• Announcements

• MickeAdmin

Vi behöver DIN hjälp att fylla träffkalendern!   05/14/2016

Att ha koll på alla träffar runt om i vårt avlånga land kan vara svårt, om inte omöjligt. Därför behöver vi DIN hjälp med att uppdatera träffkalendern! Posta gärna Era trips i "träff-forumet" så uppdaterar en administratör kalendern med informationen. Have fun out there! :-)
fredrikr

Köp av Jeep Cherokee 3.7

74 posts in this topic

Tjena NickeXX och välkommen till Jeepsweden och Cherokeetråden.

Kör man 1.500 mil om året så tror jag att det ekonomiskt går jämt upp om du köper en 2.8CRD eller den gamla stötstångs-V6an på 3.7 liter.

Till CRD:ns nackdel hör att den har så mycket högre andrahandsväde jämfört med V6:an. Om man ska köpa begagnad.

En bensinare har nästan inget andrahandsvärde alls och är därför förmånligare att köpa = betydligt billigare.

År 2006 kostade en V6 Limited och en 2.8CRD Sport exakt lika mycket, 346.000:- exkl metallic, drag, mattor och vinterhjul.

Innan du bestämmer dig för diesel eller bensinare ska du provköra båda versionerna. En fråga om tycke för de olika motorkaraktärerna som är väsensskilda.

Men vill du ha skinnklädsel, elinställbar förarstol, kromad grill, blanklister på sidorna m m är valet lätt - en V6 Limited ska du ha då.

CRD:n har en annan gång med sin råstarka diesel.

Behöver du inte ha antisladd, varnare för lågt lufttryck i däcken m m electroniska finesser så kan du avstå från -06.

Men vilken modell du än väljer - se till att den har "FULL TIME" i fördelningslådan. De andra är allt för sladdbenägna i vinterväglag.

Vet faktiskt inte när KJ:n fick skivor bak. Men min 2.8 CRD -06 har skivor bak. Hade jag fått välja hade jag hellre tagit trumbromsar bak. Historien och erfarenheten förskräcker.

:P

Tackar.. Återstår att se om man blir långlivad här.. allt beror på bilvalet :P

Jag bor norr om polcirkeln och vinterväglag har vi gott om hehe

Om jag fattat det rätt så om jag väljer -04 eller tidigare ska jag rikta in mig på Limited som har "FULL TIME" i fördelningslådan.

Utveckla lite närmare om trumbromsarna? :)

Tyvärr har jag ingen möjlighet att prova dieselns karaktär kontra bensinaren. Provsatte faktiskt i en CRD 06 I Luleå när vi var där i fredags i andra ärenden..Hade gumman med mig och som hade andra intressen på stan...bara gilla läget :angry: Mycket folk i bilhallen så jag gav upp att försöka få en provtur.

Har föresten årgång 05 och upp Sport, CRD och Limited antisladd eftersom trots vinterväglag behöver man inte köra "FULL TIME" och räcker många gånger om att endast använda 2WD?

Mvh Niklas

0

"Full Time-lådan" förbehölls Limited(som standard).

Men fanns enl obekräftad uppgift som tillval även på Sport samt standard på vissa marknader.

Kolla spaken på fördelningslådan att "full Time" finns och att, med tillslagen tändning, indikeringen "Full Time" tänds på instrumenttavlan.

Beträffande skivbromsar bak så vet jag bara att min har det. Men har ingen aning om när bytet från trummor till skivor skedde.

Antisladd finns endast från -06 - oavsett modell eller motor. Dumt nog ej urkopplingsbar(från förarplatsen)

Ej heller ABS eller Antislir är urkopplingsbart från förarplats. Nackdel vid körning i sand och djup snö.

Min förra bil, som var byggd i Canada, hade dessa faciliteter = urkopplingsbart med knapp.

B t w så är CR-V ingen dum bil. Om man tänker på den senaste versionen. Dock inte samma kompetens när det krisar.

Lågväxeln är oumbärlig när man ska dra släp såsom biltransport, båtvagn, hästsläp.

