• Announcements

    • MickeAdmin

      Vi behöver DIN hjälp att fylla träffkalendern!   05/14/2016

      Att ha koll på alla träffar runt om i vårt avlånga land kan vara svårt, om inte omöjligt. Därför behöver vi DIN hjälp med att uppdatera träffkalendern! Posta gärna Era trips i "träff-forumet" så uppdaterar en administratör kalendern med informationen. Have fun out there! :-)
Sign in to follow this  
Followers 0
Se_Fox

Kors i he... Mina kors ryker inom 50mil av byte

34 posts in this topic

Hej alla.

Jag lyckades dra sönder diffen bak för nån månad sen när jag var tvungen att sätta nån kaxig BMW ägare på plats.... vann racet men när jag gav för mkt gas på ettan och torr asfalt med gummi belleg spann jeepen loss och krafterna blev för stora och diffen sprack.....

Bilen är en orginal -91:a jeep wrangler 4.0l manuell (älskar den)

Jag lämnade in den och dom bytte diff. Totalt = 11.700:-

Jag kör sedan en vecka men vibrationer byggs upp i kardanen!!!

Jag lämnar in och dom byter bakersta korset. totalt = 500:-

Kör en vecka men inte nöjd och dom erkänner inte att det är knuten utan säger åt mig att köra en vecka till så att felet blir större och dom kan hitta det. Efter en vecka till hade ett klonk ljud kommit vid drag läge och vid "dragläget" för motorbroms.

Lämnar in och dom skimsar om den bakre knuten pga "glapp" och

Byter knuten fram som orsakade klonket. Totalt : 500:-

Hämtar bilen på morron och åker fem mil till en kund i strängnäs. När jag kommer in på strängnäs rakan där jag gör 80 och accellerar lite. då får jag snabba starka vibrationer bakifrån o rätt som det är smäller det som ett stenskott fast tre gånger högre. Jag trodde jag hade fått punka så jag stannar så snabbt som mögligt men det är ingen punka. börjar köra igen o lommer upp till 20km/h då låter det som en hammare vispas runt i tanken på bilen. Jag lägger i 4x4 och kör in o hissar upp jeepen på en gör det själv mack.

Det visar att den bakre knuten hade hoppat ur en kopp och satt snett.

så jag plockade bort den bakre kardanen och görde fram hjuldrift hem (med hjälp av 4x4 och ingen kardan bak) funkade skit bra. lämnade in den igen. dom bytte knuten och pack boxen för den hade blivit så sliten av allt jobb på knutarna.fick ut den i onsdags.

Den var så got som perfekt men...... Nu börjar vibbrationerna komma igen vid gas på drag och dragläge mellan 60-80km/h.........

HJÄLP vad är det som orskar att alla dessa kors går hela tiden.

kan det vara obalans i kardanen eller kanske själva u:et som håller korset

från diffens sida som har tänjt ut.

Sälla ni Hjälp mig för jag orkar snart inte längre :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej

enligt min Haynes-rep handbok skall kardanaxlarnas läge märkas upp på något sätt (vit färg eller annat ) före demontering så att de hamnar i samma inbördes läge när dom återmonteras. De är tydligen individuellt avbalanserade och uppmärkningen skall stämma "i båda ändar" dvs både i knutarna mot fördelningslådan och mot diffarna. Detta kan möjligen ha förbisetts vid arbetet på din bil.

laxametarn

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker det är konstigt att de skall reparera din bil. Sedan ta betalt för att fixa till något som det känns som att de skulle ha gjort från början, det vill säga shimmsa upp knuten. Kardanaxlar är känsliga små varelser om de inte monteras rätt (se föregående talare).

/Janne

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

laxametarn: Det där med att märka upp före demontering är bra men inte nödvändigt. Jag frågade detta på en Amerikansk SWB mailinglista och fick det svaret. Har även kollat med en autkt. verkstad och de sa också att det var lungt. Gissa varför jag har frågat? Jepp jag glömde märka upp den främre kardan :oops:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svaren jag har fått:

If you want to check the u-joints or even a CV crawl under the Jeep grab the drive shaft, near one of the u-joints and push and pull on the shaft. If there is any play or knock in the u-joint you can be sure that it is wasted. Repeat the same test on the other end of the drive shaft.

