MickeTJ

Har det någonsin funnits "trails" i Sverige?

23 posts in this topic

Jag har lite funderingar angående trails i Sverige...

Det hade varit riktigt kul med en eller flera trails (likt Rubicon osv)i Sverige, jag vet att det finns SOA i söder men inga andra. Jag vet att all terrängkörning är reglerat i terrängkörningslagen, men har det alltid varit så?

Vad krävs om man vill "anlägga" en trail t.ex. i Göteborgsområdet?

Det finns ju hur mycket skog osv som ägs av kommunen häromkring och i landet i övrigt där igen skulle ha någonting emot en slinga? (kanske några som har det men det finns det ju folk som är emot allting)

Är det någon som försökt att "lobba" för en trail? det hade dessutom varit bra som en form av "turistattraktion".

Hur fungerar SOA? måste det vara under uppsikt för att vara lagligt eller får vem som helst sätta sig i Jeepen och köra den?

Lite funderingar bara... men får säga att jag har ett visst sug på att försöka få till en trail....

0

Mycket intressanta funderingar! Visst vore det kalas med fler "trails" här i Sverige. "SOA grabbarna" kan säkert upplysa oss i detta ämnet, vad som krävs för att arrangera osv.

0

Enligt lag är all form av terrängkörning förbjuden i Sverige med några få undantag som i princip bara gäller yrkesmässig verksamhet. Inte ens markägaren får "nöjesköra"på sin egen mark. Att få markägarna med är den lätta delen, sen kommer länstyrelsen......

Börja med att kontakta länsstyrelsen och presentera din ide, gärna så detaljerat som möjligt och se vad de säger.

Lycka till och posta gärna dina med & motgångar.

Lyckas du lovar jag att stå först i kön B)

en av "SOA grabbarna"

0

Påpeka gärna om att ha en 'trail' i en kraftledningsgata (IMO fånigt att det ej är tillåtet)

Där kör ju kommunen ändå en gång var 10e år och kapar ner träd.

Om 'Jeepfolket' fick ha trails vid vissa kraftledningsgator, skulle det underlätta för komun o landsting

0

Påpeka gärna om att ha en 'trail' i en kraftledningsgata (IMO fånigt att det ej är tillåtet)

Där kör ju kommunen ändå en gång var 10e år och kapar ner träd.

Om 'Jeepfolket' fick ha trails vid vissa kraftledningsgator, skulle det underlätta för komun o landsting

Mycket bra synpunkt! jag har suttit i princip hela dagen och kollat på kartor över skog som inte är i närheten av någonting och hittar ju en hel del. Runt där jag bor i Mölndal går det många kraftledningsgator som skulle vara perfekta för ändamålet dock med nån liten avstickare in i skogen för att göra det lite svårare. Jag skall samla på mig lite information & underlag och se om jag kan få till ett möte med länsstyrelsen (höra deras synpunkter i vart fall). Alla andra knepiga friluftsaktiviteter skall ju tillgodoses t.ex boule, ridspår osv osv. varför kan man då inte få till en stig att köra på...

0

Jag håller tummarna för dig! Om trailen blir verklighet, vilket vi alla hoppas på så lägger vi upp reklam om detta här på sajten!

0

...skulle det underlätta för kommun o landsting

Men k & l har väl inget med de gatorna att göra, det är väl kraftbolagens ansvar? Men de borde iaf bli glada för hjälp med att hålla en stig öppen. Men jag kan tänka mig att man direktautomatiskt säger blankt nej till allt sånt p.g.a säkerhetsskäl, de vill inte riskera skador på anläggningarna. Så tråkig är världen. :(

0

MickeTJ, du känner till området runt Blixås? Det arrangerades jeepträff där 80-82, innan golfbana och annant konstigt kom till. Vi la spår i skogen som några år senare blev sågspånslinga.. Länstyrelsen och kommunen och polisen gav tillstånd efter en hel del övertalning. Vi gjorde iordning området, lagade träd- och markskador så alla var nöjda. Men sen kom det ett nytt gäng på länstyrelsen och så var det stopp :angry:

Men omöjligt är det ju inte.

0

En kraftlednings gata är om jag kommer ihåg rätt ett vägområde. Det är det även längs med järn vägen längs alla spår i vårt avlånga land.

Kan ju ha fel men för ca 10 år sedan var det så.