Möjligheten att på halt/slirigt underlag kunna lägga in "Part Time", som stelkopplar mellan axlarna, kan även det vara oumbärligt när det blir kritiskt. Tänk på att en 2.8 CRD får dra 3.500 kg. Och klarar det med bravur.

Jag vill hävda att alla andra 4x4-system än Jeeps, och därmed jämförbara fördelningslådor, endast är 2-hjulsdrivna där den andra axeln aktiveras när det är för sent = när den från början drivande axeln tappat greppet.

Detta är naturlagar som varken Porsche, Audi, BMW, Volvo m fl kan förneka. Haldex är nääästan bra - men inte när det gäller väggreppet från stillastående.

Vill du ha den optimala bilen så rekommenderar jag G-Wagen. Men då är det inte längre någon sport att köra bil.

Basta cosi. B)

0

-04 trumbromsar bak, -05 skivor bak med trummor för P-bromsen...

-05 o nyare har även "Sport" den stora fördelarlådan. Som sagt, kolla på spaken.

Stora lådan, selec trac finns det valbart 2wd, 4wd part time, 4wd full time, N, 4wd lo part time.

Lilla lådan, command trac finns det valbart 2wd, 4wd hi, N, 4wd lo.

-05 har inte intiskoj.

0

-05 har inte intiskoj.

?? :unsure: Och detta betyder?

Har en -05 på g och verkar snart komma överens om priset ;)

0

-05 har inte intiskoj.

Vad är "intiskoj"? :mellow::blink:

0

Vad är "intiskoj"? :mellow::blink:

Menaru antisladd? :o:unsure::wacko::blink:

0

Menaru antisladd? :o:unsure::wacko::blink:

Självklart! :P Man kan inte ha skoj, utan tvingas köra som en gubbe...

0

Det är inte jag som kör som en gubbe - det är Jeepen som gör det!

0

Hej! Jag hittade en gammal tråd att skriva i.
jag funderar på att köpa en 4wd SUV, och tittat på Rav4, Pathfinder, X-trail.
Har även tittat på Mitsubishi Outlander, Subaru Outback. De flesta på bensin då.
Med hjärtat som brinner för jänkare så har jag även tittat på dieslar av Suburban, Tahoe
och en bensinare Trailblazer. Oavsett bränsle, bränsleförbrukning så ligger de flesta SUV:ar
med en bra 4-hjulsdrift i samma snitt och varför inte köpa då en riktigt jänkar SUV. Jag hoppas att chevrolet är ett undantag då dessa har en virvel i tanken som jag förstår.

Nu har jag börjat kika på Jeep Cherokee (3,7) '02-'07 och blir mer och mer intresserad.
Jag vet, tittar man på SUV:ar så ska man vara försiktigt brydd om bränsleförbrukningen.
Efter att ha googlat och läst på olika forum så får jag väl säga att den genomsnittliga bränsleförbrukningen (bensin) är väldigt spridd, både landsväg/motorväg samt stadskörning.
Eftersom flera av er äger Jeep Cherokee så hoppas jag få svar på detta, hur mkt slukar en sådan vid landsvägskörning
med en hastighet ca. 100 - 130 km/h? Som jag förstår det rätt så kan man slå av 4-hjulsdriften och köra 2-hjulsdrift,
om man väljer att köra på 2-hjulsdrift och kör landsvägskörning då bör bränsleförbrukning minska, stämmer det och
hur mkt drar den då l/mil?

Det andra jag är intresserad av att veta, om man inte hittar en "Jeep verkstad" i den stad man bor i, kan man lämna in en sådan på ex. MECA, Mekonomen?
Och vad på ett ungefär kostar en "vanlig service" dvs, genomgång av bilen, oljebyte, oljefilter, kanske stift och luftfilter.
Finns det "stora service" intervaller och vilka miltal, klarar en "icke Jeep verkstad" av det?
Klarar man av att göra en lättare service själv som novis, oljebyte, oljefilter, stift och luftfilter och bränslefilter? Med novis menar jag att jag klarar av att göra en sådan service på en volvo 850.

