rubiconjeep

I dag har jag ....

3,999 posts in this topic

1 timma sedan, Lars 9k said:

Var bär det sedan av?

Ja, man önskar att det bär av någonstans men vi kom nyss hem från semestern (1v i södra sverige o 2 i norge) då det blev enorma förseningar med frakten från USA så han det inte komma i tid. Men en weekend i Lofoten och ett par turer till finland borde vi kunna beta av. Blir nog många turer på helgerna.

1

4 timmar sedan, andrem said:

Ja, man önskar att det bär av någonstans men vi kom nyss hem från semestern (1v i södra sverige o 2 i norge) då det blev enorma förseningar med frakten från USA så han det inte komma i tid. Men en weekend i Lofoten och ett par turer till finland borde vi kunna beta av. Blir nog många turer på helgerna.

Lite helgturer kan vara  väl så trevliga!!

0

Idag då vi kom till jobbet hade några riktiga överdängare till tjuvar brutit sig in ett par av våra lokaler, de lyckades komma över några 2 kronor och ett antal energidrycker.

Storstöten alltså :huh: Undra vad de trodde de skulle komma över i en tom lokal med stora fönster att se tomheten genom, eller i den lilla fönsterlösa kuren där svettiga lånehjälmar förvaras :unsure: De försökte också stjäla en moped som är trasig både i utseende och mekanik, men lämnade den 2 Meter från där den stod tidigare.

Det riktigt imponerande var att de klippte ett stängsel för att komma in på området, när de 100 meter bort mot det håll de troligen lämnade bilen hade ett stängsel som lätt kunnat klivas över...

0

On 2018-07-14 at 21:55, Iznogoud said:

Idag då vi kom till jobbet hade några riktiga överdängare till tjuvar brutit sig in ett par av våra lokaler, de lyckades komma över några 2 kronor och ett antal energidrycker.

Storstöten alltså :huh: Undra vad de trodde de skulle komma över i en tom lokal med stora fönster att se tomheten genom, eller i den lilla fönsterlösa kuren där svettiga lånehjälmar förvaras :unsure: De försökte också stjäla en moped som är trasig både i utseende och mekanik, men lämnade den 2 Meter från där den stod tidigare.

Det riktigt imponerande var att de klippte ett stängsel för att komma in på området, när de 100 meter bort mot det håll de troligen lämnade bilen hade ett stängsel som lätt kunnat klivas över...

:lol::lol::lol:  Samma kaliber som bröt sönder dörrlåset på passagerarsidan på min Saab 900. Jag hade aldrig något av värde i bilen så därför var den alltid olåst (för att slippa åverkan). Bytet blev: En avbruten morakniv, En halv John silver (cigarett), och ett par jättesunkiga arbetshandskar.  Jag skrattade så jag grät när jag kom ut till bilen på morgonen.  :lol:

0

Månde vara samma, som inte tillhör begåvningsresursen, som skar upp suffletten på min Citroen 2CV för några år sedan.

Till saken hör att suffletten var öppningsbar utifrån.

Bara dra i ett par band fram och sedan "rulla av plåsterlappen".

Dessutom - bilen var olåst!:wacko:

0

I dag väntar jag på regn som många dagar innan så jag kan fortsätta med rost lagandet, torrt som fnöske överallt o jag jobbar ute... 

0

Felsökt 4x4 systemet på min Suburban..
Fick igång 4x4 låg i ungefär 30 sekunder.
Dom 30 sekunderna räckte för att jag skulle lyckas köra fast den på en liten stenmur jag har så jag fick dra loss mig själv med ZJ,n

0

15 timmar sedan, Pierre_r said:

Felsökt 4x4 systemet på min Suburban..
Fick igång 4x4 låg i ungefär 30 sekunder.
Dom 30 sekunderna räckte för att jag skulle lyckas köra fast den på en liten stenmur jag har så jag fick dra loss mig själv med ZJ,n

:lol::D:P:lol::D:P:lol::D:P:lol::D:P:lol::D:P

0

I "morse" då jag åkte till jobbet tyckte jag det luktade konstigt i jeepen, lite som skogsbrand :unsure: men inget skumt märktes i bilen så det var väl något utifrån...

