.

Bild på de fina slangarna: 

IMG_3837.JPG

Edit: 2014-11-22 -  Slangarna installerades utan problem. De ger ett väsentligt bättre kvalitetsintryck än originalen. Vävstrumpan på utgående slang från intercoolern återanvändes inte. 

Annat: För att helt eliminera risken att slangarna packar ihop (p.g.a. oljedimma och annan avgassås) samt få allt efter vevhusventilationens insläpp rent, kommer jag nog installera en oljefälla (kanske en Provent 200, får se). De gör en fantastisk nytta, kolla på Youtube!

/Kallexx

0