0

Jag har sökt vidare och funnit denna intressanta läsning. detta gäller Sveriges första ATV led.

http://www.mudhogsforum.com/svenska-atv-foreningen-f48/forsta-leden-godkand-i-avesta-t861.htm

"Äntligen är Sveriges första ATV led godkänd. Nu har vi brutit isen för

att kunna dra vidare och söka leder också i andra kommuner.

Givetvis är det ett sort ansvar som Svenska ATV Föreningen tar

tillsammans med den lokala föreningen ATV Avesta. En risk är ju att

gemeneman får för sig att det nu är OK att köra där men så är inte

fallet. De som inte är medlemmar i Svenska ATV Föreningen kommer bryta

mot terrängkörningslagen och riskerar att bli ansvariga för

återställande av leden. Dessutom måste hänsyn tas till de jägare som

uppehåller sig i området. Därför tillåter vi inga körningar före kl

12.00 på dagarna och inte heller under de första veckorna under älg och

bock jakten.

Tillsammans med lokala sponsorer ska nu en bro anläggas och leden

markerats upp så att det inte råder några tvivel om hur man får köra på

den. Avviker man från leden bryter man mot terrängkörningslagen så det

gäller att vi kan skylta upp på ett otvivelaktigt sätt.

Kravet om att man skall vara medlem i Svenska ATV Föreningen hänger

ihop med arrendeavtalet så är det också på andra körområden enligt

Trafikverket. När en förening arrenderar mark är det för dess

medlemmar. Avtalet gäller också ENDAST ATV:er och UTV:er.

Quaddar går nog också bra då de också är fyrhjulingar men inte med

raka rör. Det är pag ljudnivån från Endurohojar som de inte är tillåtna.

Styrelse medlem - Svenska ATV Föreningen - www.satvf.se"

Detta borde man ju kunna använda sig av..

0

Intressant läsning! Helt klart en "ljusning" i ämnet, följer den här tråden med intresse :)

0

Håller med, intressant tråd.

Du har min beundran om du orkar stångas med kommun och Länstyrelsen.

Och gissningsvis allas om du lyckas få till stånd något farbart här omkring :rolleyes:

Har själv haft funderingar på detta, i Dalsland där jag är bördig finns ett jätteområde som nyttjas av Dalbo Kvartsit och Råssjö Kross för brytning av kvarts.

Ägaren hade en gång i tiden en Volvosugga så han bör inte vara helt främmande för vår hobby.

Problemet som jag ser det är att området ligger i ett naturskyddat område (paradoxalt nog).

Men om Länstyrelsen tillåter denna massiva och mångåriga brytning i landskapet så kanske de även kan inse hur liten skada ett gäng offroaders skulle kunna göra i jämförelse.

Som någon nämnde tidigare, problemet är nog inte att få med sig markägaren på idén.

Det är bara att nämna vad vi brukar betala per fordon och träfftillfälle så börjar dollartecknen lysa i ögonen på dem :D

Om denne då också inser värdet i att anordna utfodring för deltagarna så har man sig en allierad.

Nä, det är kommun och Länstyrelse som blir det stora problemet tror jag.

0

Varje gång jag kör E20 motorväg från trafikplats Biskopskvarn, avfart Strängnäs, västerut mot nya militärfordonsmuseet, så ser jag den fina kraftledningsgatan på vänster sida som skulle kunna vara en fin "trail". :)
0

Skall jag vara helt ärlig har jag inte haft tid att ta tag i detta.
men jag har varit runt och "provkört" några potentiella "trails" i närheten.
Mölndal/ Lindome/ Hällesåker m.m.

Jag har ägnat otalet timmar framför eniros satellit funktion innan för att hitta mindre vägar/stigar (ett tips är att köra med hybridkartan.
Där finns massor med stigar utmärkta. Jag brukar ha ganska bra ut-zoomat och sen när jag hittar en stig som bara leder rätt ut i skogen så zoomar jag in.

Många av dessa har bommar, skyltar om enskild väg osv över sig men vissa saknar det. det kan man ju inte se på kartan men man får ut och testa, det är kul bara det!

Jag har blivit påkommen en gång men hänvisade till att vägen fanns på eniro och då borde man ju få köra där... Funkade ganska bra men jag är ju säljare till yrket så det kanske hjälpte till. :rolleyes:

Inget jag uppmanar till, men kul om man vill hitta nya ställen. Från vissa av stigarna går det ännu mindre stigar, där trädfällningsmaskiner kört. om man vill ha lite mer spänning..