Jag kommer mest använda bilen ibland till vardags, några längre svängar (1000mil) per år, ibland i norra lappland och ibland i södra sverige. Hur är bilen att köra längre turer, får man träsmak i arslet,
blir man trött? Har kört en hel del bilar, provade då senast en x-trail (som kändes väldigt plastig och tråkig) och en Mitsubishi Outlander- den äldre versionen den tyckte jag bra om.
Med andra ord hur känns den, till vardags, långkörning osv?

Tacksam för svar :)

Edit: Kom på mera, Jag ska inte dra något bakom med den, Jag vill mest ha den för att de är en fin jänkar SUV med bra 4wd drift, som även har möjligheten att kanske t.o.m dra jämställt med en Outback och outlander på 2wd (min förhopping)
såg nu att de även finns 2,4or... hur är dom ?
0

Jag börjar med att påstå att Jeep KJ Cherokee/Liberty finns i flera grader.
2006 våren/sommaren började KK, efterföljaren till KJ, tillverkas som 2007 års modell.
Dom ev -07:or av KJ är endast "eftersläntare" som av importören "uppgraderats" på pappret.
Om jag skulle rangordna KJ så börjar den med 2.4 + manuell växellåda och slutar med 2.8 med "Fulltimelådan".
Personligen skulle jag inte välja en KJ utan "Fulltimelådan". Har erfarenhet av 3 Jeepar, varav en med "Fulltime".
De KJ med den primitiva "Parttimelådan" är otroligt sladdbenägna på mycket halt underlag.
Med "Fulltimelådan" är bilen nästan lika stabil på halt underlag som en Land Rover.
KJ fr o m -06 har dessutom "antisladd" och lite andra faciliteter. Ingen bil är så bra som när tillverkningen läggs ner.

Beträffande motorvalet så är det flera parametrar som kan vägas in.
Den gamla ålderstigna V6:an är "skottsäker" men törstig.
Bilar med den motorn är praktiskt taget osäljbara och finns därför i mängder till facila priser på bl a Blocket.
Vad gäller dieseln så finns två varianter. Den äldre 2.5 CRD har, sant eller osant, fått ett dåligt rykte.
Den nyare och förbättrade 2.8 CRD har jag inte hört något ont om.
Båda dieslarna tillverkas av VM Motori och är, som det anstår italienska motorer, moderna med flerventilstoppar, till skillnad från "jänkejärnet".
Varför jag skriver i pluralis beror på att motorerna har ett topplock för varje cylinder.

Gången på motorerna är, liksom bränsleförbrukningen, väsensskillda.
Bensinaren är inte tunn, men framstår som klen i jämförelse med 2.8 CRD med sitt enorma bottendrag.
VM Motori levererar även motorer till det övriga MOPAR-beståndet samt till vissa Land Rover och flera andra europeiska biltillverkare.

Sedan får man även väga in vägtrafikskatten. Körsträckan avgör valet.

Även andrahandsvärdet skiljer på V6 och CRD. En V6:a är billigare i inköp och kan därför vara ett bättre val för den som inte kör så mycket.

Sist men inte minst måste man välja mellan Sport och Limited. Kan man inte avvara kromgrill, kromlister, kromade dörrhandtag, större fälgar med lägre däckprofil, elstolar m m är Limited det självklara valet.

Andra saker som kan vara betydelsefulla vid valet av bil är att KJ:n har reservhjulet lite otidsenligt, men typiskt "Jeepish" på bakluckan.
Tack och lov "rätthängd" jämfört med asiater(och tyvärr Wrangler). Bakrutan är dock öppningsbar(med fjärrkontrollen) så där plockar KJ:n tillbaka en poäng.

Att köra med "Fulltime" året runt påverkar inte bränsleförbrukningen eftersom KJ:n inte har frihjulsnav fram, och alla delar ändå roterar. Men att köra på "Partime" även på underlag med god friktion gör att bilen "vill knyta sig" vid svängar, förutom att bränsleförbukningen ökar. Därför körs alla äldre Jeepar, som inte har "Fulltime", på 2-hjulsdrift sommartid. Vilket kan vara en nackdel i vissa situationer på vägar med rullgrus. Med "fulltime" beter sig Jeepen föredömligt som en Land Rover.

