MathiasS

Mathias WJ Overland 2002

68 posts in this topic

Nu har jag beställt en dämpare. Hittade inte rätt variant i Sverige så jag har beställt i tyskland på www.only-flowmaster.de. Blir lite billigare att handla där men det handlar bara om några hundringar. Nu har jag beställt en dämpare som har 2,5" anslutningar och mittmonterad ingång samt offset på utgång vilket matchar original. 

0

Börjar klura på detta med sommarhjul..... Eftersom sommarhjulen fick fungera som vinterhjul i år också kanske man skulle skaffa riktiga sommarhjul till sommaren..... :wacko:

1. WJn ska ha fälgar med ET51. Hur litet et kommer man undan med innan det sticker ut för mycket? Beror förstås på fälgbredden men......ET35?

2. Har länge sneglat på Coopers STT som ett billigt alternativ till lite grövre däck. Men vilken dimension väljer man?

245/70-17 landar precis på 5% större rullomkrets. och får rimligen också plats i hjulhuset utan liftkit.....

245/75-16 har iprincip identiska yttermått men förstås mer gummi. 

vilken av dessa dimensioner blir bäst på denna typ av däck på gatan? Jag TROR att även de flesta 16" borde passa på en Overland, bromsarna är ju pyttesmå (och det sitter väl samma skivor etc på en overland som en limited som har 16" i originaldimension).

0

Nu är avgaset fixat. 

Flowmaster Super 44 2,5" in och ut, inlopp centrerat, utlopp offset. Beställt från www.kts.de. Bra pris och leverans på fyra dagar.

Bakre röret köpte jag till slut på Hansen Racing. Beställde på morgonen och hämtade på eftermiddagen. Väldigt smidigt. Lite dyrare än motsvarande Walkersystem, men det är också lite tjockare gods i dessa rör tror jag.

Kom ihåg! För att ett standardrör för en WJ ska passa med en Super 44 som är avsevärt kortare än standarddämparen måste du förlänga röret en rejäl bit alternativt köpa en förlängningsbit.

Gammal rostig dämpare (även den en Flowmaster förövrigt) och ny...

IMG_2297.jpg

Röret från Hansen:

IMG_2298.jpg

Artikelnr på Flowmaster Super 44 med denna konfiguration:

IMG_2300.jpg

Extra rörstump pga att man nog gjorde röret lite kortare än vad jag bad om.... samt rostfria klämmor. Att skaffa dessa var dock en miss från min sida - funkar säkert bra på rör med slitsade muffar men det har inte ljuddämparen och jag gjorde inga heller => gick inte att låsa rören helt i varandra. Fick skaffa vanliga fula rörklammer...IMG_2301.jpg

Hur blev då ljudet?

Ja, lite som befarat tycker jag det blev för tyst. Nästan helt tyst när man inte gasar på motorvägen och inte något störande drönande i någon hastighet upp till 130. Jag är ju lite ovan vid att det blir helt tyst närman släpper gasen så det tar nog ett tag innan jag vänjer mig vid detta, men jag lär iaf komma igenom besiktningen och visst mullrar det fint i lågfart. Och ja, man hör ju att man kör V8 när man kör, men jag kan inte tycka att det är störande. Skulle kunna åka långt med detta....

0

Börjar klura på detta med sommarhjul..... Eftersom sommarhjulen fick fungera som vinterhjul i år också kanske man skulle skaffa riktiga sommarhjul till sommaren..... :wacko:

1. WJn ska ha fälgar med ET51. Hur litet et kommer man undan med innan det sticker ut för mycket? Beror förstås på fälgbredden men......ET35?

2. Har länge sneglat på Coopers STT som ett billigt alternativ till lite grövre däck. Men vilken dimension väljer man?

245/70-17 landar precis på 5% större rullomkrets. och får rimligen också plats i hjulhuset utan liftkit.....

