• Announcements

• MickeAdmin

Vi behöver DIN hjälp att fylla träffkalendern!   05/14/2016

Att ha koll på alla träffar runt om i vårt avlånga land kan vara svårt, om inte omöjligt. Därför behöver vi DIN hjälp med att uppdatera träffkalendern! Posta gärna Era trips i "träff-forumet" så uppdaterar en administratör kalendern med informationen. Have fun out there! :-)
rubiconjeep

I dag har jag ....

3,542 posts in this topic

Appropå ingenting, tyckte jag hörde forumet nämnas i radion häromdagen, rockklassiker.

Finns det en radiopratare lurkandes här tro?

Idag har jag trätt en tross genom ett nålsöga typ, eller i vart fall en telefonstolpe om ca, 10m genom en fejkad dörröppning på bara ca, 6m bredd med en hjullastare.

Mycket rattande blev det... :blink:

1

Att vara entreprenadsmekaniker är inte heller så snällt mot kroppen. All släggslagning. Byta band på en D9a. 44 bandplattor på varje sida som väger en 30 kg om jag inte minns fel. Sen fyra skruvar i varje platta som ska dras till ett visst moment och grader. Konstigt att man är i det skick man är.

0

Plockat lite i garaget. Hittade mina snökedjor och kollade om dom gick att använda på Granden. Med lite kortning ska det nog funka. Blir väl ingen våldsam offroad men kedjor är bra att ha. Dock är det för trångt vid framhjulen. Måste nog dit spacer för att dom ska få plats. Tittade i instruktionsboken och där stod det att man bara skulle använda kedjor bak. Vet inte om det beror på att det är trångt eller risken att dra sönder något?

0

Inte idag men tisdags så var jag lat och lämnade in jeepen till en lokal verkstad för att byta dom övre bärarmsfästena på bakaxlen.
Det tog lite längre tid än dom trodde så jag fick tillbaka den i onsdags.
Men nu så är den som ny igen och det känns inte som den har midjestyrning vid varje sväng...
Det gamla nödlagade fästet flexade kanske lite väl mycket + den på andra sidan var inte mycket bättre pga ett rosthål i det.

Fick även lite extra gjort som jag inte hade sagt något om med.
Hade mina nya övre bärarmar från iron rock offroad bara löst ditsatta i dom nya fästena för att visa vilket håll dom skulle svetsas fast på.
När jag hämtade ut den så hade dom satt dit dom med.
Så nu är det bara fjädrarna som är kvar från höjningssatsen från rough country :lol:

0

Har finputsat litegranna på hjulinställningen på jondajjen lite av och till efter sista hjulinställningsinlägget, och så fort jag blivit nöjd med toe in så har jag stört mig på rattens samtida snedvridning. + att hela veckan har den dragit antingen Höger eller Vänster beroende på justering, så idag tänkte jag att nu ska det fixas!

Och när bilen äntligen gick rakt igen, med sned ratt återigen :angry: så tändes också ESP lampan. Stöööön!

Felkoden sade vinkelgivare i rattstången, så antingen prova justera ratten med airbag och tillhörande krångel, eller ta av hjulen och se om någon bytt en styrled eller så.

När hjulen tagits av syntes inget spår av styrledsbyte, däremot ojämnt monterade styrleder sett till hur mycket gängor som syntes på själva styrstången eller vad man kallar den.

Bort med båda styrlederna och återmontera båda med lika mycket synliga gängor på båda sidorna, justera en massa återigen och voalá rak gång, rättställd ratt och släckt ESP lampa :)

Frågan är varför styrlederna varit ojämt monterade från fabrik, problemet bör ha funnits väldigt länge i vart fall.

Jag hittade ett slukhål på skolans övningsområde idag som bara består av fin sand, som underminerats av veckans ihållande regnande.

När jag gick runt det och tittade så försvann foten rakt ner i marken 3-4Dm i ett nytt ( samma ) slukhål. Provtryckte i marken med en träkäpp vi använder för utsättningar innan grävning, och den försvann över 1M rakt ner i sanden utan motstånd :o Bara 1M i sidled var sanden/marken hård.

0

12 hours ago, Iznogoud said:

Bort med båda styrlederna och återmontera båda med lika mycket synliga gängor på båda sidorna, justera en massa återigen och voalá rak gång, rättställd ratt och släckt ESP lampa :)

Frågan är varför styrlederna varit ojämt monterade från fabrik, problemet bör ha funnits väldigt länge i vart fall.

Jag hittade ett slukhål på skolans övningsområde idag som bara består av fin sand, som underminerats av veckans ihållande regnande.