Ikväll när jag åkte hemåt luktade det skumt igen :huh: typ som anliggande broms men något sådant kändes inte i bilen så återigen var det väl något utifrån...

När jag närmade mig affären för lite chipsköp inför helgen ( ja, mina veckor är annorlunda mot era... :P ) både luktade det skumt och lät märkligt, men inget kändes i bilen den här gången heller...

Till slut noterade jag att fläkten inte blåste som den skulle, sänkte stereon lite och då blev det tydligt vad som luktade och lät, en bränd fläktmotor :(

0

2 timmar sedan, Iznogoud said:

I "morse" då jag åkte till jobbet tyckte jag det luktade konstigt i jeepen, lite som skogsbrand :unsure: men inget skumt märktes i bilen så det var väl något utifrån...

Ikväll när jag åkte hemåt luktade det skumt igen :huh: typ som anliggande broms men något sådant kändes inte i bilen så återigen var det väl något utifrån...

När jag närmade mig affären för lite chipsköp inför helgen ( ja, mina veckor är annorlunda mot era... :P ) både luktade det skumt och lät märkligt, men inget kändes i bilen den här gången heller...

Till slut noterade jag att fläkten inte blåste som den skulle, sänkte stereon lite och då blev det tydligt vad som luktade och lät, en bränd fläktmotor :(

Jag har en till salu.. 4000:- allt som sitter runtomkring den ingår också..  :D

0

Du bor fortfarande l å n g t utanför de kända kartorna över Sverige... ;)

Och jag har4 "hela" ZJ ståendes att ta delar av + redan demonterade delar, bl,a fläktmotor :P

Sålde f.ö en huvvajer till en lurkare med en 5,9a här på forumet igår kväll som överraskandes knackade på dörren :o

Hur kunde han veta vart jag bodde, min tomt/parkeringsom är sååååååååå anonym :huh:

Edited by Iznogoud
0

6 minuter sedan, Iznogoud said:

Hur kunde han veta vart jag bodde, min tomt/parkeringsom är sååååååååå anonym :huh:

Håller med. Bestyckad som vilken villatomt som helst :D

0

Blää.... var inte fläktmotorn som brunnit, det var AC pumpen :angry:

Det är christers fel, hans ac skar häromveckan, och den smittade min bil.

1

Och vad är det för praktikant som lagat sönder feltemas hemsida!? :upprört flino:

0

Efter ännumer felsökning av 4x4 på min Suburban har jag kommit på att jag verkligen hatar att allt ska styras elektriskt på dom :angry:
Varför ska det vara så komplicerat?
Elmotor i framaxlen som kopplar ihop drivaxlarna, 2 elmotorer på fördelningslådan som ska lägga i lägena +  ena motorn ska flytta sig lite så att den verkligen känner att den har gått i...knapparna på instrumentbrädan och sen en styrenhet till det som inte bara styr fördelningslådan, nej den ska såklart ha med lite av varje att göra med som tex bakljusena, farthållaren och abs,en eftersom den räknar om på nått sätt så inte lampan tänds när 4x4 är inkopplat...
Enda jag har kommit fram till är att allt fungerar när bara tändningen är igång, startar jag den så smäller ena säkringen (finns 3..) så imorgon får jag leta skavda kablar nånstans i instrumentpanelen...

Nä Min XJ och ZJ är bäst eftersom dom har stag..
Krånglar nått kryp in under och ge den en omgång med släggan så går den i.
Denna kan jag ju inte banka till med en slägga för allt sånt sitter inne i den...och plasten delarna på utsidan är gjord av går nog inte riktigt med på den behandlingen...

0

Inbillar mig att motorn går mycket lättare efter att den gamla ac kompressorn bytts ut, och lambdamätaren visar mer åt mager blandning hållet än fet, även känslan av mer kraft infinner sig :huh:

Ska bli intressant att tanka ( E85 ) sedan och se om förbrukningen ändrats, synd bara att jag fick bärga en äcklig Saab ( för 2a gången på 6 månader :P ) häromdagen, vilket sabbade min till-och-från-jobbet-körning som jag tänkt mäta upp.