245/75-16 har iprincip identiska yttermått men förstås mer gummi. 

vilken av dessa dimensioner blir bäst på denna typ av däck på gatan? Jag TROR att även de flesta 16" borde passa på en Overland, bromsarna är ju pyttesmå (och det sitter väl samma skivor etc på en overland som en limited som har 16" i originaldimension).

Ingen som har någon input här?

0

Ser riktigt bra ut! :) Jag blev också lite förvånad efter att jag monterat min Flowmaster Super 44 dämpare på min ZJ,

hade aldrig kunnat tänka mig att det var så tyst vid motorvägskörning...Men det låter mycket vid stadskörning! ;)

//Eric

0

"Mycket" är förstås ett relativt begrepp. Det lät MYCKET mer med det gamla avgaset..... :)

0

Har en ljuddämpare på min som ser ut som den du visar , låter helt lagom tycker jag . Lite dovt när man rör gasen men uthärdligt på motorväg . 2, 5 tum rör då och 4 liter maskin iof. Har du fler bilder på pärlan ? :)
0

Här fortsätter det att inte hända speciellt mycket......

Idag hände dock något som inte händer så ofta. Fru i huset sa: "Vi kan ju stanna och titta på en Jeep på vägen hem..."

Med "Jeep" avsågs här en JK. Bilen fick faktiskt godkänt och det man skulle kunna fundera på är att avyttra både xc70 och WJ och skaffa en 3-4 år gammal JK. Eller så är det bara volvon som ryker, svårt att skiljas från en bil med v8.

Är dock lite rädd för att en JK är för amerikansk för att funka som dailydriver och att den inte kommer till sin rätt när man behöver åka 45 mil i sträck. Och vad händer när man behöver köra någotannat än pygmeer i baksätet....

Vi får se vad som händer...

0

Här fortsätter det att inte hända speciellt mycket......

Idag hände dock något som inte händer så ofta. Fru i huset sa: "Vi kan ju stanna och titta på en Jeep på vägen hem..."

Med "Jeep" avsågs här en JK. Bilen fick faktiskt godkänt och det man skulle kunna fundera på är att avyttra både xc70 och WJ och skaffa en 3-4 år gammal JK. Eller så är det bara volvon som ryker, svårt att skiljas från en bil med v8.

Är dock lite rädd för att en JK är för amerikansk för att funka som dailydriver och att den inte kommer till sin rätt när man behöver åka 45 mil i sträck. Och vad händer när man behöver köra någotannat än pygmeer i baksätet....

Vi får se vad som händer...

Inga problem att åka långt i en JK, bara man har rätt inställning. Även baksätet funkar, bara man själv slipper åka där. Har provat faktiskt och det var inga problem.
Jäkligt rymligt bagageutrymme också när man ska ut på långtur. Inte som våran tidigare Passat.

Tycker "hon" att den va ok, så skynda å fynda.

Lycka till!! //John
0

Fast med gamla motorn är den seg och slö har jag hört, har inte provat nån själv bara hörsägen från dom som provat både den gamla och den nya. Jag har en ny, Pentastar V6, i min, den är inte slö  :ph34r: Jag har min JKU som DD, har själv inget problem med den utan sitter bra i framsätet (iofs en Black Ed men jag tror det är samma stolar i den vanliga?) jag har även packat in 3 fullvuxna jobbarkompisar och åkt Uppsala-Ludvika och Uppsala-Bollnäs t o r och dom som åkte i baksätet sa efteråt att det var helt ok, dom satt tillräckligt bra och hade inte ont nånstans lr så. 

Men man åker absolut mkt skönare i en original ZJ så jmf WJ:n är komforten nån serie under, det stora problemet me JKU är att den inte säljs med V8 i Sverige  :(

Och även om bränsleförbrukning är en närmast ointressant parameter när jag väljer bil måste jag säga att jag är förvånad över att en V6 modell -12 i en JKU drar lika mkt soppa som den gamla 318, V8an gjorde i Grand Cherokeen, nog borde man ha lärt sej nånting om bränsleekonomi även i USA kan man tycka  :rolleyes:

0

.....så 198hk bilarna ska man hålla sig ifrån och 284hk är ok. Med problemet att när motorerna fick mer power så minskade man samtidigt dragvikten.......

