Henrik Krusell

Byta hjullager bak?

13 posts in this topic

Hej. Hade bilen, cherokee limited 3.7 -04, bokad hos meken idag. Har väntat en månad på tiden och det sjunger kraftigt där bak. När jag rasslade in i morse så sa dom att dom inte gör detta då det är för mycket jobb <_< . Nu till min fråga, kan det vara så jobbigt att byta lagerna? Är det någon som har lite tips angående detta ingrepp. Vad jag har förstått så är det problem att få av dom gamla lagrerna. Finns det någon speciell avdragare? Är det bara att "rycka" ut driv axlarna?

Många frågor... Överväger att göra det själv om det inte krävs några special verktyg.

0

Hej. Hade bilen, cherokee limited 3.7 -04, bokad hos meken idag. Har väntat en månad på tiden och det sjunger kraftigt där bak. När jag rasslade in i morse så sa dom att dom inte gör detta då det är för mycket jobb <_< . Nu till min fråga, kan det vara så jobbigt att byta lagerna? Är det någon som har lite tips angående detta ingrepp. Vad jag har förstått så är det problem att få av dom gamla lagrerna. Finns det någon speciell avdragare? Är det bara att "rycka" ut driv axlarna?

Många frågor... Överväger att göra det själv om det inte krävs några special verktyg.

Om jag inte är helt ute och cyklar så sitter det en D35 i din bil. Oavsett så finns det yttre och inre lager. De yttre byter du själv utan större problem mer än möjligtvis att få ut dom gamla. Om dom inre är slut så skall carriern schimsas om och förmodligen även lagret till pinionen, inte helt lika lätt - förmodligen var det detta verkstaden backade på. Bakaxlen böre demonteras om detta arbete skall utföras med nån form av precision.

Tipset är nog -Ytrre - byt själv - Inre - leta upp ena bättre beg och byt.

0

Det var nog att få väck dom yttre lagrerna dom syftade på. Dom hävdade att det var glapp i hjulen så dom konstaterade dom yttre. Behöver man inte någon specialare till att få väck dom gamla lagrerna. Finns väl inget att greppa om med en avdragare då lagret är intryckt i navet, eller? Väntar på pris från en auktoriserad Jeep verkstad imorgon, efter det så bestämmer jag mig för om jag ska göra det själv eller inte.

Har svurit på att inte meka bruksis mer, men man åker väl dit på det som vanligt..

0

Det var nog att få väck dom yttre lagrerna dom syftade på. Dom hävdade att det var glapp i hjulen så dom konstaterade dom yttre. Behöver man inte någon specialare till att få väck dom gamla lagrerna. Finns väl inget att greppa om med en avdragare då lagret är intryckt i navet, eller? Väntar på pris från en auktoriserad Jeep verkstad imorgon, efter det så bestämmer jag mig för om jag ska göra det själv eller inte.

Har svurit på att inte meka bruksis mer, men man åker väl dit på det som vanligt..

Glidhammare med inv avdragare eller dremel och slipa igenom lagerbanan

0

Vad är det för sketen mek? Det är ju när det är för mycket pill som man lämnar in bilen...

Lossa hjul och bromsar.

Öppna diffhuset och demontera den lilla centrumaxeln som håller två små kugghjul. Den sitter fast med en låsskruv med en 1/4 tolvkantskalle.

Tryck därefter in axeln lite till och demontera C-clipen.

Drag axeln rakt ut. (Det är nu du kommer svära om du parkerat för nära garageväggen.)

Knacka loss lagret som sitter inne i axeltuben.

Knacka i nytt lager.

Lägg en lång tunn plastlist eller liknande inne i axeltuben, lägg axelns splines på listen och pilla försiktigt tillbaks den ända in i sin plats. Listen är till för att du inte ska få med en massa smuts in i diffen. Den ska givetvis bort strax innan axeln är helt på sin plats.

Sätt tillbaks C-clipen och gör sedan likadant på andra sidan.

Montera tillbaks centrumpinnen, med sina kugghjul och låspinnen.

Skrapa rent kanterna på diffhuset och locket. Gegga på siliconepackning. Skruva ihop och fyll på med olja. Castrols olja heter XJ passande nog. Ca 2,7 liter tror jag det ska vara...