The other thing that it could be is a loose pinon nut (on the rear axle). But I would put my money on the u-joint.

Se_Fox: Slutade vibrationerna när du körde utan bakre kardan?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för tipsen

Nä skimsningen tog dom inte betalt för,

Dom har tagit betalt för diffen , två knutar och en packbox.

Är det nåt mer som är kan vare fel??? :?: :?: :?: :?:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testar igen :)

Se_Fox: Slutade vibrationerna när du körde utan bakre kardan?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Steen - Japp. vibrationerna slutade. Den har alldrig gått så jämt å fint. den kändes nästan piggare också men det kan jag ha inbillat mig.

Ska jag be dom byta u jointen eller?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

U-Jointen är knutkorset och vad jag förstog hade du redan bytt ut den?

Kryp in under och testa och "jucka" på grejjerna. Kolla så "strapsen" sitter fast ordentligt.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Steen - jag har bytt korsett men inte det som håller korset. dvs själva u:et. Vad är "strapse" för nåt??????

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är de som håller fast korsen det sitter små "skruvar" som håller fast det hela.

Nr 1 och 4 på bilden nedan

ujointdrw.jpg

yokestrappics.jpg

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ursäkta missförmuleringen

jag menar själva kraft överföringen mellan korset och diffen. Dvs den som skruvarna på billden skruvas in i.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis Det är Yoken jag menar. (det tog ett tag men vet vi vad den heter)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja det vet jag inte om du behöver byta. Men nu har nog jag kört fast. Kanske kan vara "pionio nut" som sitter inne i klumpen på axeln som är lös?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja problemet åter kommer after varje gång den har varit inne men dock ska man veta att när jag hämtat ut den så går den perfekt men att det återkommer efter ca 50 mil (knappt två dars körning för mig ) och varje gång verkar det vara glapp i kopparna för korset

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har för mig att lådan läcker på en YJ om du kör den utan bakre kardan. Kanske läge att kolla oljenivån.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

P - oljenivån har kollats varje gång den har varit inne för när man fixar med korsen tar man loss kardanen då rinner det ut lite men det har dom fyllt på varje gång. När jag plockade loss kardenen i strängnäs så ringde jag till verkstan o kollade för jag var orlig för detta men dom sa att det fanns tillräkligt med olja kvar för att åtminstonne köra 5 mil. självklart satte jag igen hålet med plast.

Har du idee om var som gör att detta återkommer gång efter gång???

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den verkstaden du har varit hos har inte lyckats fixa dina problem och en hel del pengar har du lagt ut. Jag skulle nog råda att vända dig till en annan verkstad och be dom se på dina problem.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

är det nån som har en verksta i Västerås- stockhol- örebro området som dom rekomenderar?

var ligger bakaxelspecialisten nånstans???

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bakaxelspecialisten

Stenkaksvägen 7, 197 91 Bro

Tel. 08-843002

:lol:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur sprack diffen? Låter mystiskt.

Jag tror att yoken är krokig eller att verkstan har stukat öronen på kardan.

Om det finns möjlgheter så prova med en annan kardan. Du kan känna på muttern när stången är nere men troligtvis sitter den fast, hursom om du skall spänna den så måste drivaxlarna ut så du får rätt lagerförspänning. Du bör du byta knäckhylsan också.

Kolla även så att inte axeln har ändrat läge i fjäderpaketen, pinion axeln skall vara paralell med utgående axeln från växellådan. Kolla också att stången inte är krokig och att inga vikter lossat.

Lycka te

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan det vara så att någon har hänt med utgående axel på fördelningslådan som ger obalans i kardanen som sedan skakar sönder resten?

://Leo.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Notera att du har rabatt hos bakaxelspecialisten som medlem i Jeep Club Sweden. :)I

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0