• Announcements

• MickeAdmin

Vi behöver DIN hjälp att fylla träffkalendern!   05/14/2016

Att ha koll på alla träffar runt om i vårt avlånga land kan vara svårt, om inte omöjligt. Därför behöver vi DIN hjälp med att uppdatera träffkalendern! Posta gärna Era trips i "träff-forumet" så uppdaterar en administratör kalendern med informationen. Have fun out there! :-)
Tikkapower

Problem vid tankning

9 posts in this topic

Tjolahopp.

När jag ska tanka min 07 Patriot så får jag i ca 3-4 liter och så stänger pumpen av, därefter får jag i ca 1 liter mellan varje avstängning....ska finnas någon form av ventil i tanken som gör att tanken inte läcker om man rullar med bilen.

Är denna ventil mekaniskt eller elektroniskt styrd?

Jag hittade en gul elektronikbox bakom vänster panel i bagaget, samt en sökringshållare med 3-4 säkringar i, har dessa komponenter med tanken att göra?

Problemet jag råkar ut för är att bensinen stiger i röret och då stänger pumpen av, kommit fram till att det antingen är fel på avluftningen eller på just denna ventilen, på ett amerikanskt forum skriver dom att man kan prova att skaka bilen så att bensinen "slår" loss ventillocket om det har hängt sig.

Någon som har erfarenhet av detta? Någon som vet om den gula boxen och säkringarna är till tankens funktion?

Det spelar ingen roll hur jag håller tankhandtaget när jag tankar, bensinen stiger i röret så att jag kan se bensinen. Håller jag munstycket utanför röret så att jag har ca 50mm till mynningen så kan jag tanka, sakta, sakta. Till slut bryter pumpen för att det har gått för lång tid.

Behöver komma på vad som är fel ganska omgående, eftersom jag har garanti på bilen ännu.

0

Blir det likadant på alla mackar?

Jag vet att en del pumpar snabbare än andra så bensinen liksom åker tillbaka upp i röret av bara farten, medans andra pumpar har ett lägre Liter/Minut värde inställt.

Min gör exakt likadant på en viss station.

0

Blir det likadant på alla mackar?

Jag vet att en del pumpar snabbare än andra så bensinen liksom åker tillbaka upp i röret av bara farten, medans andra pumpar har ett lägre Liter/Minut värde inställt.

Min gör exakt likadant på en viss station.

Jag har provat på 3 olika stationer. Om jag tankar så pass sakta som det går, så att pumpen till slut bryter för att det har gått för lång tid (tar minst 10 minuter att tanka fullt) och då håller munstycket utanför bilen så att jag siktar in bensinen i röret så stiger det i röret. Det är precis som att det sitter en propp i röret eller tanken. Amerikanska bilar har hårdare regler än vad vi har här när det gäller tankarna, de får inte läcka ut något om du rullar med bilen, alltså sitter det en ventil, som ett vipplock någonstans. Om detta hänger sig i stängt läge så kommer naturligtvis inte soppan ner i tanken tillräckligt fort. Jag tänkte jag skulle ta en lite grövre vajer, typ en sån där spiral från en husvagnsgardin och köra ner för att känna lite försiktigt om det är något som tar emot.

Löser jag detta så är det folk som är intresserade av lösingen på www.jeeppatriot.com i usa, men likasp kan det ju vara bra att informationen kommer ut här i sverige bland oss som har Jeep.

0

Har samma bekymmer med min Patriot -08.

Ser att inlägget är från 2013, Gröngöling har du kommit på vad det är???

0

Har samma bekymmer med min Patriot -08.

Ser att inlägget är från 2013, Gröngöling har du kommit på vad det är???

Menar du Tikkapower så har han inte varit inne här sen 14 Juni 2013 !

0

Har samma problem jag med! Blir samma problem på alla mackar... Någon måste väl ha hittat en lösning sen 2007/2008?
0

Måste ju gå att följa tankröret och se om det sitter nån ventil där ! Bara att ta bort den och kolla upp och ev kasta bort ventilen om det inte går att få den att funka .

0

Samma problem här. Patriot 07. Det sitter visst nån "roll over safety valve" eller nåt sånt inne i tanken som kan jävlas, men jag har inget verifierat på det ännu. Hög tid att ta tag i detta för det är ett rent PIA att fylla upp. Hur har det fortlöpt för er andra i tråden?

0

Kolla EVAP  dvs kol kanistern som är ansluten via en egen retur från tanken höll på ett halvår med JKU-08 innan jag kom underfund med vad det var

hade kört hål på den i skogen tidigare  avluftningen  fungerade  som ovan 1L soppa itaget innan pump slog ifrån, hitade en hel på OSBY skroten  bytte fungerade direkt vid nästa tankning, finns säkert något beskrivet på USA forum / Thomas

0