rubiconjeep

I dag har jag ....

3,999 posts in this topic

Hmmm är artros nåt som drabbar jeep ägare/fd ägare speciellt? Ska operera artros i axeln om 4v. Kom precis från rönken också, kollade knääna för doktorn tror jag har samma skit i ena knät också. 

0

Då är din jeep är den röda tråden som sammankopplar oss och våra onda leder? :huh:

Ska in snart och ta MR i ena knäet som på slätröntgen var väldigt dåligt i leden på de bilderna.

Över till annat ämne...

Gjorde en dagstur till sundvsallstrakten idag, och ont om dåliga bilförare är det då inte.

Inte heller snö. Flera vägskyltar syntes knappt efter E4 mellan Hudik och Sundsvall, och de brukar inte sitta direkt lågt.

Många hål i vajerräcket fanns på vägen upp, och på hemväg missade jag en olycka med 1 Minut kanske.

Ironiskt nog på en fartkamerasträcka och med ett äldre par i bilen som lyckats ta sig över på mötande sida och UPP på toppen av en snövall som säkerligen kunde ha dolt vilken av mina jeepar som helst. Att de kört för fort sett till skyltningen finns inte på kartan, däremot gissar jag att de missat framförvarande långsammare trafik eller bländats av snön, eller utgånget bäst före datum för KK innehav...

Andra olyckan missade jag turligt nog tack vare en kurrande mage, satt på McD i Söderhamn och såg några brandbilar åka iväg utan blåljus. tänkte inte mer på det förrän jag ätit upp och var ute på E4 igen. Något Söder om S-hamn fanns ett nytt hål i vajerräcket och en hög blåljusfordon stod på en driftsvändplats med en knölig bil mellan sig.

Vid Gävle S låg en vurpad lastbil vackert inplöjd i snön mellan söder och norrgående fil på E4.

Lustigt nog var nästan de enda som körde om mig lastbilar trots att jag körde i bara ca, 85Km/h på motorväg, ändå lyckas folk köra av vägen!?

Kanske hade de de här 7% piratkopierade vinterhjulen som radion rapporterade om idag :rolleyes:

Det är en sak jag aldrig förstått i takt med mer och mer hinder i trafiken för att minska olyckorna, varför tillåts skitdäck säljas i Sverige med tanke på vårt vinterväglag?

Att blåsa miljarder på fartkameror som inte förhindrat en enda dödsolycka, samtidigt som direkt trafikfarliga däck tillåts ( och utgånga förare... ) Jag är nog för obildad för att förstå det där...

Edited by Iznogoud
0

Bara för att jag är nyfiken av mig.
Men lastbilarna som körde om dig var det vanliga svenska 24 meters eller 2axlade trailerdragare med 3axlade trailrar?
För oftast är det dom sista som har kör som idioter med slitna sommardäck... i bästa fall har dom körkort men oftast inte...
2 axlade trailerdragare borde vara förbjudna i sverige på vintern för dom är hopplösa även med rätt däck...
Varjegång det är stopp på E6:an i hallandsåsen så är det alltid en av dom som har ställt till det..
Varje gång det är stopp i minsta uppförsbacke på vintrarna så är det alltid en 2axlad trailerdragare som har ställt till det pga att den är felutrustad + ratthållaren inte har en aning om hur det är att köra i snö och is...

Så hade dom löst det problemet så hade många dödsolyckor kunnat undvikas.
Men det är klart det är väl enklare att skylla på "piratkopierade" vinterdäck för dom behöver man inte tolk för att prata med...

0

Tittade inte så noga, men tror inte det var några 2 axlade dragare. Körde om några litauiska bilar på uppvägen, annars vet jag inte nationalitet på dom.

Några som körde om mig var Post nord och schenkerbilar, kanske var de faktiskt 2 axlade men då säkert med bättre däck... :huh:

0

58 minutes ago, Iznogoud said:

Tittade inte så noga, men tror inte det var några 2 axlade dragare. Körde om några litauiska bilar på uppvägen, annars vet jag inte nationalitet på dom.

Några som körde om mig var Post nord och schenkerbilar, kanske var de faktiskt 2 axlade men då säkert med bättre däck... :huh:

Var bilarna också Postnord annars så drar ofta utländska bilar svenska släp och trailers.
http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2018/02/Full-Postnordforare-stoppades-vid-Oresundsbron/

0

Har sett det mer och mer med att postnords trailrar dras av utländska bilar.
Schenkers trailrar dras till 90% av utländska bilar här eller så är båda svenska men föraren utländsk dvs billigare...
Samma med DHL och andra fraktföretag när det gäller trailers.