Sist men inte minst, KK är ingen Jeep utan en kosmetiskt moddad Dodge Nitro. I o f s ingen dålig bil men inte "Jeepish" enligt min högst personliga uppfattning. Ungefär som att Vauxhall är en sminkad Opel.
KJ är ingen offroadbil, mera en greenlanningbil, men en ypperlig drabil, med det var ju det du inte behövde.
Vanliga allbilsverkstäder klarar av det mesta. Detta forum är helt outstanding när det gäller felsökning och hur man åtgärdar. Även var man handlar delar. Jag har ju bara kört min -06 KJ 2.8 sedan 2007-10-01 då jag köpte den nästan ny = 72 mil, som f d utställningsbil hos Veho Bil i Segeltorp, så jag har ju inte någon erfarenhet av att köpa annat än oljefilter. Det är ju en Jeep. :P

Andra får gärna dementera, vidimera, kommentera och lägga till. :)
0

KJ med diesel är även klart dyrare i skatt än vad bensinaren är, lätt att kolla hos transportstyrelsen och efter en kik på blocket visar att en KJ 2.8crd -05 låg på 8740:- i årsskatt.
men KJ med 3.7L bensinaren är inte billig den heller, jag betalar för min c.a 4200:- per år fördelat om tre betalningstillfällen.

sen har vi också den mentala biten, vilket får det att killa mest i kulorna? dieselknack eller en morrande V6a? ;) B) (NEEEJ Jan-Å! nu pratar vi inte om V8or!!! :blink: )

och för guds skull, det är en amerikansk bil, välj en med så lite elektronik som möjligt för då är det mindre som kan krångla...
och skinnklädsel ger svettig pung på sommaren och ett par stenhårda kulor på vintern, tygklädsel är att föredra tycker jag.

vad gäller fördelningslåda så håller jag med gammelman, fulltime lådan och då alltså 242lådan är den man ska välja om man vill kunna köra med 4x4 på vägen.
men min åsikt är också att KJ är inte alls mer sladd benägna än någon annan bil, jag körde största delen av denna vintern på 2wd, och då på riktigt isiga landsvägar här i bygden.
högerfoten är den som ska avgöra hur brett det ska gå i kurvorna, inte antisladd eller liknande.
0

[quote name='klenis' date='20 May 2012 - 19:12PM ' timestamp='1337530376' post='117930']
och skinnklädsel ger svettig pung på sommaren och ett par stenhårda kulor på vintern, tygklädsel är att föredra tycker jag så håller jag med gammelman
högerfoten är den som ska avgöra hur brett det ska gå i kurvorna, inte antisladd eller liknande.
[/quote]

X 2 för djurhud. B)
Om man vill åka brett ska man INTE ha -06 - för dom har antisladd. :(
0

Tackar så hjärtligt för infon. Ok hmmz, rent penga mässigt så hänger det lite på inköps priset, vilken utrustning den har och den totala driftkostnaden(skatt/bränsle/försäkring).
Jag antar att till hösten kommer nog smärtgränsen på inköpspris för mig ligga på 70k-80k. Så de kommer ju att bli en Cherokee från '02
Jag har hittat några modeller, finns ju en mängd, 2,5 diesel, 3,7-V6, 2.8 CRD osv. hur är det med bränsleförbrukningen på dessa. Jag såg på en sida där den ska dra 0,93l/mil landsväg och en annan 1,47 blandad osv (V6-3.7), va säger ni?
Och som jag antar så har väl Jeep:en en av de bäst 4wd, vad säger ni om de? Jag vet att Subarun och Mitsubishi Evo 4wd(finns i outlander) ska vara bra.
Men som sagt landsvägs bränsleförbrukning är nog de jag är mest ute efter. Blandad och stads körning kan man ju säkerligen uppskatta att den är törstig.
Små svägar och så där är ju inte så noga, men de jag vill veta då är när man är ute på längre sträckor. jag kommer förmodligen ha SUV:en mest för att jag tycker den är snygg och en jänkare osv. Jag kommer framför allt köra på asfalt, men det är klart de kommer ju även hända att jag är ute i kraftigt snö nedfall i norrbotten e10:an, eller någon feldoserad grusväg i tornedalen, eller sämre skogsväg till bärplockning, men de är nog det. Men visst hade det varit fränt att gegga ner sig i någon stor lerpöl å bara glida igenom den :P
0

ja funderar du på bränsleförbrukning så ska du inte väja en amerikansk bil, för en sådan köper och kör man med hjärtat lyckligt obrydd om dess kostnader.
det var en person här på forumet som skrev en vettig sak en gång: [u][i]funderar du ens över om du har råd med men JEEP, så har du förmodligen inte det...[/i][/u]
jag kommer inte ihåg vem det var men den åsikten delar jag oavsett...

