logic

Jidetorps nya vinschfäste

8 posts in this topic

Damnit jag som just tänkte köpa detours backbone, men när jag ser jidetorps nya fäste tror jag att jag lägger dom pengarna på annat. Lite frågor har jag dock till mästerkonstruktören:

1. Har du testat hållfastheten :) ? funderar på en liknande konstruktion men att fästa den i tvärbalekn fram oxå,

synpunkter kring det?

2. Hur brett har du mellan fyrkantsprofilerna, det finns ju nån färdig vinschplatta på biltema och det vore ju smutt om man slapp göra en egen.

//logic

0

http://jeepetorp.blogg.se/2009/september/f...v-vinschen.html

Tvärbalkarna är ca 80 cm, och de längsgående ca 35 cm. Monteringsplattan är från just biltema, deras större modell. Den kapade jag till lagom längd.

Jag har provdragit utan att det verkar röra sig, funkar fint.

Ingen svets, allt är skruvat.

Här provdrar jag mot en 400 årig ek, den rubbades inte... :rolleyes:

Jämför med den förra konstruktionen, det är just jeepens ram som kalvar...

Den konstruktionen var förvisso extremt hög...

Den där backbone sätter winchen högre upp, men jag vill ha dragkraften i ramens underkant för att inte få brytningar.

winchfste-029red_54782465.jpg

Jeepen är ju väldigt mjuk i deformationszoonerna, av nån underlig anledning...

Jag tror inte du vinner så mycket på att förankra i jeepens tvärbalk, den är för mjuk. Det skulle vara för att förhindra påfrestning när winchen inte används, utan bara hänger där som en fläskläpp. Men som jag diskuterar är det bättre att min konstruktion ger vika, än att jeepens framvagn lossnar. Därför vill jag inte ha grövre bogsersprintar än dem jag har nu, M10 skruv från ÖB...

0

http://jeepetorp.blogg.se/2009/september/f...v-vinschen.html

Tvärbalkarna är ca 80 cm, och de längsgående ca 35 cm. Monteringsplattan är från just biltema, deras större modell. Den kapade jag till lagom längd.

Jag har provdragit utan att det verkar röra sig, funkar fint.

Ingen svets, allt är skruvat.

Här provdrar jag mot en 400 årig ek, den rubbades inte... :rolleyes:

Jämför med den förra konstruktionen, det är just jeepens ram som kalvar...

Den konstruktionen var förvisso extremt hög...

Den där backbone sätter winchen högre upp, men jag vill ha dragkraften i ramens underkant för att inte få brytningar.

winchfste-029red_54782465.jpg

Jeepen är ju väldigt mjuk i deformationszoonerna, av nån underlig anledning...

Jag tror inte du vinner så mycket på att förankra i jeepens tvärbalk, den är för mjuk. Det skulle vara för att förhindra påfrestning när winchen inte används, utan bara hänger där som en fläskläpp. Men som jag diskuterar är det bättre att min konstruktion ger vika, än att jeepens framvagn lossnar. Därför vill jag inte ha grövre bogsersprintar än dem jag har nu, M10 skruv från ÖB...

Ser riktigt najs ut, såg att biltema hade en plåt som var 900 bred funderar på att planka din lösning med fyrkantsrör

men att bullta plåten direkt i fyrkantsrören fast på undersidan. Då borde vinschen hamna i samma höjd men man

sparar något kilo på fykantsprofilerna under. Sen kanske förstärka i tvärbalken för att motverka sidoförskjutningar vid tvärdrag. Eller blir detta för klent tror du?

0

Vet inte, jag satte min på tvärbalkarna för den var redan kapad för förra monteringen.

Kraften när man winchar pressar ner winchen i bakkant, så där ska du nog ha så stadigt som möjligt. Jag tror inte att monteringsplattan i sig står pall för den kraften. Men prova, det är ju bara att göra om ifall det inte verkar bra.

Montera så som du tänkte, och håller det inte är det bara att kapa lite till i monteringsplattan och fästa den i tvärgående fyrkantprofiler.

...

Hmmm...

Så som du tänker med monteringsplattan i underkant av de längsgående profilerna, och montera den mot jeepens tvärgående balk...

...

Tja, kanske kan funka... Nu är det din tur att prova...

0

Fegade ur till slut och beställde Backbone systemet från detours. Det föll på lättja i slutändan samt att jag vill ha minimal påverkan på kofångaren fram, jag har ju den äldre modellen där kofångarplasten går hela vägen ner i ett stycke. Sen ska jag ändå bygga hasplåt för automaten och rockrails i vinter så man har ju det man gör ändå :)

Återkommer med rapport när jag fått grejjerna.

0

Tar upp en äldre post, funderar att köpa vinsch till min Jeep Cherokee Sport 2003, i trädfällarbranschen och ska använda den för att dra fram träd har jag tänkt.

Jidetorp hur har det fungerat med vinschen?

Har fästet hållit bra?

Hur stora träd har du fått fram?

Vad rekommenderar ni på forumet för vinsch? 

Finns det någon färdig sats?

Måste man på och skära i kofångaren?

Behöver underredet förstärkas?

Såg en trevlig montering av en vinsch, en T-Max 9500, Youtube-klippet nedan. Den sitter väldigt dolt och kofångaren är intakt. Se svaret på "Foo Tech 1976" fråga om vilken vinsch det är.

Är T-max en bra vinsch?. En TMAEW9000PR väger 27 kilo, är inte det mycket i vikt? vad är normalt?

Den drar lite drygt 4000 kilo om jag räknar rätt. Det borde väl räcka, eller?

Se denna länk: 

Med vänliga Hälsningar!

Martin

Edited by MartinHa
0

Eller om det är något annat jag ska tänkta på om jag köper vinsch.

Vill helst använda syntetisk rep då det är lättare och mindre belastning på framvagnen. Men sedan är det slitaget, en vajer håller väl bättre, vad har ni för erfarenhet?

Med vänliga Hälsningar!

Martin

0

27Kg är väldigt lätt i vinschsammanhang.

Köper du ett modellanpassat fäste så är det anpassat till din bil och du behöver inte förstärka mer vid normal användning.

Vinschen bör klara minst 1,5ggr bilens vikt, mer är att föredra för att vara säker på att komma loss. batteri och generator kan behöva förbättras vid frekvent brukande.

1