Vore kul om folk delade med sig av sina "rutter" på något sätt. skall se om jag kan sammanställa en karta där stigarna börjar och lite info om bommar osv.
0

[quote name='MickeTJ' date='08 November 2011 - 16:51PM ' timestamp='1320767470' post='109664']
Skall jag vara helt ärlig har jag inte haft tid att ta tag i detta.
men jag har varit runt och "provkört" några potentiella "trails" i närheten.
Mölndal/ Lindome/ Hällesåker m.m.

Jag har ägnat otalet timmar framför eniros satellit funktion innan för att hitta mindre vägar/stigar (ett tips är att köra med hybridkartan.
Där finns massor med stigar utmärkta. Jag brukar ha ganska bra ut-zoomat och sen när jag hittar en stig som bara leder rätt ut i skogen så zoomar jag in.

Många av dessa har bommar, skyltar om enskild väg osv över sig men vissa saknar det. det kan man ju inte se på kartan men man får ut och testa, det är kul bara det!

Jag har blivit påkommen en gång men hänvisade till att vägen fanns på eniro och då borde man ju få köra där... Funkade ganska bra men jag är ju säljare till yrket så det kanske hjälpte till. :rolleyes:

Inget jag uppmanar till, men kul om man vill hitta nya ställen. Från vissa av stigarna går det ännu mindre stigar, där trädfällningsmaskiner kört. om man vill ha lite mer spänning..

Vore kul om folk delade med sig av sina "rutter" på något sätt. skall se om jag kan sammanställa en karta där stigarna börjar och lite info om bommar osv.
[/quote]

Det här var en spännande tråd...dog den?
0

Så vad ska man göra med sin jeep?..
Visste inget om detta att man inte får köra i terräng?

Vad gör ni på events och sånt.. tittar man på sina feta höjnings satser och oanvända terräng däck?..
En bekant pratade för nåt år sen att det var nån träff här i Halland där det kördes i terräng?.. måste varit outlaws då.. :P

lev tråd.. LEV...
0

På organiserade träffar finns dispans från terrängkörningslagen så då kör vi för fullt.
0

Angående kfartledningsgatorna så pratade jag med en kille som arbetar med detta, och han uppgav att anledningen till att man inte får köra där är av rena säkerhetsskäl.
De som arbetar med retperationer och dylikt får en utbildning på säkehet vid arbete i kraftledningsgata. Så enligt honom är det inte risken att vi skadar deras egendom utan snarare risken för oss att bli skadade av en brusten ledning eller dyl. Huruvida dessa uppgifter stämmer har jag inte kollat upp.

På väst och öst kusten finns det rikligt med bergshällar, här borde man inte kunna göra någon större skada på terrängen. Där skulle kunna bli riktigt spännande körning.
Det som krävs är någon eldsjäl eller klubb med kraft som orkar stångas mot etablisemanget.

//Micke
0

Det finns ju kraftledningsgator på dom lagliga körställena, ;) , tex 'Sandlycke', 'Avestaleden' (ATV -led), 'Gröndal, Eskilstuna' mfl
så det argumentet låter tunnt :rolleyes:
0

[quote name='yello' date='13 May 2012 - 19:37PM ' timestamp='1336927038' post='117619']
Det finns ju kraftledningsgator på dom lagliga körställena, ;) , tex 'Sandlycke', 'Avestaleden' (ATV -led), 'Gröndal, Eskilstuna' mfl
så det argumentet låter tunnt :rolleyes:
[/quote]
X 2 :D
0

Jag frågade en på E.on om de behövde hjälp att "hålla gräset kort" i kraftledningsgatorna. Enl honom så är chansen att få köra där väldigt liten. Även E.on är hårt hållna eftersom det lever mycket konstiga djur och det växer udda växter i dessa "viktiga biotoper". E.on äger inte marken under ledningarna så man måste fortfarande komma överens med markägaren först, men det är nog det minsta hindret.

Det behövs alltså godkännande från markägaren, kraftledningsägaren och Länstyrelsen........
0

8 år senare med samma fråga som trådskaparen. Jag bor också i mölndal lyckligt nog :)

Hur ser det ut nu, finns det ställen där man får ut och åka nu?

Hur är det i västra götaland på den fronten?

0