När jag gick runt det och tittade så försvann foten rakt ner i marken 3-4Dm i ett nytt ( samma ) slukhål. Provtryckte i marken med en träkäpp vi använder för utsättningar innan grävning, och den försvann över 1M rakt ner i sanden utan motstånd :o Bara 1M i sidled var sanden/marken hård.

Heh nice.. Måste kännas skönt att hittat orsaken till strulet.

Så du har hittat kvicksand mer eller mindre?

0

Typ.

Grundvattnet är endast 60-80Cm under markytan och den största "stenen" är runt 4Mm på hela övningsområdet, så det kan nog flöda rätt bra under ytan vid mycket regnande som det varit sista veckorna.

Kan bli riktigt spännande om man hittar ett sådant hål med hjullastaren eller hjulgrävaren...

0

Idag, efter Gröndal, besökte jag bilhandlaren som jag trakaserade för 4 veckor sedan, också efter Gröndal.
Priset på bilen sänkt med 12.000:- dagarna efter mitt första besök.
Men han vill fortfarande ha lika mycket i mellanpris.
Jag bjöd, med tanke på att priset reducerats 12.000:-, 10.000:- mindre mellan.
Han skulle diskutera med chefen på måndag.
Får se om någon av dem återkommer.

1

Haft en riktigt jättebra dag... eller inte....
Posten har slarvat bort ett paket jag har väntat några veckor på..
Det har varit här i markaryd och vänt men eftersom jag inte var hemma vid 14 så skickades det tillbaks till det svarta hålet till terminal i toftanäs.
Så det lär jag väl aldrig få se..

Dessutom sa det knak i min dåliga axel när jag spände lite adaptrar på ett hydraulblock sen var den kass för resten av dagen och kvällen..
Som en extra bonus på det så känner jag av vissa biverkningar av medicinen jag fick och skulle prova i några dagar...
Ska bli spännande att se vad som händer imorgon....

0

Förstår din frustration. För några år sedan slarvade Bussgods bort en omgång betalda Super Swamper TSL. Tog över 2 veckor innan man hade spårat dem till Nyköping. Omkring 10 mil hemifrån.:angry:

0

Usps tog och skickade två av tre paket från New jersey med nya bärmarmar, fjädrar och stötdämpare till Istanbuls flygplats och lät dem ligga där i två veckor innan de efter flera försök att få dem att vakna skickade dem till Sverige, tog en vecka till, så tre veckor senare fick jag äntligen byta mina glappande bärmar så jag kunde besikta om MGM'en.
Och det var ju såklart paketet med stötdämparna som gick raka vägen till Sverige den enda biten jag bara beställde som inte var dåliga utan bara för att när jag ändå hade allt isär. 
*suckar* Logistik

0

På en ljusare sida så borde min led ramp dyka upp strax såtillvida den inte tar en genväg via reykjavik eller ngt man ska väl aldrig säga aldrig.. 
Ska bli intressant att se hur bra ljus det är i den lilla rackaren.. 
Tog en 50tums eftersom det finns färdiga fästen för dem till XJ.

0

... märkt att bilen hade klånkande ljud för sig på väg hem från jobbet, hade massa fantasier om glappande knutkors, diffar mm.

väl hemma så kunde jag skruva åt hjulbultarna för hand på ena däcket... tror att någon gammal sopgubbe fortfarande är sur för att vissa jobbar kvar.

så nu tänker jag gå ett inspektionsvarv innan jag åker från jobbet varje dag, på natten står den iaf inlåst i eget garage som tur är

0

Fått hem 20 fina muttrar. Att man kan bli så barnsligt glad över ett gäng muttrar :)))

Edited by NFZJeep
0

Varit lite överoptimistisk. 

Lassade in 23st 40*40 betongplattor i jeepen.... a18,5kg st. Jag insåg en nackdel med stel bakaxel då. Även när det bara var 10st så gnuggade ena bakhjulet mot däcket, så jag satte på mina 1/2” spacers o körde försiktigt 2vändor istället.

Funderar på att justera om trackbaren i bak, den är helt centrerad när bilen är tom, det vettigaste är väl om den är det med lite last, typ 2-3 pers, eller tänker jag fel? Eller tänkte jag fel bär jag centrerade vakaxeln med tom bil?

0

I dag har jag lekt med min RUBICON vid höstens trialtävling på Ekeby.

4 av 28 (enligt vad som uppgavsnär jag avvek).

Inväntade inte prisutdelningenen (av pokalerna).

1