0

.....så 198hk bilarna ska man hålla sig ifrån och 284hk är ok. Med problemet att när motorerna fick mer power så minskade man samtidigt dragvikten.......

Vet inte, har bara provat 284 hästars versionen, dragvikten är ett stort problem som jag ser det även om det väl är rätt sällan man drar mer än 2 ton iofs. Åkte jag mkt skulle jag välja en Grand som DD med V8 förstås ;) 

0

Dragvikten är ett stort problem. Släpet väger 500kg och lastar lagligt 2500kg, ytterligare minst ett ton utan problem om det kniper. använder det ofta när jag hämtar okluven ved, grus, makadam, marksten osv osv. Även när jag ska dra upp båten blir 2000kg ett gränsfall.

0

Dragvikten är ett stort problem. Släpet väger 500kg och lastar lagligt 2500kg, ytterligare minst ett ton utan problem om det kniper. använder det ofta när jag hämtar okluven ved, grus, makadam, marksten osv osv. Även när jag ska dra upp båten blir 2000kg ett gränsfall.

Då är det bara Rubicon som är godkänd om jag förstått det rätt, är iofs ingen nackdel att åka Rubicon  ;) min gick inte att få med mer än 2 000 kg när jag tog ut den men vi har ju bästa Jeepmodellen nånsin i familjen så med den andra ZJ:n får jag dra 3 500 kg  :P

Av olika omständigheter så har jag funderat en del kring JKU som DD senaste tiden och mitt val är det inte, för mkt pengar för vad man faktiskt får som jag ser det. 

0

Får nog suga på denna karamel ett tag till.....är ju inte något direkt panikbehov av att byta bil och dyrt är det också.....

0

On 2013-03-24 at 13:33, MathiasS said:

Hur blev då ljudet?

Ja, lite som befarat tycker jag det blev för tyst. Nästan helt tyst när man inte gasar på motorvägen och inte något störande drönande i någon hastighet upp till 130. Jag är ju lite ovan vid att det blir helt tyst närman släpper gasen så det tar nog ett tag innan jag vänjer mig vid detta, men jag lär iaf komma igenom besiktningen och visst mullrar det fint i lågfart. Och ja, man hör ju att man kör V8 när man kör, men jag kan inte tycka att det är störande. Skulle kunna åka långt med detta....

Detta blev ju tillslut väldigt bra. Lagom mycket ljud för kortare turer. Upp till någon timme känns rätt ok men därefter väljer jag en annan bil. Nu har läget ändrats lite här och vi är mitt uppe i bilbyten, vilket gör att Jeepen måste rulla lite längre sträckor så till helgen blir det byte till original-system faktiskt. Det gamla blir dock kvar för återmontering när jag kört mina 150mil......

0

Händer inte mycket i denna tråd. 

Har haft ett hjullager (hoppas jag, för nu är det bytt) som stundtals låtit som en fiskmås - bytet är på pappret väldigt enkelt, men det höll på att bli skitjobbigt då Jeep haft den tveksamma smaken att fästa hela hjullager/navet med tre skruvar med 12-kant-skalle. Riktigt korkat. 14 år senare är givetvis det mesta av spåren i dessa skallar borta och 13mm nyckelvidd passar inte längre. Som tur var gick det att använda en halv/tums 12kant som ju är 12.7mm, så till priset av en blocknyckel som inte längre är i nyskick så fick jag bort skruvarna och kunde byta lagret.

Ikväll åker en standard ljuddämpare på så att kommande långresor blir lite behagligare. Tråkigt men nödvändigt.

I övrigt lever bilen på nåder nu, så fort "rätt" A6 Allroad hittas ska Jeepen bort....tyvärr. 

0

....och nu har rätt Audi hittats så Jeepen ska bort. 12800 mil ungefär, återkommer med annons på rätt plats. Kom å Tjöööp!

0