min KJ är en sport av årsmodell 2005 och den drar c.a 0.9 [u]enbart[/u] på landsväg.
pratar vi blandad körning kan du plussa på en hel del... detta gäller även dieseln...

nu kör jag visserligen en del då jag reser i jobbet men en bränsleräkning på över 4000:- per månad är inte ovanligt för mej.
men den slanten betalar jag gärna då jag sitter i en fåtölj och bara vrider ratten dit jag vill åka och trampar på pedalen och bara njuter. B)

JEEP är märket jag fallit pladask för och jag kommer inte byta innan jag hittar något som ger mej lika mycket glädje per krona. B)
0

Ja ok :) men allt kring litern kan jag tycka är ok. Eftersom jag kan tänka mig att en Outback och en Outlander drar litern dom med. Men skillnaden precis som du säger ligger i hur du vill åka :)l Och 0,9 är väl rätt bra för en SUV från jänkerland?

Fler bud på bränsleförbrukning? :) säg gärna vilken motor ni kör med.

Tack på förhand

edit: jag läste just på din sign din motorstorlek. sry
kom på en till grej, jag kommer att välja en med manuell låda
0

Jag lägger mig i här också då så har jag ställt en fråga i nästan varje Jeep kategori :).

KJ 02-04ish V6an som dragbil för ~2-3ton? Duger eller duger ej?

2.8 dieseln har jag förstått är ruggigt bra men skatten :S Kommer antagligen inte köra mer än 1000 mil/år, mestadels med släp.

0

Mitt råd beträffande KJ är:
Köp en -06.
Ingen bil är så bra som sista årsmodellen innan den läggs ner.
-06 har förutom fördelningslåda som nääääästan kan matcha Land Rover även bromsvärmare - som Land Rover.
Kallas även elektroniska diffrentialspärrar, men är det inte, men fungerar under vissa förhållanden som sådana.
Men tyvärr däcktryckvarnare, vilket Land Rover Defender inte har.

Beträffande motor, om det inte är en skattekostnadsfråga, så råder jag dig att provköra både en bensin-V6:a och diesel.
Själv skulle jag inte kunna tänka mig den tunna bensinaren, efter att ha provat en diesel.

Har själv haft en KJ 2.8 CRD automat -06 i över 5 år. Köpte den ny.
0

Glömde berätta att min KJ ofta jobbade som dragbil för mitt bilsläp.
Den fick dra 3.500 kg på *B*E*-kort.
På "vanligt" *B*-kort 1.420 kg.
Kan försäkra att den var utmärkt som dragbil för tungt släp.
Speciellt på dåligt underlag såsom leriga gräsmattor.
Hur fort den klarar ett bilsläp kan jag inte berätta eftersom ev förseelse ännu inte är preskriberad.

Om budgeten inte rymmer en KJ -06 men du klarar dig med 1.490 kg dragvikt *B*-kort anser jag att du bör prova en Niva.
Men helst en "M" som kom 2010. Ingen vidare komfort men en av bilvärldens bästa fördelningslådor.
Konstant 4x4 med låsbar mellandiffrential i fördelningslådan, som Land Rover och Mercedes G-Wagen m fl.
Säkraste 4x4-systemet vintertid då Jeepar lätt blir läskiga med 4x4 - och ännu läskigare med bakhjulsdrift.
0

Det finns några 06 ute och jag kanske kan sträcka budgeten lite (beroende på vad jag får för "gamla" bilen). BE-kort finns och det lockar en del med att kunna dra över 3 ton om det skulle knipa. Jag tittar på ZJ,WJ också och i slutändan blir det nog bästa exemplaret som "vinner". KJ lockar eftersom det ändå är en relativt modern bil.