0

On 8/4/2018 at 9:45 AM, Iznogoud said:

Inbillar mig att motorn går mycket lättare efter att den gamla ac kompressorn bytts ut, och lambdamätaren visar mer åt mager blandning hållet än fet, även känslan av mer kraft infinner sig :huh:

Ska bli intressant att tanka ( E85 ) sedan och se om förbrukningen ändrats, synd bara att jag fick bärga en äcklig Saab ( för 2a gången på 6 månader :P ) häromdagen, vilket sabbade min till-och-från-jobbet-körning som jag tänkt mäta upp.

Var det för halt så den hade halkat av vägen?

0

Nä, den självdestruerade efter att bäst-före-datumet passerats med något årtionde :lol:

Har f.ö sålt den olycksbringande saaben jag råkade byta åt mig idag, så nu vänder olyckan till lycka istället, wohoo...

0

Tankat spritbilen, 1,67L/M blev det med ca, 10 mils trailerkörning vilket får ses som jäkligt bra då motsvarande på bensin hade varit ca, 1,35-1,45L/M

I kronor och ören sett så blir det vinst på 5-6Kr då bensin landat på ca, 23,50Kr och E85 på 17,71Kr.

Tror även att det går att kapa siffrorna ytterligare med ett spridarbyte till mindre volvospridare ( ca, 315cc ) istället för dessa saabspridare på ca, 350cc, de skulle ändå ligga inom omräkningsformeln för etanolkonvertering på min motor. Vid kallstart syns tydligt ett vätskemoln ur avgasröret, något jag aldrig sett på någon annan konverterad bil. Vilket jag tolkar som ett stort bränsleöverskott innan lambdaregleringen tar över.

0

1 hour ago, Iznogoud said:

Tankat spritbilen, 1,67L/M blev det med ca, 10 mils trailerkörning vilket får ses som jäkligt bra då motsvarande på bensin hade varit ca, 1,35-1,45L/M

I kronor och ören sett så blir det vinst på 5-6Kr då bensin landat på ca, 23,50Kr och E85 på 17,71Kr.

Tror även att det går att kapa siffrorna ytterligare med ett spridarbyte till mindre volvospridare ( ca, 315cc ) istället för dessa saabspridare på ca, 350cc, de skulle ändå ligga inom omräkningsformeln för etanolkonvertering på min motor. Vid kallstart syns tydligt ett vätskemoln ur avgasröret, något jag aldrig sett på någon annan konverterad bil. Vilket jag tolkar som ett stort bränsleöverskott innan lambdaregleringen tar över.

Är det här med 4.0 antar jag då?

Finns det volvo spridare så låter det ju intressantare eftersom de är vanligare än SAAB i mina hemtrakter, vad sitter de i?

0

Volvo 850 T5 är spridarna som är närmast 315cc som jag kan hitta som sitter på Volvo och dessa flödar 310cc vid 3.8 bar. Jeepens bränslesystem jobbar vid 3 bars tryck, vilket skulle ge dig 245cc med dom spridarna, alltså mindre flöde än originalspridarna på 4.0an.

Vill du hamna runt 300cc är nog spridare från en Volvo 740 GLT vettigare. Ska enligt det jag hittat flöda 300cc vid 3 bar. Bosch-nummer 0 280 150 749.

0

Glädjedödare... :P

Hur som... tankade idag och landade på ca, 1,54L/M med blandad körning till/från jobbet.

( motsvarar väl ca, 1,04L/M för BF95 i kronor och ören räknat, måste ju räknas som miljöbil då va? :D )

0

16 timmar sedan, Iznogoud said:

Glädjedödare... :P

Hur som... tankade idag och landade på ca, 1,54L/M med blandad körning till/från jobbet.

( motsvarar väl ca, 1,04L/M för BF95 i kronor och ören räknat, måste ju räknas som miljöbil då va? :D )

Vill bara spara farbror onödigt arbete ;)

Klart godkända siffror det där! :P

0