Det enklaste sättet att se det innan man ens ser nummerskylten på trailerdragare är att kolla antal axlar på bilen är där bara 2 = öststatare och övriga europa.
Är där en lyft/styrbar axel framför bakaxlen = oftast Norsk eller Dansk, kan också vara en svensk bil som går i Norge
Är den lyft/styrbara axlen bakom drivaxlen = Svensk, väldigt sällan något annat land som har det när dom kör här.
Dubbla drivaxlar bak = Svensk.
Dubbla drivaxlar med en 3:e lyft/styrbar axel bak dvs totalt 4 axlar = Svensk

0

Jag är analfabet vad gäller lastbilar, fråga något enklare :blush:

Postbilen var dekalad både på bil och släp i alla fall.

0

Lagt sista svetsen på andra tröskeln, nu är det bara lite målning och "finputs" kvar.

0

Stärkt upp mina nya länkarmar innan montering..med tanke på hur de gamla ser ut så tänket jag att det kanske e käckt att skydda de främre bussningarna:-)

Hmm funkar tyvärr inte med bilderna :-( 

Typiskt när man lyckats med nåt bra haha.

Edited by hassemeck
Bilder
0

28 minuter sedan, hassemeck said:

Stärkt upp mina nya länkarmar innan montering..med tanke på hur de gamla ser ut så tänket jag att det kanske e käckt att skydda de främre bussningarna:-)

Hmm funkar tyvärr inte med bilderna :-( 

Typiskt när man lyckats med nåt bra haha.

Lägg upp bilden här.

http://pixez.org/

kopiera sen in webblänken via funktionen nedan ”Bifoga annan media” bild från URL

1

img]img]fqgVz5iIMG_20180310_132644.jpgtWIJBXTGo897x5

1

Tack för hjälpen Lars9k!

1

...nästan svetsat klart 1a tröskelbalken på christers ZJ

Under en fikastund noterade jag att grannen hade ett annorlunda sätt att skotta garagetaket :o

x_124956.jpg

2

15 minuter sedan, Iznogoud said:

...nästan svetsat klart 1a tröskelbalken på christers ZJ

Under en fikastund noterade jag att grannen hade ett annorlunda sätt att skotta garagetaket :o

x_124956.jpg

Smidigt med rototilt :-) alla sätt är bra utan de dåliga. Förresten hade du använt dig av 100x150 balkar? Spanade in ett par 100x100 på jobbet häromdan å tyckte de såg jääätteklumpiga ut,men det kanske blir bra på bilen med 100/150(mina trösklar är så satans ikörda så det är svårt att se...haha)

0

Ser fram emot slutresultatet :) Bilderna du skickade så riktigt bra ut 

0

Med 150mm bredd sticker balken bara ut 30mm med dörrar och dito plast monterade, så det är inte så brett som man kan tro.

Samma sak med höjden, frågan är om inte jag ska prova 120x150mm bak nästa gång för att slippa ha främre och bakre tvärbalk nedhängandes innanför tröskeln.

Visst kan man kapa bort överflödet, men varför skapa sig mer, onödigt arbete då de tvärbalkarna ändå inte är i vägen för min del :huh:

( har inte kollat på min gammeljeep än ifall den har de krigsskafor Lars talade om )

0

Om du kan så kan du bocka egna tröskelbalkar där överdel och fram/baksida är 100x150 medans underdelen är ...130/140mm för att passa in bättre mot originalprofilen på ZJ´s innertröskel.

0

17 minuter sedan, ChristerM said:

Ser fram emot slutresultatet :) Bilderna du skickade så riktigt bra ut 

Vi får nog diskutera tidsåtgången(ersättningen lite mer, ungefär här (se bild ) var din tidsram/budget spräckt...

Säg till om du vill ha mer gjort, eller om det räcker med detta.

Då jag är blockad på din telefonlista ( :P ) får du ringa mig ang, morgondagen...

x_135713.jpg

Edited by Iznogoud
0

Främre tvärbalkar..hmm såna har jag hört talas om men aldrig sett haha

0

Ja, den var fan en aning brutalt. :D

0