Jättebra att höra från någon med "hands-on" dragerfarenhet. Att en bil kan dra en viss vikt innebär inte alltid att den gör det på ett bra sätt och då är det bra att höra från någon som provat :)

0

Hur fort den klarar ett bilsläp kan jag inte berätta eftersom ev förseelse ännu inte är preskriberad.

:lol:  :lol:

0

Jag har en Jeep Cherokee 2,4 2003 manuell växellåda, 2 wd, 4 wd H och 4 wd L, och den har skivbroms bak med trumbroms för handbromsen. Just bytt skivor bak så jag vet :-).

Det står "Full time" på instrumenteringen när bilen är igång, vilket verkar vara bra. Var är skillnaden mellan "Part time" och "Full time"?

Förstått det som att med avtagbar krok får totalvikten på släp vara högst 2 500 kilo men med stationär krok får man ha totalvikt 3 500 kilo efter Jeepen. Stämmer det för min modell eller gäller det bara 2,8 dieseln t.ex.?

Annars mycket nöjd med min Jeep, en dröm att dra tungt efter tycker jag. 2,4 liters motorn räcker bra tycker jag, drar väl lite mindre bensin hoppas jag.

Stämmer det att min 2003 är en lite högre modell, har högre fjädrar än senare modeller?

Med vänliga Hälsningar!

Martin

0

8 timmar sedan, MartinHa said:

Jag har en Jeep Cherokee 2,4 2003 manuell växellåda, 2 wd, 4 wd H och 4 wd L, och den har skivbroms bak med trumbroms för handbromsen. Just bytt skivor bak så jag vet :-).

Det står "Full time" på instrumenteringen när bilen är igång, vilket verkar vara bra. Var är skillnaden mellan "Part time" och "Full time"?

Förstått det som att med avtagbar krok får totalvikten på släp vara högst 2 500 kilo men med stationär krok får man ha totalvikt 3 500 kilo efter Jeepen. Stämmer det för min modell eller gäller det bara 2,8 dieseln t.ex.?

Annars mycket nöjd med min Jeep, en dröm att dra tungt efter tycker jag. 2,4 liters motorn räcker bra tycker jag, drar väl lite mindre bensin hoppas jag.

Stämmer det att min 2003 är en lite högre modell, har högre fjädrar än senare modeller?

Med vänliga Hälsningar!

Martin

Hej Martin.

Har läst att första årsmodellen hade högre fjädrar och att det gjordes en recall på dessa då man bytte till lägre fjädrar p g a flera incidenter med stjälpningstendenser.

Försökte förgäves får tag på en omgång utbytta fjädrar till min 2.8 CRD Cherokee/Liberty -06, som jag ägde i drygt 5 år.

Vet inte hur mycket högre första årsmodellen var men har för mig att det var analogt med föregångaren XJ som fanns att få i versionen "Up Country" = 2" högre. 

Part Time betyder att det är låst/stelkopplat mellan axlarna, ett läge som endast bör användas när underlaget är halt = lera, snö, is.

Full Time däremot innebär att man kan använda 4x4 även på strävt underlag och samtidigt svänga utan att bilen "knyter sig". 

Men mest kör man ju på enbart bakhjulsdrift.

Det enda jag behövde åtgärda under mina år med KJ:n var just byte skivor och belägg bak.

Mycket trevlig bil som jag minns med positiva tankar.

0

Tack Muddog!

Det låter bra med Full time, bilen "knyter sig" då inte när jag svänger med 4 wd inkopplad även om svängradien är lite sämre.

Det är en Sport förresten.

Köpte den i februari och börjar nu få lite fason på den, servat den och bytt en del grejor men har en del kvar också. Det var vinterväglag då jag körde hem den från Stockholm och norrut och det gick då utan problem, endast bakhjulsdriften då förstås. Drog nog över litern milen då men det kan ha berott på felinställd kamrem, se mitt svar i tråden "Orkeslös cherokee 2,4 2003".

En positiv upplevelse för mig så här långt, min första Jeep också.

Med vänliga Hälsningar!

Martin

Edited by MartinHa
1