jonasaik

Alert, hjälp mig, funkar denna fälg på Cherokee 03?

12 posts in this topic

Kära Jeepentusiaster, jag har en jeep cherokee 2003, efter många år på s.k. åretruntdäck är det dags för riktiga vintersulor.

Jag vill hitta beg fälgar, helst med dubbdäck på nära nyskick.

Nu har jag hittat på blocket fälgar till cherokee 95 med jättefina däck från Nokian. Det mesta verkar stämma, samma nav, samma bultmönster och snarlik strlk, men de har ET 32, och min bil verkar ha 41. Dvs 9mm skillnad. Dessvärre är det 35 mil dit, så det blir bussgods och jag kan inte testa dem på bilen innan köp.

Är det någon här som VET om de passar eller inte?

Alternativt är det någon i sthlmsområdet som har fälgar och eller däck enligt ovan som jag kan köpa?

Stort tack på förhand!
Jonas
0

Tack Mattias! Grymt schyste att du tar dig tid.

Blir rätt mkt pengar båda dessa med tanke på vad bilen är värd.

Var hittar man plåtfälgar för en billig slant som passar ex-vis? Lösa däck känns mkt lättare att hitta än ett "paket".

Vet du fler bilar som funkar? Typ Rav4 eller så?

Tack!

Mvh

Jonas

0

Hej

Rav 4 funkar inte, samma bultdelning men mindre navhål. Förmodar att det är en KJ du har.

Vet inte om du får på 15" fälgar på den, har för mig att deet kan bli lite trångt med oken.

Här kan du enkelt se/sortera vilka fälgar som passar din bil.

http://www.dackgrossisten.se/BultcirkelGuiden.aspx

Mvh Thomas

0

Tack Thomas, ser rätt mörkt ut, hittade ingen med samma mått, och om jag utvidgar ET lite så kommer det upp några Chrysler och Dodge också.

Uppskattar er hjälp.

0

Tack Thomas, ser rätt mörkt ut, hittade ingen med samma mått, och om jag utvidgar ET lite så kommer det upp några Chrysler och Dodge också.

Uppskattar er hjälp.

Enligt Google/Jeepforum.com så kan det funka med 15-tums plåtfälgar från TJ/XJ/ZJ på KJ. Detta tack vare att de är tunnare(?) än alu-fälgarna, och därför ger bättre plats för bromsoken.
0

Uppskattar er hjälp.

Kan ju vara värt att fråga vilken modell av Grand Cherokee dessa har suttit på (ZJ funkar, WJ funkar inte): http://www.blocket.se/stockholm/Vinterdack_till_jeep_nokia_som_nya_51003365.htm?ca=11&w=3 (såg nu att det verkar vara bara däcken, inga fälgar)

Dessa 16-tummare borde funka: http://www.blocket.se/sodermanland/Jeep_cherokee_vinterhjul_dubbdack_50136504.htm?ca=11&w=3

Chrysler Voyager har samma mått om man kollar Däckgrossisten. Kanske dessa skulle funka: http://www.blocket.se/sodermanland/Vinterhjul_Chrysler_51107022.htm?ca=11&w=3
0

Tjena Mattias, 

Tack för all hjälp, det fanns mycket mer till Voyager.

Så här ser det ut:

Modell Årsmodell Bultcirkel ET NAV Bultgäng

Cherokee                         02-             5/114,3         41             71,6                     1/2
Voyager                         91-07             5/114,3         40             71,5

12×1,50

3 frågor till:

1. Gör det något att nav skiljer 0,1?

2. Påverkar Bultgäng fälgen på något sätt? Dvs är det olika hål eller koningar? Om inte drar jag ju bara dit den med mina bef bultar.

3. Jag har idag 235 däck på, har för mig att den kom 225, hur noga behöver man följa det, antar att 215 duger, men 205? Eller 245? Var går gränserna?

0

...  

3 frågor till:

1. Gör det något att nav skiljer 0,1?
2. Påverkar Bultgäng fälgen på något sätt? Dvs är det olika hål eller koningar? Om inte drar jag ju bara dit den med mina bef bultar.
3. Jag har idag 235 däck på, har för mig att den kom 225, hur noga behöver man följa det, antar att 215 duger, men 205? Eller 245? Var går gränserna?

Vad jag kan se så står det 71,6 mm på alla Voyager från 91->07 på Däckgrossisten. 71,5 mm tycker jag verkar vara för 08->.

Utan att veta säkert så tror jag inte att fälgen är annorlunda pga skillnad i bultgäng. 1mm skillnad i ET måste väl betraktas som försumbar, särskilt om det är samma diameter (16"?) som dina originalhjul.

När det gäller bredden så tror jag (vet ej säkert) att 245 funkar, lite beroende på profilen, dock. Omvänt så kanske ett 205-däck med samma profil som original blir lite väl litet, så det kanske är bäst att hitta däck som är hyfsat nära original. Alternativt försök att hitta lösa fälgar och däck och "para ihop". Det finns ju också regler kring spårviddsförändring, men jag vet inte vilka mått som gäller där.

Du kanske kan hitta någon säljare i närheten som låter dig testa ett hjul på din bil?
0