Gör sedan rent allt som har med bromsarna att göra, och montera tillbaks dessa. Passa på att byta ut sådant som är slitet, backar och klossar...

Tag sedan två välförtjänta öl, och skåla för din duktiga insats...

Glöm inte att justera P-bromsen. Detta görs innifrån förarplatsen genom att dra upp spaken, hålla kvar en spärr, och sedan släppa tillbaks spaken...

0

Knacka loss lagret som sitter inne i axeltuben.

Här kommer du lägga 90% av tiden ;)B)

0

Ska nog genast tilläggas att jag aldrig bytt detta lager. Men i övrigt har jag gjort samma operation...

0

Detta tackar jag varmast för

Blir till att beställa lager från Hansen Racing och ge sig på det. Handbromsbackarna är nyligen bytta men var sitter spärren som man justerar med? Har ett racing projekt i garaget så det får bli mek på gårds planen. Tack igen för beskrivningen och NEJ, jag kommer inte anlita den verkstaden igen.

0

Tjenare, hur gjorde du, böt du lagrena själv och hur jävligt var det?
Min XJ -89 viner både fram och bak (fram när man lägger i 4wd), tystnar när man släpper gasen och rullar men viner DIREKT man rör gasen igen.. bör vara lager va?
0

[quote name='Jidetorp' date='15 april 2011 - 11:50 ' timestamp='1302861000' post='100859']
Vad är det för sketen mek? Det är ju när det är för mycket pill som man lämnar in bilen...

Tag sedan två välförtjänta öl, och skåla för din duktiga insats...

Kan vara bra att ta några extra öl under tiden :D
0

Detta var rena hvetet.

T bort C-clipset var en baggis.

Ur med axeln inga problem, men nu bort med packboxen den satt som bara den fick lov att ta den med en huggmejsel.

Sedan Lagret, rör sig inte ett dyft, sitter som ihopgjutn inne i Röret.

Slaghammare fingerar inte, En kraftig plattjärnsbit rundad i änderna och smal så man kan stoppa in den, en mutter fastsvesad på baksidan av plattjärnet.

stoppa in den i tuben, res upp med en magnet och sätt på 60mm kraftig bricka, på skruven 12mm,  ja nu följer den med när man drar åt skruven.

Sedan i med renoveringslagret med omvänd ordning på packbox och lager så att lagerbanan skall få ett nytt lagerställe mot axeln.

det går dötungt att driva in lagret men nu är det på plats sticker ut 6 mm, så kan det vara enligt instruktionen.

Rengöra och i med axeln, det går lite trögt på slutet ett par slag med kopparsläggan, nej den går inte in roterar men fastkilad.

Åter fram med kopparsläggan dunka ut axeln baklänges, kolla lagret, det verkar sitta bra,  Aha tydligen för grov lagerbana på min hjulaxel.

Lagret sitter stumt, går ej att dra ur med den hemsmidda avdragaren, nu återstår bara det slutgiltiga såga av lagret med en dremel slipmaskin och dra ut det.

Det som återstår är nu att invänta den nya hjulaxeln med komplett lager, packbox, c-clip, hjulbultar från Dalmans.

Typiskt, ett så enkelt arbete:-(

1

Bytte lager på min Jeep Cherokee Sport 2,4 l, 2003:a. Den har de nya lagret och axeln för denna modell så drivaxeln vara bara att dra ut när skivbromsen och allt som behövdes i differentialväxeln var lossat.

Glid/ slaghammare fungerar inte för att få ut lagret, det är också min erfarenhet.

Lyckades få ut lagret genom att använda en trearmars avdragare från Biltema nummer 191 127 storlek 0-75 mm. Vände på armarna så de gick utåt och satte en hylsa på 18-19 mm innanför dessa armar mitt för lagret för att trycka ut armarna mot baksidan av lagret. Sedan ett mothåll utanför mitt i på kanten av axelhålet för att skruven på avdragaren skulle ha något att trycka emot. Sedan var det bara att dra ut, skruva ut lagret sakta men säkert, gick lätt som en plätt då. Bara lite pillrigt att få dit avdragaren.

Med vänliga Hälsningar!

Martin

PS. Vet inte hur jag ska lägga upp någon bild. DS.

Edited by MartinHa
1